تابناک : روش های بازیافت به صورت علمی در کشور ما تاکنون دنبال نشده است و برخی کشورها به این حوزه وارد شده و کشور ما فقط صادر کننده قانونی یا غیرقانونی، برخی قطعات الکترونیکی فرسوده یا موبایل های از کار افتاده به شمار می رود.
کد خبر: ۳۶۷۸۴۶
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۶ 27 January 2017
تابناک اصفهان: موبایل جزء جدایی ناپذیر زندگی ما شده اند و شاید کمتر فردی بتواند امور روزانه خود بدون داشتن موبایل یا زمانی که آن را برای مدتی طولانی در جایی، جا می گذارد، به سرانجام برساند.

اگر تصور کنیم به طور متوسط دست هر ایرانی یک تلفن همراه وجود دارد و البته برخی نیز به دلیل محدودیت های سنی قادر به استفاده از این وسیله نباشند، در حال حاضر حدود 60 میلیون موبایل در کشور ما فعال است و این یعنی گردش مالی این وسیله الکترونیکی، در ایران قابل توجه است اما این همه مسئله نیست و یکی از موضوعات جنبی در کنار استفاده از موبایل، بازیافت آنها و بازگردان آن به چرخه استفاده است.

روش های بازیافت به صورت علمی در کشور ما تاکنون دنبال نشده است و برخی کشورها به این حوزه وارد شده و کشور ما فقط صادر کننده قانونی یا غیرقانونی، برخی قطعات الکترونیکی فرسوده یا موبایل های از کار افتاده به شمار می رود.

به نظر می رسد بخش خصوصی می تواند سرمایه گذاری مناسبی در این حوزه داشته باشد چراکه سودآوری صنعت بازیافت موبایل ها در کشور های دیگر چشمگیر است و اگر این کار با متدهای علمی انجام شود هم می تواند به بازگشت حجم زیادی از موبایل های از رده خارج به صنعت وسایل الکترونیکی کمک کند و نیز خطرات زیست محیطی این مواد را کاهش دهد.

در گوشی های همراه کار کرده طلا وجود دارد. برای به دست آوردن یک گرم طلا باید یک تن سنگ معدن استخراج شود. اما می‌توان همین مقدار طلا را از 41 گوشی موبایل کارکرده به دست آورد. به نظر می‌رسد این مساله کاملا درست باشد. در ذخایر معدنی غنی از طلا، در هر یک میلیون تن سنگ معدن در یک یا دو تکه تمرکز طلا وجود دارد که معادل یک یا دو گرم در هر تن می‌شود.

ایده اینکه 41 گوشی موبایل حاوی یک گرم طلا است ابتدا در گزارش سازمان ملل درباره پسماندهای الکترونیکی مطرح شد. شرکت فناوری اومیکور مستقر در بروکسل می گوید شما دقیقا می توانید این مقدار طلا را از 35 گوشی موبایل به دست آورید. در یک تن گوشی همراه کارکرده بدون احتساب وزن باتری حدود 300 گرم طلا وجود دارد.

حال در شرایطی که در کشور ما به گفته معصومه ابتکار 10 میلیون تلفن همراه به زودی از چرخه استفاده به بخش پسماند منتقل خواهد شد، فرصتی بسیار مغتنم برای تبدیل و بازیافت این نوع زباله در قالب روش های علمی وجود دارد که به گفته رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست، در صورت استقبال بخش خصوصی، مورد حمایت دولت نیز قرار خواهند گرفت.

ابتکار در این خصوص گفت: قطعا باید برنامه ریزی برای بازیافت این پسماندها از طریق تکنولوژی های نوین صورت پذیرد تا مجددا قابل استفاده یا جذب در طبیعت باشند.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه امروز نگاه اقتصادی در جهان از اقتصاد خطی به اقتصاد دوار تغییر کرده است، اظهار کرد: مبنای اقتصاد دوار بازیافت و بازگشت تمامی مواد به طبیعت درست شبیه شکل اول یا بازگشت به چرخه تولید است به طوریکه هیچ دور ریزی وجود نداشته باشد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: فناوری های نوین و سبز می توانند بازوی کمکی مناسبی در حوزه پسماند به خصوص پسماندهای صنعتی و الکترونیکی باشند و از این رو ضروری است تا این موضوع مورد توجه ویژه قرار گیرد.

حسین حیدری، پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه فردوسی مشهد در این ارتباط می گوید: یکی از مهمترین چالش‌های این طرح تهیه زباله‌های آن است که بر اساس درخواست سازمان‌های بهره بردار، لازم است تا ما زباله یک سال خط تولید کارخانه بازیافت زباله الکترونیکی را تامین می‌کردیم که با تعامل استانداری خراسان رضوی قرار شد تا در این زمینه سازمان‌های دولتی با ما همکاری کنند که عملا محقق نشد.

مجری طرح سازوکارهای پیچیده موجود در شهرداری را از دیگر چالش‌های این طرح عنوان و خاطر نشان کرد: درزمان اجرای این طرح، شهرداری اعلام کرد که ما هزینه‌ای برای راه اندازی خط تولید کارخانه بازیافت زباله را نمی‌دهیم و گفتند پایلوت این طرح را اجرایی کنید و در صورت موفقیت آمیز بودن سرمایه گذاری خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: با رابزنی‌های صورت گرفته با شهرداری مشهد پایلوت این طرح با هزینه ما در سال 90 راه اندازی شد که ضمن آنکه هزینه‌های پرداخت شده سه سال بعد از شهرداری اخذ شد، این نهاد تمایلی به ادامه همکاری با ما نداشت.

اما تلاش هایی هم گویی در سال های اخیر در این رابطه صورت گرفته است که با عدم همکاری برخی سازمان ها، طرح ها به در بسته خورده است و به نظر می رسد، ردپای دلالان برای فروش این زباله ها به کشورهایی نظیر ترکیه، توانسته بومی سازی این روش ها با مانع روبرو کند. این مطلب را تیتر شهر منتشر کرده است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار