ورزش بانوان در قم نارسایی‌های زیادی دارد که این نارسایی‌ها در سفر هفته گذشته معاون وزیر ورزش در امور بانوان به قم مورد بحث و بررسی قرار گرفت. به همین بهانه و برای آگاهی از آخرین وضعیت مشکلات ورزش بانوان در قم به سراغ مسئولان ورزشی استان رفتیم.
کد خبر: ۳۸۹۴۱۲
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۱:۳۹ 06 March 2017
به گزارش تابناک قم، حسن عابدی مدیرکل ورزش و جوانان استان در گفت‌وگو با همشهری اظهار کرد: موضوع مسائل فرهنگی و مذهبی در قم چارچوب خاصی برای توسعه ورزش بانوان ترسیم می‌کند. ممکن است انتظار جامعه ورزش بانوان ما برآورده نشود و از این بابت از بانوان استان قم عذرخواهی می‌کنیم. با این حال شرایط شهر قم از سوی اهالی ورزش بانوان درک می‌شود و اعتقاد داریم استان قم استانی است که الگوی فرهنگ و اخلاق است و امیدواریم بتوانیم از این امانت به خوبی پاسداری کنیم و در فضایی آرام و امن بتوانیم ورزش بانوان را گسترش دهیم.

وی افزود: وقتی خانواده‌ها ببینند که فضای ورزشی امن است رغبت بیشتری برای حضور بانوان در محیط ورزشی ایجاد می‌شود. باید بپذیریم محدودیت‌های فرهنگی در استان قم وجود دارد و ضمن احترام به این محدودیت‌ها، مسئولان عذر ما را در این زمینه بپذیرند.

فضای روباز ورزشی برای بانوان نداریم

مدیرکل ورزش و جوانان قم در مورد اختصاص ورزشگاه شهید حیدریان به ورزش بانوان گفت: یکی از مشکلات بزرگ استان قم در ورزش بانوان این است که یک فضای بزرگ و روباز و هوازی برای ورزش بانوان قم وجود ندارد و مجبور هستیم ورزشکاران بانو در قم را در یک فضای بسته هدایت کنیم و به آن‌ها بگوییم ورزش کنند. برنامه ما این است که حداقل یک روز در هفته بتوانیم در فضای روباز، مکان مناسبی در اختیار بانوان قرار دهیم و هنوز شرایط اطراف ورزشگاه شهید حیدریان این امکان را به ما نداده است.

وی افزود: در مورد حضور بانوان ورزشکار در ورزشگاه یادگار امام، 2 روز در هفته سرویس رفت و آمد برای این ورزشکاران در نظر گرفته شده است و در مورد آن بانوان ما گلایه دارند که دوری راه و اتلاف زمان شرایط نامناسبی برای استفاده از این ورزشگاه برای ورزشکاران ما ایجاد کرده است.

عابدی درباره این انتقاد که اداره کل ورزش نباید سالن‌های ورزشی را به بخش خصوصی واگذار می‌کرد و بخشی از مشکل ورزش بانوان قم در بخش فضای ورزشی در این زمینه است تأکید کرد: ما در زمینه واگذاری به بخش خصوصی به دنبال اشتغال هستیم. من چند سال مسئول هیأت کاراته بودم و می‌دیدم وقتی مکان در اختیار هیأت باشد هیأت توان خود را روی امور آن مکان صرف می‌کند و انرژی خاصی برای امور همگانی و قهرمانی نمی‌ماند. هیأت‌هایی که به صورت رایگان یا با اجاره ناچیز سالن را در اختیار می‌گرفتند به بخش خصوصی آسیب می‌زدند. هیأت‌های ورزشی آن مکان را به صورت رایگان در اختیار داشتند و به دلیل کم بودن مخارج به مربیان و باشگاه‌های دیگر لطمه وارد می‌کردند. علاوه بر این تمرکز آن رشته در یک منطقه از شهر قرار می‌گرفت و دیگر مناطق نیز دچار آسیب می‌شدند.

مدیرکل ورزش و جوانان قم تأکید کرد: مقرر شد مکان ورزشی اجاره داده شود و درآمد آن در اختیار هیأت‌های ورزشی قرار گیرد. مسئول هیأتی که می‌گوید سئانس تمرینی برای تیم‌هایش می‌خواهد از این طریق نیاز خود را رفع می‌کند که خود به اجاره سالن یا مکان ورزشی اقدام می‌کند و ما هزینه آن را تأمین می‌کنیم. از این طریق هیأت‌های ورزشی در همه نقاط شهر پویاتر شدند با این که در زمینه واگذاری سالن ورزشی این شرط را قرار دادیم که هیأت‌های ورزشی که ملی‌پوش و قهرمان بین‌المللی در اختیار ورزش قم قرار دهند از واگذاری سالن بهره‌مند شوند. سالنی که یک و نیم‌میلیون تومان اجاره برای آن از سوی هیأت ورزشی پرداخت می‌شد اکنون با 16 میلیون تومان ماهانه اجاره داده شده است. با این اختلاف درآمد ما می‌توانیم نیاز چند هیأت ورزشی را برآورده کنیم.

موفقیت‌های ورزش بانوان؛ از هندبال تا دوومیدانی

معاون هماهنگ‌کننده امور بانوان اداره کل ورزش و جوانان استان نیز تأکید کرد: ورزشکاران دختر قم نیاز به استفاده از علم روز مربیان درجه یک دارند.

سیده‌لیلا عنبری با بیان این که بدنه تیم ملی هندبال را ورزشکاران قمی تشکیل می‌دهند، اظهار کرد: در ووشو و ورزش‌های رزمی ظرفیت خوبی در ورزش بانوان قم وجود دارد و با حمایت‌های اداره کل ورزش و جوانان حمایت خوبی از ورزش بانوان صورت گرفته است. اعتقاد داریم با توجه به برگزاری اردوی تیم‌های ملی در قم یا شهرهای اطراف قم، اگر ورزشکاران دختر ما بتوانند در اردوی تیم‌های ملی حضور یابند و تجربه بیندوزند، اتفاق خوبی برای ورزش بانوان قم رخ می‌دهد. 

وی افزود: رشد فنی ورزشکاران دختر در قم از طریق استفاده از مربیان ملی و درجه یک امکان‌پذیر است و تقاضای ما از وزارت ورزش، همیاری در این زمینه برای حضور ورزشکاران دختر ما در اردوها به شکل ویژه است. هر جا که فدراسیون‌ها حمایت کرده‌اند و ظرفیت دختران قمی مورد توجه قرار گرفته نتیجه آن دیده شده است.

این مقام مسئول در حوزه ورزش بانوان قم گفت: در دوومیدانی نفرهای خوبی در ورزش بانوان قم داریم. در دوی 3 هزار متر با مانع که رشته بسیار سنگینی برای بانوان است مدال طلای جوانان کشور از آن قم بوده و اگر این نفرها در اردوها قرار بگیرند می‌توانند برای تیم ملی کمک بزرگی باشند. ورزشکاری که از شهرستان می‌آید ممکن است از نظر فنی از دیگران به دلیل مشکلات سخت‌افزاری در آن استان پایین‌تر باشد اما زمانی که حمایت ویژه‌ای برای نشان دادن ظرفیت واقعی وی صورت گیرد فدراسیون‌ها در نهایت سود خواهند برد.

نیاز به حمایت بیشتر فدراسیون‌ها از بانوان

معاون توسعه قهرمانی اداره کل ورزش و جوانان استان قم اظهار کرد: در 3 سال اخیر اتفاق‌های خوبی در ورزش قم رقم خورده است که در رأس همه آن‌ها، در زمینه مدیریت فضاهای ورزشی بخش خصوصی در قم وارد کار شده است. واگذاری امور مکان‌های ورزشی به بخش خصوصی چندان مورد علاقه فدراسیون‌ها و هیأت‌های ورزشی نیست. 3 سال قبل، تعداد زیادی از فضاهای ورزشی در اختیار هیأت‌ها بود و این مکان‌ها با بدهی روبه‌رو و هیأت‌های ورزشی نیز درگیر رتق و فتق امور بودند. پس از واگذاری به بخش خصوصی درآمد ما افزایش پیدا کرد.

روح‌الله رمضانی افزود: در سال 93 بیش از 2 برآر رشد مدال داشتیم و عمده این موضوع به راه‌اندازی ستاد حمایت از ورزشکاران آسیایی مرتبط بود. ما حتی به ورزشکاری که به اردو دعوت می‌شد و حتی به تیم ملی راه پیدا نمی‌کرد پاداش پرداخت کردیم. پیش از این 3 لیگ استانی در قم برگزار می‌شد که اکنون حدود 15 لیگ در استان انجام می‌شود. اعتبارات هیأت‌های ورزشی به موقع پرداخت می‌شود و ورزش همگانی به ویژه ورزش صبحگاهی به رشد خوبی رسیده است با این که برنامه آینده ما راه‌اندازی برنامه ورزش عصرگاهی در شهر است.

معاون توسعه قهرمانی اداره کل ورزش و جوانان استان قم مشکل ورزشگاه شهید حیدریان برای ورزش بانوان، را مالی عنوان کرد و گفت: اگر اعتباری در اختیار ما قرار گیرد که راه‌های دسترسی این ورزشگاه و تجهیزات آن بهسازی و اصلاح شود بانوان می‌توانند از فضای ورزشگاه و به طور ویژه، زمین چمن و پیست آن در چارچوب خاصی استفاده کنند.

رمضانی با کنایه به فدراسیون هندبال درباره دریافت ورودی از تیم هدف پویان قم در لیگ برتر تأکید کرد: برخی از فدراسیون ورودی‌هایی از لیگ‌های بانوان کشور دریافت می‌کنند که برای آن‌ها منبع درآمد شده است و فدراسیون می‌خواهد بخشی از مخارج خود را از باشگاه‌های فعال در بانوان بگیرد. باشگاه‌های ورزشی بانوان حامی مالی ندارند و نیاز است که این بخش به صورت خاص حمایت شود. تیم هدف پویان جوان قم در لیگ برتر هندبال بانوان حاضر است و بدون اسپانسر وارد شده و اداره کل ورزش و جوانان از این تیم پشتیبانی کرده است. ما در لیگ بانوان نیاز داریم که از تیم‌های حاضر ورودی دریافت نشود چنان که فدراسیون والیبال برای قهرمانی کشور ورودی دریافت نکرد.


برای پیوستن به کانال رسمی تابناک قم در تلگرام میتوانید از لینک های زیر استفاده نمایید:

https://telegram.me/www_tabnakqom_ir

https://telegram.me/joinchat/AAAAAEBGvgGdXHQWdwFDDA

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار