روحیه اقتدار، هر گزینه‌ای را به سخره می‌گیرد
این هشدار قاطع که طعنه و ریشخندی ظریف در درون خود داشت، نتیجه داد و با گذشت بیش از یک دهه و علیرغم تمام تحریک‌های غرب، دولت باکو دیگر علاقه‌ای برای رویارویی با ایران را ندارد.
کد خبر: ۴۰۲۷۱
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۲:۱۸ 28 May 2015
به گزارش تابناک – البرز: بیش از یک دهه قبل و با اوج گیری تنش‌ آفرینی غربی‌ها علیه ایران، کشوری نسبتا کوچک به نام آذربایجان، بنای ناسازگاری در دریای خزر که به نام دریای صلح نیز یاد می شود، گذاشت.
این ماجرا مربوط به پیش از حمله نظامی آمریکا به افغانستان و عراق است و آمریکایی‌ها به دنبال آوردن ناوهای خود در دریای خزر بودند و به همین دلیل با تحریک دولت آذربایجان، می‌خواستند این کشور را در مقابل ایران قرار داده و بهانه لازم را بدست آورند.
در آن مقطع، راهکارهای دیپلماتیک در برابر آذربایجان چندان نتیجه بخش نبود و هر لحظه بیم درگیری نظامی میان 2 کشور وجود داشت. تا اینکه محسن رضایی در واکنشی قاطع طعنه‌ای به دولت تازه تاسیس آذربایجان زد و  گفت که کاری نکنید بحث مالکیت خاک آذربایجان را دوباره زنده کنیم. (نقل به مضمون)
این هشدار قاطع که طعنه و ریشخندی ظریف در درون خود داشت، نتیجه داد و حال با گذشت بیش از یک دهه از این رخداد، علیرغم تمام تحریک‌های غرب، حکومت آذربایجان دیگر علاقه‌ای برای رویارویی با ایران ندارد.
از سوی دیگر در ماه‌های اخیر شاهد افزایش تنش در روابط ایران  عربستان هستیم و کار به جایی رسیده که حتی اعزام زائران به خانه خدا نیز از سوی ایران برای حفظ شان مسلمین به حالت تعلیق درآمده است.
امروز نیز شاهد هستیم که اقدامات دیپلماتیک، چندان جلودار شیوخ دست در جیب بیت‌المال مسلمین نیست و به همین دلیل بار دیگر نوبت به واکنش و پاسخگویی فرمانده اسبق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رسیده است.
محسن رضایی که در بيست و چهارمين محفل انس پيشکسوتان جهاد و شهادت جضور یافته بود، بدون پرده پوشی به عملکرد حکام عربستان اشاره و خطاب به مقامات این کشور گفته است: "عربستان بايد مراقب باشد. ملت ايران يک صبر دارد. چرا که حفظ منافع ملي تنها در چهارچوب جغرافياي ايران تعريف نمي شود. منافع ملي يعني با منطقه بايد در صلح و آرامش باشيم و همه وظيفه داريم اين امنيت را حفظ کنيم. اما اگر بخواهند امنيت ما را به هم بزنند آنها را به دوران قبل از صنعتي شدن بر مي گردانيم."
این هشدار جدی و قاطع، به طور قطع در روابط ایران و عربستان و همچنین معادلات خاورمیانه اثرگذار خواهد بود و برای مشاهده اثرات آن نیازی به یک دهه صبر نیست.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار