هفته بیست و پنجم لیگ برتر فوتبال در پیش است و در روزهایی که حواس هواداران سرخابی به جدال بر سر قهرمانی در بالای جدول معطوف است رقابت در پایین جدول دست کمی در بالای جدول ندارد.
کد خبر: ۳۹۱۳۹۶
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۶:۵۲ 09 March 2017
به گزارش تابناک قم، یک نفس راحت برای «صمد مرفاوی» تعبیری برای وضعیت این روزهای تیم فوتبال صبای قم است. شاید آن‌ها همچنان یکی از 3 تیم انتهای جدول باشند و خطر قرارگرفتن در رده پانزدهم و شانزدهم آن‌ها را تهدید کند اما در هر صورت اختلاف با سیاه جامگان رده پانزدهمی برای آن‌ها اطمینان بخش است.

از زاویه دیگر که به وضعیت صبا بنگریم در می‌یابیم آرامش این روزهای صمد مرفاوی به دلیل رهایی از انتهای جدول نیست بلکه به دلیل ثبات فنی و تاکتیکی تیمی است که در نیم فصل اول سوهان اعصاب مخاطبانش بود. قوام یافتن صبا در خط دفاعی و البته در قفس توری این تیم، سبب شده صبا در 5 بازی اخیر خود بازنده نشود. برای تیمی که در نیم فصل اول نتایج فاجعه باری کسب کرده بود 5 بازی بدون باخت و جمع آوری امتیازهای قابل قبول می‌تواند بسیار امیدوار کننده باشد.

گسترش فولاد؛ رقیب جدید

گسترش فولاد تبریز به عنوان باشگاهی که مجوز حرفه‌ای از کنفدراسیون فوتبال آسیا اخذ کرده و هنوز باشگاه‌هایی چون نفت تهران و تراکتورسازی تبریز این مجوز را ندارند همیشه یک رقیب سرسخت برای صبای قم بوده است. آبی‌های تبریز از همان روز اولی که پا به عرصه لیگ برتر گذاشتند، لیگ را دو دستی و محکم چسبیدند و با یک مدیریت کم نقص و حرفه‌ای آن قدر خوب عمل کردند که هرگز در جمع گزینه‌های سقوط قرار نگرفتند. ثبات کار روی نیمکت گسترش فولاد تبریز سبب شده این تیم یکی از کم چالش‌ترین نیمکت‌ها را در دوران فعالیت خود داشته باشد. دوران درخشان با رسول خطیبی و بعدها فراز کمالوند سبب شد گسترش فولاد نه به عنوان مهمانی موقت بلکه به عنوان یکی از سهام داران اصلی بنای لیگ برتر فوتبال شناخته شود.

آن‌ها در هفته بیست و پنجم لیگ برتر در ورزشگاه اختصاصی خود از صبا پذیرایی می‌کنند. مسابقه‌ای که از ساعت 16 روز جمعه (20 اسفند) برگزار می‌شود و صبا در سرمای تبریز یک بازی پیچیده در پیش خواهد داشت.

چهره ویژه؛ مسعود حق‌جو و دیگران

این هم از عجایب فوتبال است که مسعود حق‌جو، ستاره خط دفاعی صبا این بار باید در برابر تیم سابق خود قرار گیرد. در عالم حرفه‌ای فوتبال، این تقابل البته عجیب نیست. مسعود حق‌جو مدافع مازندرانی صبای قم در نیم فصل راهی گسترش فولاد تبریز شد و گرچه هنوز برای تیم تبریزی به میدان نرفته، منابع آگاه می‌گویند قرار است حق‌جو نخستین بازی خود در تیم جدیدش را برابر تیم سابق خود انجام دهد. با توجه به انگیزه بالای حق‌جو برای بازی با صبا احتمال این که کمالوند وی را از ابتدا در ترکیب گسترش فولاد قرار دهد بسیار است.

حق‌جو تنها چهره ویژه این بازی نیست. در خط دفاعی صبا به بازیکنی به نام امید نظامی‌پور و در خط حمله آن به مهرداد بایرامی بر می‌خوریم. نظامی‌پور و بایرامی بازیکنانی هستند که مورد علاقه فراز کمالوند نبودند. به دلیل همین غضب بود که گسترش فولاد پس از سال‌ها تصمیم گرفت امید نظامی‌پور را با آمار عملکردی قابل قبول به خونه به خونه مازندران بفروشد و مدافع خود را به دسته اول بفرستد. مهرداد بایرامی نیز بازیکنی باسابقه در ترکیب گسترش فولاد بود که کمالوند هر چه به وی میدان داد نتیجه نگرفت و در نهایت تصمیم گرفت وی را در نیم فصل مازاد اعلام کند. 

