آمارها نشان مي دهد که رشته حفاظت محيط زيست با ۴۹درصد بيکاري و رياضيات و آمار با ۱۸درصد بيکاري بيشترين و کمترين نرخ بيکاري در جامعه فارغ التحصيلان را دارا هستند.
کد خبر: ۴۵۶۹۹۲
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۲ 10 July 2017
به گزارش تابناک : بيکاري فارغ التحصيلان يکي از معضلات اصلي در جامعه است که عموماً پس از فراغت از تحصيل و آماده شدن براي ورود به عرصه کار و توليد با مشکلات جدي مواجه مي شوند. در شرايط فعلي بيکاري تقريباً در تمام رشته هاي دانشگاهي حتي در مهندسي و پزشکي نيز وجود دارد.

در دهه هاي گذشته خانواده ها فرزاندان خود را براي ادامه تحصيل در دانشگاه ها تشويق مي کردند چرا که تصور نمي کردند در آينده اي نه چندان دور، تحصيلات دانشگاهي به معضلي براي ورود جوانانشان به عرصه اجتماعي تبديل شود. در حال حاضر شاهد داشتن مدرک دانشگاهي و بيکاران فارغ التحصيل هستيم.

آمارها حاکي از اين است که ازبين جامعه حدود 5.7 ميليوني بيکار فارغ التحصيل داريم که بيشترين بيکاران در رشته هاي مهندسي کامپيوتر،هنر، صنعت و فناوري، معماري و ساختمان، محيط زيست، کشاورزي، جنگلداري و شيلات هستند.

در حالي که بحران بيکاري گريبان گير فارغ التحصيلان دانشگاهي است که دولت موفق به ايجاد رونقي در اين زمينه نشده است. در حالي بازار کار فارغ التحصيل دانشگاهي گره کور خورده است که بازار مشاغل ساده تقريباً مشکل ندارد و حتي بسياري از کارشناسان معتقدند در بسياري از موارد رونق هم دارد. معضل بيکاري در حال حاضر متعلق به جمعيت ميليوني فارغ التحصيلان بيکار است.

علاء الدين ازوجي، مدير کل سياست گذاري و توسعه اشتغال وزارت کار چندي پيش در برنامه تلويزيوني تيتر امشب درباره تعداد فارغ التحصيلان بيکار گفت: سالانه حدود 700 تا 800 هزار نفر دانش‌آموخته دانشگاهي متقاضي شغل هستند.در کنار اين آمار حدود 150 تا 200 هزار نفر غير از فارغ التحصيلان دانشگاهي نيز به جمعيت بيکار کشور اضافه مي‌شود.

رحمت الله رحمتي ،قائم مقام سازمان فني و حرفه اي کشور در بخشي از اظهاراتش نرخ رسمي بيکاري کشور طبق سازمان جهاني کار را 13درصد اعلام کرد و گفت: اين در حالي است که نرخ بيکاري فارغ التحصيلان دانشگاهي در کشور 20 درصد است.توسعه دانشگاه ها بر اساس ارائه آموزش هاي مهارتي و کارآفريني امکان پذير است.

اما مطالعات نشان مي دهد که درصد فارغ التحصيل بيکار در رشت هاي مختلف به شرح زير است. رشته حفاظت محيط زيست با 49درصد بيکاري و علوم رايانه با 40 درصد بيکاري،هنر 27درصد،معماري و ساختمان با 26درصد،فيزيک با 22درصد بيکاري،علوم زيستي با 22درصدبيکاري،کشاورزي 22درصد بيکاري،حقوق 22درصد بيکاري،حرفه هاي مهندسي با 21درصد بيکاري،علوم رفتاري و اجتماعي با 20درصد بيکاري،بازرگاني وعلوم اداري 20درصد بيکاري،دامپزشکي 19درصد بيکاري،خدمات پزشکي 19درصد بيکاري و رياضيات و آمار با 18درصد بيکاري نيز از رشته هايي هستند که بيکاري آنها نرخ بالايي است.





منبع : تسنیم 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار