متولی ورزش استان قم از سال گذشته موضوع برگزاری لیگ‌های ورزشی استانی در رشته‌های مختلف را با وسواسی دوچندان پیگیری می‌کند؛ اما لیگ‌های ورزشی در قم هنوز با سطح استاندارد فاصله‌ای محسوس دارد.
کد خبر: ۳۶۹۲۶۲
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۶:۲۲ 30 January 2017
به گزارش تابناک قم، لیگ به مسابقه‌هایی اطلاق می‌شود که چند تیم باشگاهی در محدوده جغرافیایی تعریف‌شده‌ای را به طور مستمر و در بازه زمانی طولانی‌مدتی به صورت دوره‌ای درگیر مسابقه کند. به عبارت دیگر تفاوت میان لیگ و مسابقه‌های قهرمانی در این است که لیگ، فرآیندی محدود به برگزاری مسابقه‌هایی در بازه یک یا چند روزه نیست و تیم‌ها در آن به صورت مشخصی در چند هفته یا چند ماه وارد فضای رقابت می‌شوند و علاوه بر آن، به صورت دوره‌ای با همه تیم‌های حاضر در مسابقه‌ها رقابت می‌کنند.

چرا برگزاری لیگ مهم است؟

مسئولان اداره کل ورزش و جوانان استان قم از سال گذشته به این نتیجه رسیدند که ورزشکاران استان قم به ویژه در رده‌های سنی پایه به دلایل مختلف در رشته تخصصی خود به‌اندازه کافی میدان نمی‌بینند. به عبارت بهتر، نبود فضای کافی برای مسابقه دادن سبب می‌شود ورزشکار از رسیدن به تجربه قابل قبول برای توسعه فنی خود و در نتیجه رقابت با ورزشکاران استان‌های دیگر باز بماند. 

به همین منظور، به هیأت‌های ورزشی استان قم ابلاغ شد با هر بضاعتی تلاش کنند لیگ استانی خود را راه‌اندازی کنند. برگزاری لیگ استانی علاوه بر این که شور و انگیزه مضاعفی به بازیکنان، مربیان، داوران و باشگاه‌های فعال در رشته‌های مختلف می‌داد نوعی تمرین و اردوی آمادگی برای ورزشکارانی بود که باید به عنوان نمایندگان قم وارد مسابقه‌های قهرمانی کشور و لیگ کشور می‌شدند.

آیا در همه رشته‌ها قابل برگزاری است؟

توقع برگزاری لیگ در برخی رشته‌های پرهوادار که در آن باشگاه‌های زیادی وجود دارد منطقی است اما بدیهی است در رشته‌ای که آمار ورزشکار سازمان‌یافته آن در استان به 100 نفر هم نمی‌رسد نمی‌توان انتظار برگزاری لیگ داشت. در رشته‌ای چون کوهنوردی ماهیت و نوع رشته مانع از برگزاری لیگ است. برخی از رشته‌ها نیز بدون باشگاه هستند؛ برای مثال در رشته ژیمناستیک، شرایط با همه رشته‌ها تفاوت دارد. در این رشته در قم، تقریباً خبری از ورزشکار بزرگسال نیست و ژیمناستیک قم نقش رشته‌ای مادر و سازنده برای آمادگی ورزشکاران نونهال و نوجوان برای ورود به سایر رشته‌ها را پیدا کرده است.

در برخی رشته‌های بدون باشگاه، اتفاق‌های جدیدی رخ داد. هیأت بدمینتون استان قم یکی از هیأت‌های ورزشی بود که مسیری را طی کرد که پیش از این، دوومیدانی‌کاران قم طی کرده بودند. آن‌ها با جذب بخش خصوصی به لیگ داخلی، ورزشکاران خود را که همگی بدون باشگاه و زیر نظر هیأت ورزشی، فعالیت می‌کردند در تیم‌هایی با نام بخش خصوصی پخش کردند؛ بنابراین لیگ بدمینتون را با 6 تیم برای نخستین بار راه‌اندازی کردند. هیأت دوومیدانی نیز در زمستان 94 به این کار دست زده بود و قرار است برای دومین سال متوالی این اقدام را انجام دهد.

فوتبال و فوتسال، بی‌رقیب در صدر

«کریم بهرامی» رئیس هیأت فوتبال استان قم چندی پیش در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرده بود هیأت فوتبال استان قم در سال حدود 800 مسابقه رسمی در فوتبال و فوتسال قم برگزار می‌کند.

این آمار گرچه در نگاه اول اغراق‌آمیز به نظر می‌رسد، بررسی آماری آن نشان می‌دهد این عدد به واقعیت نزدیک است. فوتبال و فوتسال به دلیل این که از نظر تعداد باشگاه‌ها و تیم‌های رسمی و فعال در بهترین شرایط نسبت به سایر رشته‌ها قرار دارند در نتیجه دارای با کیفیت‌ترین لیگ‌ها نیز هستند. لیگ فوتبال در استان قم، از نظر قدمت، باسابقه‌ترین فعالیت ورزشی رسمی متمرکز و دوره‌ای است. 

در حال حاضر 14 تیم در لیگ دسته اول و 10 تیم در لیگ دسته دوم فوتسال و 8 تیم در لیگ برتر و 8 تیم در لیگ دسته اول فوتبال قم در رده سنی بزرگسالان حضور دارند و آمار تیم‌های پایه فوتبال قم حدود 35 تیم و آمار تیم‌های پایه فوتسال در قم حدود 20 تیم است که همه این تیم‌ها لیگ‌های مخصوص خود را دارند.

بسکتبال و والیبال برمی‌خیزند

راه‌اندازی لیگ‌های استانی سبب شد بارقه‌ای از امید برای تحول در رشته‌های توپی قم ایجاد شود. بسکتبال یکی از رشته‌هایی بود که هیأت این رشته تصمیم گرفت لیگ رده‌های سنی نونهالان و نوجوانان را راه‌اندازی کند. از مربیان این رشته در نقاط مختلف استان خواسته شد تا بازیکنان زیر نظر خود را در قالب یک تیم در مسابقه‌ها شرکت دهند اما خبری از لیگ بزرگسالان نبود.

«مرتضی سخایی» در گفت‌وگو با همشهری نبود بازیکن بزرگسال بسکتبال در قم به تعداد کافی را دلیل برگزار نشدن لیگ بسکتبال استان قم در رده بزرگسالان دانست و ابراز امیدواری کرد راه‌اندازی لیگ‌های پایه، در آینده زمینه‌ساز برگزاری لیگ بزرگسالان شود.

در والیبال، شرایط مشابه بسکتبال اما در سطحی بالاتر بود. لیگ‌های پایه والیبال قم راه‌اندازی شد و بزرگ‌ترین اتفاق در بخش بانوان رخ داد.

«نسرین رامین‌نایب»، رئیس هیأت والیبال استان قم، در گفت‌وگو با همشهری اظهار کرد: برای نخستین بار لیگ والیبال بانوان استان قم با حضور 11 تیم برگزار می‌شود که در تاریخ والیبال قم بی‌نظیر است. ما از این طریق بیش از 100 بازیکن را درگیر مسابقه کرده‌ایم و انتظار داریم خروجی این مسابقه‌ها که به صورت هفتگی برگزار می‌شود نتایج خود را به ما نشان دهد.

نقاط تاریک

گرچه فوتبال و فوتسال سطحی غیرقابل مقایسه با سایر رشته‌های ورزشی در زمینه برگزاری لیگ استانی در قم دارند، برگزاری مسابقه‌های دورهمی و بی‌کیفیت با عنوان لیگ در برخی رشته‌ها نشان داد نظارت بر حسن اجرای لیگ نیز اهمیت خاص خود را دارد. برگزاری لیگ هندبال نونهالان دختر در قم از جمله مسابقه‌هایی بود که شواهد عینی می‌گویند با مشکلات زیادی مواجه بوده است. 

در این مسابقه‌ها 6 تیم حاضر بوده‌اند که از این 6 تیم، 5 تیم متعلق به یک باشگاه بوده‌اند. یکی از ناظران این مسابقه‌ها می‌گوید کیفیت مسابقه‌ها به حدی پایین بوده است که یک تیم، 3 بازی پشت سر هم در یک روز انجام داده است و داور یکی از مسابقه‌ها در حین برگزاری مسابقه، به بازیکنان یکی از تیم‌ها که تیم خودش بوده توصیه‌های فنی می‌کرده است. این اتفاق‌ها ناشی از برگزاری مسابقه‌ها پشت درهای بسته و بدون حضور کارشناسان و ناظران کیفی و نیز رسانه‌هاست که به عنوان یکی از دلایل ضعف و عقب‌ماندگی ورزش بانوان در قم تلقی می‌شود.

مسابقه‌های لیگ تکواندوی استان قم در بخش پسران و دختران نیز از جمله مسابقه‌هایی است که برگزار نشده، لغو شد. هیأت تکواندو نیز اعلام کرد باشگاه‌ها برای حضور در این مسابقه‌ها تمایلی به پرداخت ورودی که نسبت به سال قبل افزایش هم پیدا نکرده بود نداشتند و به همین دلیل، لیگ استانی در این رشته پرمخاطب و پر باشگاه برگزار نشد.

نتیجه مثبت یا فقط برای آمار؟

تلاش هیأت‌های ورزشی در قم برای برگزاری لیگ حاوی نقاط روشن و تاریک فراوانی است. برخی کار را جدی گرفتند و فعالیت‌های شایان توجهی انجام دادند و برخی نیز به گونه‌ای زحمت برگزاری لیگ را به جان خریدند که شواهد نشان می‌دهد نتیجه نهایی در آن چیزی جز آمار دادن به متولی ورزش و پر کردن جدول فعالیت‌های یک هیأت ورزشی برای ارائه به فدراسیون مربوطه نبود. 

استمرار برگزاری لیگ‌های ورزشی در قم، خود موضوع دیگری است. بدمینتون، کونگ‌فو، بسکتبال و والیبال امسال تحرک‌های جدیدی در زمینه برگزاری لیگ انجام دادند اما توقف برگزاری لیگ‌ها به هر دلیلی در آینده تلاش‌های امروز را نیز بر باد خواهد داد. ورزش قم با طرح برگزاری لیگ‌های ورزشی روی کاغذ به سمت موفقیت حرکت می‌کند اما آنچه بیش از برگزاری لیگ، اهمیت دارد، کیفیت برگزاری لیگ است نه برگزاری آن. موضوعی که کارشناسان اداره کل ورزش و جوانان وظیفه بررسی و ارتقای آن را بر عهده دارد.

منبع: همشهری

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار