نتیجه انتقاد انجمن‌های حمایت از حیوانات
محیط زیست به عنوان سازمان متولی حفاظت از منابع طبیعی در این طرح مشارکت دارد و خوشبختانه انجمن‌های حمایت از حیوانات نیز طرح فوق را تایید کرده‌اند.
کد خبر: ۴۵۵۵
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۲ 12 February 2015
به گزارش تابناک – البرز: وجود حیوانات ولگرد از جمله سگ‌های ولگرد همواره برای مردم مشکلات بسیاری ایجاد کرده و می‌کند.
این مشکلات در فصل سرما برای ساکنان شهرها و مناطقی که در حاشیه جنگل‌ها، کوهستان‌ها و دشت‌ها واقع شده‌اند،‌ بیشتر می‌شود.
در همین رابطه مردم ساکن استان البرز به ویژه شهرستان‌هایی چون طالقان، اشتهارد، برغان، بخش‌ها و روستاهایی چون آسارا و آتشگاه و مناطق شمالی شهرستان کرج از جمله باغستان از افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد در این مناطق گلایه داشته و دارند.
پیش از این سگ‌های ولگرد از سوی ماموران و پیمانکاران شهرداری‌ها به وسیله شلیک گلوله کشته شده و سپس لاشه‌های آنها سوزانده می‌شد.
این شیوه به دلیل مشکلات زیست محیطی، آلودگی و همچنین استفاده از روش‌های غیر معمول در کاهش جمعیت حیوانات ولگرد، مورد اعتراض انجمن‌های حمایت از حیوانات قرار داشت.
به همین دلیل این انجمن‌ها نسبت به کشتن سگ‌های ولگرد اعتراض می‌کردند.
در همین رابطه مدیر کل دامپزشکی استان البرز از تغییر شیوه‌های کاهش جمعیت حیوانات ولگرد به ویژه سگ‌ها خبر داده و در گفت‌وگو با رسانه‌ها آغاز اجرای طرح عقیم سازی سگ‌های ولگرد در این استان را اعلام کرده است.
سید اصغر برائی‌نژاد با اشاره کثرت تعداد سگ‌های ولگرد در مناطق شهری استان از جمله کرج اعلام کرد که شهرداری این کلانشهر در ماه‌های اخیر مرکز جمع آوری و نگهداری سگ‌های ولگرد در منطقه حلقه دره استان البرز را راه‌اندازی کرده است.
وی ادامه داد: با راه‌اندازی این مرکز، سگ‌های ولگرد زنده‌گیری شده و به این مکان انتقال می‌یابند.
برائی نژاد گفت: در این مکان سگ‌های بیمار با روش‌های علمی معدوم و سگ‌های سالم پس از واکسیناسیون و عقیم‌سازی در اختیار دامداران و مراکزی که نیاز به سگ نگهبان دارند، گذاشته می‌شود.
حسین محمدی مدیر کل سازمان حفاظت محیط زیست استان البرز نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک این طرح را تایید و اعلام کرد: در سال‌ 87 طرحی ملی در کارگروهی که سازمان حفاظت محیط زیست نیز آن است، مطرح و به تصویب رسید.
وی تصریح کرد: بر اساس این طرح، به جای کشتن سگ‌ها و سوزاندن لاشه این حیوانات که آلودگی‌های زیست محیطی داشته و به نوعی ترویج خشونت در جامعه محسوب می‌شد، طرح زنده‌گیری و عقیم‌سازی سگ‌ها مطرح و تصویب شد.
این مسئول افزود: علیرغم گذشت چند سال از تصویب طرح فوق، البرز جزو نخستین‌ استان‌هایی است که این طرح را اجرا کرده و تاکنون حدود 700 سگ ولگرد با این شیوه زنده‌گیری و در مرکز حلقه‌دره نگهداری می‌شوند.
محمدی در پایان گفت: محیط زیست به عنوان سازمان متولی حفاظت از منابع طبیعی در این طرح مشارکت و نظارت دارد و خوشبختانه انجمن‌های حمایت از حیوانات و همچنین فعالان و سازمان‌های مردم نهاد فعال در این حوزه نیز طرح فوق را تایید کرده‌اند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار