به گزارش تابناک : از این آراء، CR-V توانست با تصاحب 1946 رأی، قاطعانه با 86 درصد از کل آراء پیروز رقابت شود درحالیکه اسپورتیج موفق به کسب تنها 313 رأی شده است. امروز در سومین دوئل کراساوورهای کامپکت تویوتا رافور و جیپ کامپس به میدان رقابت پای نهادهاند.
فولکسواگن تیگوآن | سوبارو فورستر | هیوندای توسان | مزدا CX-5 |
؟ | ؟ | ||
امجی GS | سیتروئن C5 ایرکراس | نیسان قشقایی | اوپل گرندلند X |
؟ | ؟ | ||
کیا اسپرتیج | هوندا CR-V | فورد اسکیپ | رنو کاجار |
هوندا CR-V | رنو کاجار | ||
اشکودا کاروک | پژو 3008 | سئات آتکا | میتسوبیشی اکلیپس کراس |
؟ | ؟ | ||
تویوتا رافور | جیپ کامپس | ||
؟ |
تویوتا رافور
رافور برای اولین بار بهعنوان یک کراساوور کامپکت در می سال ۱۹۹۴ در ژاپن معرفی شد. این خودرو که روی پلتفرم مشترکی با کرولا ساخته شده بود، در دو نسخه سهدر و چهاردر تا سال ۲۰۰۰ روی خط تولید قرار داشت تا اینکه با نسل دوم جایگزین شد. رافور هماکنون در نسل چهارم خود قرار دارد که برای اولین بار در نمایشگاه لسآنجلس ۲۰۱۲ رونمایی شد؛ اما درحالیکه تولید نسل سوم آن برای بازارهای صادراتی در سال ۲۰۱۲ خاتمه یافت، همچنان در ژاپن برای بازار داخلی تا سال ۲۰۱۶ به تولید رسید. همچنین از نسل سوم، نمونه سهدر کنار گذاشته شد و رافور فقط بهصورت پنجدر عرضه گردید. نسل چهارم این کراساوور ژاپنی اما روی پلتفرم MC تویوتا ساخته شده که با خودروهای فراوانی چون تویوتا اونسیس، کرولا، هریر، پریوس، سایون tC و xB، لکسس CT و NX و… مشترک است. در نمایشگاه نیویورک 2015 نیز تویوتا نسخهٔ فیسلیفت شدهٔ این کراساوور را ابتدا در نسخهٔ هیبریدی رونمایی کرد و سپس با مدل 2016 به بازار آمد. در این فیسلیفت تغییرات عمده در قسمت جلوی رافور انجام گرفته و در عقب نیز تغییراتی در چراغها و سپر اعمال شده است. این کراساوور کامپکت توسط ایرتویا در کشورمان هم با قیمتی در حدود 250 میلیون تومان عرضه میشود. رافور به همراه هوندا CR-V از پرفروشترین کراساوورهای بازار آمریکای شمالی است بهگونهای که سال گذشته بیش از 400 هزار دستگاه از آن در این منطقه فروخته شده است. این خودرو با پیشرانههای مختلف بنزینی و دیزل عرضه میگردد که همگی از نوع چهار سیلندر با حجمهایی از 2 تا 2.5 لیتر هستند. همچنین یک نسخهٔ هیبریدی هم از این رافور تولید میشود که سال گذشته افزایش فروش چشمگیری داشته است. ولی ما برای این رقابت پیشرانهٔ 2.5 لیتری چهار سیلندر بنزینی تنفس طبیعی رافور را انتخاب کردهایم که 176 اسب بخار قدرت و 233 نیوتن متر گشتاور دارد. برای انتقال نیرو هم گیربکسهای شش سرعتهٔ دستی، شش سرعتهٔ اتوماتیک و CVT در نظر گرفته شده است.
جیپ کامپس
اولین نسل از کامپس در نمایشگاه دیترویت 2006 بهعنوان یک کراساوور کامپکت رونمایی شد. این خودرو پلتفرم مشترکی با مدل پاتریوت داشته و هردو در یک سال معرفی شدند. همچنین کامپس یکی از نخستین کراساوورهای جیپ محسوب میشود. تا پیش از معرفی کراساوور سابکامپکت رنگید، کامپس و پاتریوت کوچکترین کراساوورهای جیپ محسوب میشدند. نسل اول کامپس روی پلتفرم GS مشترک بین میتسوبیشی و کرایسلر ساخته شده بود که در محصولات میتسوبیشی مانند لنسر و حتی کراساوور جدید اکلیپس کراس و همینطور در محصولات پژو-سیتروئن مانند سیتروئن C4 ایرکراس هم بکار میرود. نسل نخست کامپس برای سال 2011 مورد فیسلیفت قرار گرفت که در این فیسلیفت نمای جلویی آن بهکلی تغییر کرده و به مدل بزرگتر گرند چروکی شبیه شد. سپس سرانجام نسل دوم این کراساوور آمریکایی برای اولین بار در سپتامبر 2016 در برزیل و به دنبال آن در نمایشگاه لسآنجلس 2016 رونمایی شد؛ اما نسل دوم کامپس بهعنوان جایگزینی برای هردو کراساوور کامپس نسل اول و پاتریوت ارائه شده و بنابراین تولید پاتریوت سال گذشته به پایان رسید. این نسل از کامپس بر روی پلتفرم مشترکی با مدل کوچکتر رنگید ساخته شده و در طراحی هم خصوصاً در بخش جلویی دنبالهروی نسخهٔ فیسلیفت شدهٔ نسل قبلی است. کامپس سال گذشته بیشترین فروش در تاریخ 10 سالهٔ خود را تجربه نمود و فقط در بازار آمریکایی شمالی به فروشی نزدیک به صد هزار دستگاه دست پیدا کرد. نسل دوم این خودرو نیز در چهار کارخانهٔ مکزیک، هند، چین و برزیل تولید شده و در سراسر جهان عرضه میگردد این اولین محصول جیپ محسوب میشود که در هند هم به تولید میرسد. برای این کراساوور کامپکت آمریکایی طیف گستردهای از پیشرانههای بنزینی و دیزلی فیات-کرایسلر ارائه میگردد که مانند رافور همگی از نوع چهار سیلندر بوده و حجمهایی بین 1.4 تا 2.4 لیتر دارند. ما برای این رقابت پیشرانهٔ 2.4 لیتری چهار سیلندر بنزینی تنفس طبیعی کامپس را انتخاب کردهایم که 180 اسب بخار قدرت و 237 نیوتن متر گشتاور داشته و آنرا از طریق یک گیربکس 9 سرعتهٔ اتوماتیک ZF به چرخها میرساند.
مشخصات فنی
تویوتا رافور | جیپ کامپس | |
پیشرانه | 2.5 لیتری 4 سیلندر | 2.4 لیتری 4 سیلندر |
تنفس | طبیعی | طبیعی |
قدرت | 176 اسب بخار | 180 اسب بخار |
گشتاور | 233 نیوتن متر | 237 نیوتن متر |
گیربکس | 6 سرعته اتوماتیک | 9 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | 8.4 ثانیه | 8.9 ثانیه |
مسافت 400 متر | 16.7 ثانیه | 16.9 ثانیه |
حداکثر سرعت | 180 کیلومتر/ساعت | 185 کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | 9.4 لیتر (ترکیبی) | 9.4 لیتر (ترکیبی) |
وزن | 1646 کیلوگرم | 1670 کیلوگرم |
طول | 4.66 متر | 4.39 متر |
فاصلهٔ محوری | 2.66 متر | 2.63 متر |
قیمت پایه | 25,405 دلار | 20,935 دلار |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.