در آن سوی میدان، صبا که با کمبود مهاجم روبه‌رو بود بایرامی را جذب کرد. به عبارت دیگر بایرامی همان راهی را رفت که مسعود حق جو طی کرده بود اما در مسیر عکس. امید نظامی‌پور هم که نیم فصلی وحشتناک در خونه به خونه بابل داشت در نیم فصل راهی صبای قم شد. هم نظامی‌پور و هم بایرامی به عنوان گسترش فولادی‌های سابق در همین مدت کوتاه در صبا منشأ اثر بوده و به نوعی احیا شده‌اند و اکنون بازی با تیم باسابقه را بهترین فرصت برای نشان دادن شایستگی‌های خود می‌بینند. این بازی فرصتی برای تسویه حساب بازیکنان سابق است.

خوشبختی‌های صبا برای بازی با گسترش

فرناندو دخسوس، یوسف سیدی و لوسیانو پریرا 3 بازیکن اصلی گسترش فولاد با دریافت کارت زرد در مسابقه اخیر گسترش فولاد برابر پدیده مشهد، از بازی بعدی این تیم مقابل صبای قم محروم شدند. این بهترین خبر ممکن برای صمد مرفاوی است. حداقل 2 بازیکن از این جمع 3 نفره نقشی کلیدی و تعیین کننده برای گسترش فولاد دارند. فرناندو ده خسوس دروازه بان برزیلی گسترش فولاد فصل گذشته با استقلال خوزستان قهرمان لیگ برتر شد و بهترین دروازه بان لیگ بود و لوسیانو پریرا مهاجم سابق فولاد خوزستان و سپاهان نیز یکی از عناصر تهاجمی تعیین کننده تیم فراز کمالوند است. گسترش فولاد در بازی با صبای قم از توانایی پایین‌تری نسبت به بازی‌های گذشته هم در فاز دفاعی و هم در بخش تهاجمی برخوردار خواهد بود.

در مقابل صبا بدون محروم به تبریز می‌رود. میثم مجیدی بازیکن مصدوم صبا نیز که در بازی با فولاد غایب بود مشغول فیزیوتراپی است و ممکن است بتواند صبا را در برابر گسترش فولاد همراهی کند. با این شرایط شانس صبا برای امتیازگرفتن در تبریز افزایش یافته است. ایده‌آل‌ترین حالت ممکن، پیروزی صبا بر گسترش است و صبا از این حالت ایده آل فاصله نجومی ندارد.

صبا و وضعیت جدول

صبا در جدول 21 امتیاز دارد. آن‌ها 6 بازی دیگر در پیش دارند و از 18 امتیاز ممکن اگر بتوانند 6 تا 9 امتیاز دیگر کسب کنند به طور قطع در لیگ برتر باقی خواهند ماند. بخش اعظم و مؤثر معادله سقوط به نمایندگان تبریز و مشهد در لیگ برتر بستگی دارد. ماشین‌سازی تبریز و سیاه جامگان مشهد وضعیت نامناسبی در جدول دارند و گزینه اول سقوط به شمار می‌روند. با این وجود هدف صبا این است که خود را به پدیده و صنعت نفت آبادان برساند. به عبارت دیگر صبا به جلو نگاه می‌کند و نه پشت سر.

دلگرمی به ادامه کلین شیت‌های محسن فروزان برای صبا یک امتیاز بزرگ است. دروازه بان صبا در این فصل آماری فوق‌العاده داشته و در 7 بازی برگزار شده صبا، 5 بازی را که حدود 72 درصد می‌شود بدون گل خورده پشت سر گذاشته است. اگر فرض کنیم صبا در 72 درصد از بازی‌های باقی مانده خود در لیگ برتر نیز دروازه خود را بسته نگه دارد یعنی صبا در 6 بازی باقی مانده خود در 4 یا 5 بازی گلی دریافت نمی‌کند و این آمار صبا را به کسب 50 درصد امتیازهای ممکن یعنی 9 امتیاز از 18 امتیاز ممکن کاملاً نزدیک خواهد کرد.

بهترین حالت ممکن برای صبا این است که آن‌ها به‌اندازه‌ای امتیاز جمع کنند که بتوانند فصل را با رتبه یازدهم به پایان برسانند. برای این منظور صبا به 50 درصد امتیازها به شرط نتایج ضعیف برای پدیده و نفت آبادان نیاز دارد. صبا بازی‌های دشوار خود را از سر گذرانده و با پرسپولیس، استقلال و ذوب آهن بازی کرده و دشوارترین بازی باقی مانده این تیم برابر تراکتورسازی است اما همه رقبای صبا هنوز با این 3 تیم بازی نکرده‌اند و صبا از این نظر یک قدم از بقیه پیش است.

با این حال باید اذعان داشت مدیران صبا در حال حاضر فقط به یک چیز می‌اندیشند و آن بقای صباست. برای آن‌ها شاید تفاوتی نداشته باشد که صبا در پایان فصل تیم یازدهم باشد تا سیزدهم جدول رده بندی. آن‌ها می‌خواهند هر طور که شده صبا را در لیگ نگه دارند تا از ابتدای فصل آینده دست به بازسازی تیم بزنند.

منبع: همشهری

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار