رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی یزد گفت: این استان با نرخ رشد 2.4 درصدی در رتبه دوم کشور بعد از بیرجند قرار دارد.
کد خبر: ۴۸۳۲۱۴
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۹ 24 August 2017
به گزارش «تابناک یزد»حمیدرضا نصیری‌زاده  در نشست هم اندیشی و تحلیل وضعیت اقتصادی در جمع خبرنگاران افزود: بر اساس سرشماری سال 95 جمعیت شهری استان 85 درصد و جمعیت روستایی 15 درصد اعلام شده است.
وی به تشریح نتایج سرشماری سال 1395 در استان اشاره و گفت: مردم استان باید با مباحث سند توسعه، سند آمایش و اقتصاد مقاومتی و تحلیل های آن از طریق رسانه ها آشنا شوند.
وی افزود: بر اساس نتایج سرشماری سال 1395 که به دو صورت حضوری و الکترونیک انجام شد جمعیت استان یک میلیون و 138 هزار و 533 نفر معادل 1.4درصد جمعیت کشور بوده است.
وی با بیان اینکه متوسط نرخ رشد جمعیت کشور 1.24 درصد اما در یزد 2.4 درصد بوده اظهار داشت: سالانه 26 هزار و 752 نفر به جمعیت استان اضافه شده است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اضافه کرد: از مجموع جمعیت این استان 971 هزار و 355 نفر شهری و بیش از 126هزار نفر روستایی است در حالی که این تعداد در سال 1355 به ترتیب 35 و 65 درصد بوده است.
نصیری زاده با بیان اینکه 51 درصد جمعیت استان مردان و 49 درصد زنان هستند ادامه داد: بر اساس نسبت جنسی زنان و مردان در استان یزد 106 بوده در حالی که این رقم در کشور 103 اعلام شده است.
به گفته وی مساحت استان 74هزار و 771 کیلومتر و متوسط تراکم جمعیت استان 15 نفر در هر کیلومتر است و در میان شهرستان ها یزد با بیش از 656 هزار نفر و 58 درصد بالاترین و بهاباد با 17 هزار نفر و یک درصد کمترین میزان جمعیت استان را داشته اند.
وی در عین حال گفت: بالاترین نرخ رشد جمعیت متعلق به شهرستانهای میبد، مهریز ، بافق و اردکان و بالاتر از متوسط کشور بوده و کمترین با متوسط صفر به تفت تعلق دارد.
این مسئول نرخ فعالیت یا تمایل به کار در استان یزد را 44درصد و در کشور 39درصد اعلام و اظهار کرد: بر این اساس جمعیت فعال استان 370 هزار و 390 نفر و جمعیت شاغل 325 هزار نفر بوده که با کسر آنها نرخ 87.9درصدی اشتغال و نرخ 12.1 درصدی بیکاری استان در مقابل 12.6درصدی متوسط کشوری بدست می آید.
نصیری زاده اضافه کرد: بالاترین نرخ بیکاری استان با 17 درصد و 923 نفر متعلق به بهاباد و کمترین نرخ بیکاری به میبد با 9ِ2درصد متعلق بوده است.
رئیس سازمان مدیریت استان یزد درباره تعداد اتباع افغان شرکت کننده در سرشماری سال 95 هم گفت: در این دوره در مجموع 51 هزار و 734 تبعه افغان ساکن این استان سرشماری شدند.
نصیری‌زاده در بخش دیگر این نشست در تشریح وضعیت درآمدها و هزینه های استان گفت: میزان درآمد مصوب استان در سال گذشته یکهزار و 254 میلیارد تومان بوده که یکهزار و 272 میلیارد تومان بیشتر از آنچه مصوب شده بود محقق شد.
وی با بیان اینکه درآمد مصوب امسال استان نیز یکهزار و 371 میلیارد تومان بوده است، افزود: 95 درصد از این درآمد‌ها از مالیات‌ها و پنج درصد از محل سایر منابع تامین می شود که 43 درصد از مجموع درآمدهای مالیاتی استان از طریق افراد حقیقی غیردولتی(شرکت‌ها) تامین می‌شود و 90 درصد از این میزان را چهار شرکت بزرگ استان ‌پرداخت می کنند.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان بخش دیگر درآمدهای مالیاتی را از طریق مالیات بر ارزش افزوده اعلام کرد و گفت: 30 درصد درآمدهای مالیاتی استان نیز از این طریق تامین می‌شود که مصرف‌کنندگان نهایی باید پرداخت کنند.
نصیری زاده ادامه داد: مالیات ارزش افزوده مصوب استان در سال 95 معادل 448 میلیارد تومان بوده که 381 میلیارد تومان آن محقق شده و برای امسال نیز 451 میلیارد تومان منظور شده که بعید است محقق شود.
این مسئول به هزینه‌های استان نیز اشاره کرد و گفت: هزینه‌های جاری استان که عمدتاً مربوط به پرداخت حقوق کارکنان 23 دستگاه اجرایی استان است، در سال گذشته 160 میلیارد تومان بوده که امسال به 190 میلیارد تومان افزایش یافته است.
وی درباره هزینه‌های عمرانی استان نیز اظهار کرد: این هزینه‌ها در بخش ملی استانی در سال 95 معادل 67 میلیارد تومان بوده که 66.7 میلیارد تومان ان محقق شده و برای امسال نیز 85 میلیارد و 400 میلیون تومان مصوب شده است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در ادامه درباره 2 درصد اعتبارات نفت گفت: 16 میلیارد تومان در سال گذشته از محل این بودجه به استان اختصاص یافته بود و برای سال جاری 48 میلیارد تومان مصوب شده است.
نصیری با بیان اینکه میزان تحقق اعتبارات تملک استانی در سال 95حدود 106 میلیارد تومان بود که 47 میلیارد تومان آن محقق شد افزود: این میزان برای سال جاری 109 میلیارد تومان مصوب شده ضمن آنکه امسال برای نخستین بار 63 میلیارد تومان برای ارتقای شاخص‌های توسعه اقتصادی استان مصوب شده است.
وی تصریح کرد: از محل اعتبارات 0.27 درصد مالیات بر ارزش افزوده برای اختصاص به ورزش و جوانان استان نیز 12.3 میلیارد تومان به استان اختصاص یافته که در این بخش استان یزد از جمله نخستین استان‌ها در نهایی کردن طرح‌های ورزشی و ارسال آن به تهران بوده است.
وی یادآور شد :با احتساب 120 میلیارد تومان برای قانون استفاده متوازن در استان، مجموع هزینه‌های جاری و عمرانی استان بیش از 630 میلیارد تومان است که هر چند از درآمدهای استان کمتر است ولی اگر با بودجه های دستگاههایی همچون دانشگاهها و آموزش و پرورش و یارانه ها و سایر بخش ها که ملی پرداخت می شود هزینه ها خیلی بالاتر می رود.
وی در همین خصوص و اختلاف هزینه و درآمد استان که باعث تصور اشتباه برخی افراد مبنی بر امکان استقلال بودجه‌ای استان شده است خاطرنشان کرد: بودجه برخی از دستگاه‌های استان به صورت ملی تامین می‌شود و استان حتی با درآمد موجود توان پرداخت یارانه 45 میلیارد تومانی استان در هر ماه که به حدود 970 هزار نفر پرداخت می‌شود را نیز ندارد و طرح موضوع استقلال بودجه‌ای استان اشتباه است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار