به بهانه سالروز ربوده شدن شهید متوسلیان/
تابناک:این روز ها همزمان شده با سالروز ربودن شهید متوسلیان، فرمانده لشگر 27 محمد رسول الله (ص) از همین رو به بررسی زندگی این شهید پرداختیم.
کد خبر: ۵۷۳۸۰
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۷ 05 July 2015

به گزارش تابناک اصفهان، این روز ها همزمان شده با سالروز ربودن شهید متوسلیان، فرمانده لشگر 27 محمد رسول الله (ص) از همین رو به بررسی زندگی این شهید پرداختیم.


متوسلیان که بود و چه کرد؟

در سال 1332 در تهران متولد شدند.

در سال 1354 دستگیری بوسیله ساواک به جرم فعالیت علیه رژیم منحوس پهلوی پنج ماه زندانی انفرادی در فلک الافلاک خرم آباد

سال 1365رابط و هماهنگ کننده تظاهرات در محلات جنوبی شهر تهران

اعزام به کردستان اسفندماه 1357برای سرکوب اشرار آن منطقه

1358ماموریت برای آزادسازی جاده پاوه-کرمانشاه

1359ماموریت برای آزادسازی شهر مریوان

دی ماه 1360عملیات سرنوشت ساز محمّد رسول الله (ص)

تاسیس تیپ 27 حضرت رسول(ص)

ساعت 11 صبح روز سوم خرداد سال 1361تیپ 27 حضرت رسول(ص)به فرماندهی ایشان وارد خرمشهر شد.

اواخر خرداد سال 1361ماموریت به لبنان برای سرکوب رژیم غاصب صهیونیستی

14تیرماه 1361اسارت به وسیله مزدوران فالانژ


چرا به لبنان رفت؟

در گذر یک ماه از تهاجم ارتش رژیم صیهونیستی به لبنان، بیروت جنگ‌زده بر گرداگرد خود محاصره اشغالگران را تجربه می‌کرد. "الیاس سرکیس" رئیس جمهور لبنان در پیامی به همه دولت‌ها و مجامع جهانی درخواست امداد نظامی، غذایی، دارویی و سایر اقلام حیاتی کرد و هیچ‌کس جز امام خمینی(ره) به این فریاد امدادخواهی لبیک نگفت.

جمعی از بلندپایه پایه‌ترین مسئولین سیاسی- نظامی جمهوری اسلامی ایران برای بررسی اوضاع و شرایط مظلومین منطقه در حالی وارد کشور سوریه شدند که پایتخت آن به طور مستقیم زیر بارش گلوله‌های توپخانه صهیونیست‌ها قرار داشت و وضعیت فوق‌العاده، تمام شهر را در برگرفته بود.

اعضای این هیأت عبارت بودند از: دکتر "علی اکبر ولایتی " وزیر خارجه، سرهنگ "سلیمی" وزیر دفاع، "محسن رضائی" فرمانده سپاه پاسداران، "محسن رفیق دوست" مسئول تدارکات سپاه پاسداران، سرهنگ "علی صیادشیرازی " فرمانده نیروی زمینی ارتش و "احمد متوسلیان" فرمانده تیپ 27 حضرت رسول(ص)؛ هیأتی که بر حسب دستور امام(ره) و ابلاغیه "شورای عالی دفاع" جمهوری اسلامی ایران به ریاست رئیس جمهور وقت آیت‌الله خامنه‌ای به سوریه اعزام شده بود.


چه شد که اسیر شد؟

در چهاردهم تیر سال 1361،اتومبیل هیات نمایندگی دیپلماتیک کشورمان حین ورود به شهر بیروت و در هنگام عبور پست ایست و بازرسی،مزدوران حزب فالانژ اتومبیل رامتوقف و چهار سرنشین خودرو مزبور به رغم مصونیت دیپلماتیک-توسط آدم ربایان دست نشانده رژیم تروریستی تل آویو گروگان گرفته شده و پس ازشکنجه و بازجویی،به نظامیان اسرائیلی تحویل گردیدند،که از سرنوشت آنان تاکنون اطلاعی در دست نیست. در حالی که همرزمان آن مهاجر الی الله ،مشتاقانه چشم به راه هستند تا خبری ازاو و همرزمانش برسد.


قشنگ ترین حرف شهید که امروز هم به درد بخورد؟

آخرین سخنرانی حاج احمد متوسلیان این سخنرانی در صبح روز 28 خرداد ماه سال 1361 در میدان صبحگاه پادگان زبدانی بیان شد.

"سخت‏ترین مقابله‏‌هاو مبارزه‌‏ها توسط همین شیعیان محروم صورت گرفته؛ آن هم در موقعیتى که سایر جریانات، حتى آن کسانى که معتقدات ناسیونالیستى و ملى‏‌گرایى داشتند، در مقابل دشمن پا به فرار گذاشتند. این مسلمانان واقعى هستند که اکنون دارند در مقابل تجاوز صهیونیست‏‌ها ایستادگى مى‏‌کنند و ما نیز به یارى خدا هر شهرى را که توسط اسرائیلى‌‏ها محاصره شده، با در محاصره انداختن نیروهاى دشمن آزاد خواهیم کرد و اسرائیل را به سقوط مى‏‌کشانیم. روزى را نزدیک خواهیم کرد که اسرائیل چنان بترسد و در فکر این باشد که مبادا از لوله سلاحمان، به جاى گلوله، پاسدار بیرون بیاید. باشد که ما شبانگاهان بر سرشان بریزیم؛ همچون عقابان تیزپروازى که شب و روز برایشان معنا ندارد و باشد آنجایى به هم برسیم که با گرفتن هزاران اسیر از صهیونیست‏‌ها به جهانیان ثابت کنیم که ما به اتکا به سلاح ایمان‏مان مى‏‌جنگیم؛ نه به اتکاى هواپیما، نه با موشک‏‌هاى سام، نه با تانک، نه با توپ، نه با آتش جنگ‏‌افزارهاى مادى‏‌مان، ان‏شاءالله."

کمتر از 20روز بعد در 14 تیرماه حاج احمد متوسلیان به همراه سه تن دیگر به نام‌های سید محسن موسوی، تقی رستگارمقدم و کاظم اخوان توسط فالانژهای لبنانی در حوالی بیروت ربوده شدند..

چگونه متوسلیان را بهتر بشناسیم؟

کتاب

1- میخواهم با تو باشم ، مجموعه یاران ناب جلد ۴


2- «بیست و هفت در ۲۷» توسط نشر بعث و به تألیف «گل‌علی بابایی»به چاپ رسیده است.البته این کتاب درباره فرماندهان لشگر 27 محمد رسول الله بوده و از همین رو فارغ از زندگی شهید متوسلیان شهدا دیگر را نیز معرفی کرده است.

3- "فرمانده جدید" از سری کتاب های (قصه فرماندهان جلد ۹)

4- " مرد" نوشته داوود امیریان

مستند یا فیلم

1- قسمتی از مستند فرماندهان درباره این شهید است که می توانید آن را در اینجا دانلود کنید.

2- «همپای صاعقه» مستند دیگری است که می تواند اطلاعات خوبی درباره شهید بدهد.

3- قرار است به زودی فیلمی نیز به تهیه کنندگی محمد داوودی و کارگردانی عبدالحسین برزیده درباره شهید متوسلیان ساخته شود که در شرایط فعلی در مرحله تحقیق و پژوهش است.

* کتاب فروشی ها و فروشاه هایی که محصولات دفاع مقدس را به فروش گذاشته اند حتما این کتاب را هم دارند البته در اصفهان می توان از فروشگاه های کتاب در گلستان شهدا تهیه کرد.

بهانه...

شاید به واقع یکی از ضعف های اساسی ما در فرهنگ انقلاب این بوده که نتوانستیم آنگونه که باید دفاع مقدس و 8 سال جنگ علیه دشمن متجاوز را در قالب های مختلف هنری و ادبی و آکادمیک به نسل های بعدی انتقال دهیم و اینگونه است که نسل های بعدی با آرمان ها و ارزش های جنگ بیگانه اند و سنخیتی با آن ندارند...

شاید بتوان گفت " ملتی که متوسلیان و حسن باقری و ابراهیم همت دارند نباید الگو فرزندشان بن و تن و مرد عنکبوتی باشد... "


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار