بسته خبری ویژه «تابناک»؛
رصد‌خانه «تابناک» ‌خبرهایی‌ برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند؛ تیترهایی مانند « «سرنوشت بزرگ‌ترین کلاهبرداری مالی جهان در انتظار مؤسسات غیرمجاز» رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۵۹۹۳۲
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۴ - ۰۱:۳۸ 11 July 2015
موگرینی و تهدید به دعوت از جلیلی برای اعلام توافق!
خبرآنلاین در حاشیه اخبار مربوط به احتمال حضور اشتون در مراسم اعلام توافق احتمالی هسته‌ای، مدعی شده است که موگرینی که از ابتدا هم دل خوشی از اشتون نداشته و تلاش زیادی کرد تا خود را وارد مذاکرات هسته ای با ایران بنماید و سلف خویش را از دور خارج نماید. در نتیجه حالا که همه چیز به پایان رسیده دوست دارد امتیاز این پیروزی تمام و کمال به نام خودش ثبت شود و این موفقیت را با کسی شریک نسازد.
با علنی شدن دعوت از اشتون گمانه ها و زمزمه های بیشتری در خصوص حضور یا عدم حضور کاترین در رسانه ها منتشر شد. ابتدا وزارت خارجه اتریش را مسئول دعوت از خانم اشتون معرفی کردند. اما پس از مدتی «مارتین ویس» سخنگوی وزارت خارجه اتریش در صحفه شخصی خود اعلام کرد: ما از طریق توییتر این خبر را تکذیب می کنیم. چنین تماسی حاصل نشده است. چنین دعوتی از خانم اشتون صورت نگرفته است. ما فقط میزبان هستیم، نه بیشتر. دعوت از افراد به تصمیم طرفین مذاکره و نه ما انجام می گیرد. محل و زمان مذاکرات توسط طرفین مذاکره و نه ما تعیین می شود. ما فقط تجهیزات را آماده می کنیم و تضین می کنیم که همه چیز خوب اینجا کار می کند. یکی از خبرنگاران فرانسوی در گفتگو با ما اما ابعاد تازه ای از مخالفت های موگرینی را فاش می کند. این خبرنگار می گوید پس از عدم مخالفت ایران با دعوت از اشتون، مشاوران و معاونین خانم موگرینی به ایران اعلام کرده اند، شما نباید با دعوت از اشتون موافقت کنید، آیا دوست دارید ما هم سعید جلیلی را برای مراسم پایانی به وین فرا بخوانیم؟

معیار جدید برای تعیین اصولگرا بودن افراد
بیژن نوباوه، عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس در مورد اختلافاتی که در حال حاضر در بین گروه‌های اصولگرا وجود دارد به نامه نیوز گفته: اینکه می گوییم اصولگرایان باید در ابتدا مشخص کنیم که اصولگرایان چه کسانی هستند و بنده این اختلافی که شما گفتید را قبول ندارم، گرچه هنوز هم وحدت کاملی ایجاد نشده است. برخی از افراد که به عنوان اصولگرا مطرح هستند الن در جریان اصولگرا نیستند زیرا ما دو سه جبهه در اصولگرایی داریم که باهم کار می کنند همانند موتلفه،جبهه متحد اصولگرایان و پایداری‌ها که اینها اصولگراهای معروف در جامعه هستند. ممکن است شما بگویید اقای فلانی اصولگراست که این نظرشماست اما آنها در هیچ گروه اصولگرایی نیستند و جز اصولگرایان قلمداد نمی‌شوند.

یک نفر مسئولیت دین‌گریزی جوانان را بر عهده گرفت
آیت الله محمود امجد، در سخنانی در مراسم شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان گفته: ما باید دست به دست همدیگر بدهیم. چرا که جامعه ما فلج شده است. آدم از این همه ناهنجاری دق مي‌کند و مي‌خواهد بمیرد. خداوند شاهد است که من اگر اختیار داشتم به غار مي‌رفتم، تا نه چیزی ببینم و نه چیزی بشنوم. همه ما باید توبه کنیم. ما بد دین هستیم. ما باعث شده ایم تا جوانان دین گریز شوند. انشاالله به حق این شب های عزیز مشکلات جامعه و خصوصا جوانان مرتفع شود.

واکنش امام جمعه یزد به تهدید رسایی
حجت الاسلام و المسلمین محمد حسن معزالدینی نوه آیت‌الله صدوقی و امام جمعه موقت یزد در مسجد حظیره یزد در واکنش به گفته یکی از نمایندگان مجلس که ما دست کسی که توافق بد را امضا کند، می شکنیم، گفته: ما هم با این گفته موافقیم ولی ایکاش آن آقای نماینده دست کسانی که بیت المال را غارت کردند هم می شکست! متاسفانه آنجا خفقان گرفته ایم ولی درمورد مذاکرات مدام حرف می زنیم. در حالیکه باید هر دو جا دست بشکنیم و این است تفاوت ما با امیرالمومنین.

می‌گویند چقدر بد شد، کاش چند ماه دیگر انتخابات نباشد!
صادق زیباکلام در گفت و گو با آنا گفته: یک نگرانی عمده تندروها این است که فکر می‌کنند توافق هسته‌ای موفقیتی برای دولت خواهد بود و البته درست فکر می‌کنند. قطعا این توافق برای دولت، تیم مذاکره‌کننده، جریان معتدل، میانه‌رو و اصلاح‌طلب موفقیت خواهد بود و این موفقیت خود را در انتخابات مجلس نشان خواهد داد. بنابراین یکی از دلخوری‌های عمده جریان تندروی اصولگرا این است که می‌گویند چقدر بد شد و کاش چند ماه دیگر انتخابات برگزار نمی‌شد. بنابراین بخشی از عصبانیت آن‌ها این است که چه بخواهند و چه نخواهند موفقیت هسته‌ای کمک خواهد کرد به این‌که نامزدهای بیشتری از جناح طرفدار دولت و اصلاح‌طلبان بتوانند به مجلس راه پیدا کنند.

موساد بختیار را از ایران خارج کرد
جواد خادم وزیر مسکن و شهرسازی در کابینه شاپور بختیار، آخرین نخست وزیر شاه در یادداشتی که برای بی.بی.سی نوشت فاش ساخت که فرار شاپور بختیار از ایران توسط موساد(سازمان اطلاعاتی اسرائیل) سازماندهی و اجرا شده بود.
وی پس از مرور مشکلات دیگر روش‌های احتمالی خروج بختیار از ایران نوشته: برای موساد تهیه پاسپورت فرانسوی ساده بود، حتی احتیاجی نبود که دولت فرانسه بداند پاسپورت برای چه شخصی است. موساد به دنبال فرصت مناسبی برای تاریخ خروج بود. باید روزی می‌بود که پاسداران به دنبال کسی در فرودگاه باشند و ایرفرانس و لوفتانزا با اختلاف یک ساعت پرواز داشته باشند. من آن را به حدس خوانندگان واگذار می‌کنم که چه شخصی در آن روز در فرودگاه مهرآباد دستگیر شد و بختیار با کدام هواپیما خارج شد.

کنایه راهپیمایان تهرانی به مفسدان اقتصادی
جمعی از راهپیمایان تهرانی که از تقاطع خیابان‌های انقلاب _ فلسطین به جمع راهپیمایان پیوستند دست‌نوشته‌هایی در محکومیت مفاسد اقتصادی به‌دست گرفتند.
روزه‌داران تهرانی دست‌نوشته‌هایی با مضمون «مفسدان اقتصادی نان در خون شهیدان می‌زنند»، «دستگاه قضایی! با مفسدان اقتصادی برخورد قاطعانه کن» و «مفسد اقتصادی درحال جنگ با خداست» در دست داشتند.

هاشمی: من اعتقادی به برائت از مشرکین ندارم!
پارس‌نیوز در مرور خود بر کتاب خبرساز خاطرات آیت‌الله ری‌شهری نوشته: [در دیداری که قبل از آغاز حج سال ۷۶ با رهبری داشتم] با اشاره به ملاقات سال گذشته شورای هماهنگی حج با آقای هاشمی رفسنجانی، عرض کردم: با توجه به اینکه آقای هاشمی در آن جلسه هیچ اشاره‌ای به مراسم برائت نداشت، بعد از اتمام جلسه از ایشان درخواست کردم مطالبی نیز راجع به این مراسم بگوید تا انتشار آن موجب تقویت موضع ما در حج گردد، ایشان در پاسخ گفت: «من که اعتقاد به این موضوع ندارم، چرا چیزی برخلاف عقیده‌ام بگویم؟!»
آیت الله خامنه‌ای فرمودند: مگر می‌شود کاری که حضرت امام فرموده و ما هم بارها برآن تاکید کرده‌ایم، تعطیل شود؟ البته آنچه انجام می‌شود با آنچه باید انجام شود فاصله دارد، اما این دلیل نمی‌شود که آن را تعطیل کنیم. پس از این گفتگوها، نماز مغرب و عشا اقامه شد و سپس آیت الله خامنه‌ای در جمع محدود حاضران از جمله آقایان خوشوقت و راشد یزدی، راجع به حج و مراسم برائت، مطالبی را بیان کردند. در خلال این مطالب نکته‌ای وجود داشت که تا آن موقع نشنیده بودم. ایشان فرمودند: «عده‌ای مایل‌اند اصلا بعثه نباشد و جمعی نیز می‌خواهند به شکل موجود نباشد.»

البته ایشان به گویندگان مطالب اشاره نکردند، اما برای من شنیدن این مطلب جای شگفتی داشت، چرا که در طول چند سال و با زحمت فراوان موفق شده بودیم برنامه‌های سیاسی و فرهنگی بعثه را ثبات و استمرار قابل قبولی ببخشیم، به گونه‌ای که سعودی‌ها نیز علی رغم میل باطنی خود، ناچار به پذیرش این وضعیت و کنارآمدن با آن شده بودند و اصرار برخی برای از میان برداشتن بعثه جای تعجب داشت.البته با توجه به مواضع مستحکم مقام معظم رهبری، نگرانی و دغدغه‌ای از به نتیجه رسیدن آن‌گونه تفکرات وجود نداشت، چنان که ایشان در پایان این بخش از سخنان خود بر برگزاری باصلابت مراسم برائت برخلاف برخی دیدگاه‌های مخالف تاکید فرمودند.


آلمان در رتبه دوم واردات خودرو از ایران!
در فصل اول سال جاری مجموعا ایران 3516 دستگاه اتومبیل صادر کرد که براساس آمار گمرک از میزان صادرات اتومبیل و قطعات اتومبیل در سه ماهه اول سال جاری بیشترین خودرو به کشور عراق پس از آن به آلمان صادر شده است. براین اساس مجموعا 2400 دستگاه از پژو پارس عمدتا به کشور عراق صادر شده است که براین اساس قیمت پژو پارس برای صادرات به عراق حدود 5700 دلار است و با در نظر گرفتن قیمت دلار ارزش این خودرو معادل 18 میلیون و 240 هزار تومان تمام می‌شود. پس از پژو پارس بیشترین صادرات مربوط به خودروی پراید بوده است.بر این اساس در فصل بهار حدود 630 دستگاه پراید به کشور عراق صادر شده که در گمرک حدود 5500 دلار ارزش گذاری شده است بنابراین با محاسبه آن براساس قیمت دلار ارزش این پراید‌ها به بیش از 17 میلیون تومان می رسد.
همچنین در این مدت ایران نزدیک به 550 دستگاه "تیبا" نیز به کشورهای عراق، اسپانیا، سودان و آلمان فروخته است. براین اساس قیمت صادراتی "تیبا" نزدیک به 6600 دلار است که ارزش ریالی آن 21 میلیون و 120 هزار تومان تمام می‌شود. همچنین در این مدت دو دستگاه خودروی سورن نیز با ارزش نزدیک به 7 هزار دلار معادل 22 میلیون و400هزار تومان و یک دستگاه خودروی رانا با ارزش 8500 دلار معادل 27 میلیون و 200 هزار تومان به آلمان فروخته شده است.

سرنوشت بزرگ‌ترین کلاهبرداری مالی جهان در انتظار مؤسسات غیرمجاز
رئیس کل بانک مرکزی درباره موسسات مالی غیرمجاز یادداشتی نوشته که در بخشی از آن آمده:اگر در یک مؤسسه بدون مجوز، عدم تعادل یا کسری مشاهده نمی‌شود به معنی قابلیت استمرار فعالیت آن مؤسسه در بلندمدت نیست. روش کار به این ترتیب است که از محل سپرده‌های جدید بدون این‌که واقعا درآمدی حاصل شده باشد، سود سپرده‌گذاران قبلی را پرداخت می‌کنند. نتیجه کار این خواهد بود که روز به روز بر زیان مؤسسه افزوده می‌شود. با توجه به این‌ که مؤسسان سرمایه اولیه‌ای را تامین نکرده‌اند، این زیان روزافزون نشان‌دهنده سپرده‌های تلف شده و از بین رفته است و فعالیت این مؤسسه تا زمانی ادامه پیدا می‌کند که کسری‌ها یعنی همان سپرده‌های قبلی تلف شده به اضافه سودهای متعلقه از محل سپرده‌های جدید بتواند تامین شود.
بر این اساس، این‌ گونه مؤسسات دیر یا زود با توقف و عدم امکان بازپرداخت سپرده‌ها روبه‌رو خواهند شد و هر چه دیرتر این اتفاق بیفتد مشکل و میزان کسری بزرگ تر خواهد بود. این مسئله در اقتصاد به «بازی پونزی» مشهور است و مصداق بارز آن قضیه میدوف در آمریکا است که از آن به عنوان بزرگ ترین کلاهبرداری مالی جهان یاد می‌شود.

مطهری: موضع آمریکایی ها نمایشی است
علی مطهری گفت: اگر توافق به دست آید طبیعتا بیشتر به نفع ما است؛ معتقدم تیم مذاکره کننده باید بر روی مواضع خود استوار باشد، البته در این مورد موضع آمریکایی ها به نظر بیشتر نمایشی است یعنی اهرم فشار بر ایران است، در حالیکه آن‌ها بیشتر از ما احتیاج به توافق دارند. فکر می کنم در نهایت آمریکایی ها عقب نشینی می‌کنند و اگر هم عقب نشینی نکنند و به فرض مذاکرات هم به بن بست برسد آن‌ها بیشتر از ما ضرر می‌کنند چون به هر حال ایران در اثر مذاکرات موقعیت خوبی در دنیا پیدا کرده است

واقعیتی که اوباما علی رغم میل باطنی بیان کرد
اوباما شش ژوییه در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرد: «سقوط رمادی دولت عراق را به تکاپو انداخت. ماه گذشته من دستور دادم تدابیر بیشتری اتخاذ شود. ما آماده‌سازی نیروهای داعش را در استان الانبار تسریع می کنیم.» به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، پایگاه اینترنتی اینکویزیتر افزود واضح است که رئیس جمهور آمریکا مرتکب اشتباه لفظی شده یا در خواندن متن سخنرانی اشتباه کرده است. با این حال، این اشتباه توجه کاربران اینترنتی را به خود جلب کرد.برخی گفتند اوباما علی رغم میل باطنی، واقعیت را گفت. پایگاه اینترنتی جهادی‌واچ JihadiWatch.org این را «یک اشتباه فرویدی» توصیف کرد.

مشاجرات تند کری و ظریف
روزنامه ایندیپندنت در گزارشی به قلم تام بروکس نوشت: «با نزدیک شدن به ضرب الاجل دست یابی به توافق نامه جامع هسته ای در وین، اختلاف نظرها بین جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا و محمد جواد ظریف همتای ایرانی او افزایش یافته و طرف های مذاکره کننده از این دو مقام خواستند از شدت تنش ها بکاهند زیرا همگان رفتارهای آنها را زیر نظر دارند.» این روزنامه همچنین نوشت: «فضای مذاکرات هسته ای بین ایران و شش قدرت جهانی متشنج شده است تا جایی که جان کری و محمد جواد ظریف وارد جر و بحث با یکدیگر شده اند.»

قهرمانی شما مثل توافق هسته ای با ایران است!
رییس جمهوری آمریکا، به دیدار بانوان فوتبالیست این کشور رفت. او در این دیدار قهرمانی شان را تبریک گفت و افتخاری برای آمریکا دانست. افتخاری تاریخی مثل رویداد مهمی که در سیاست برای شان رخ می دهد. به گزارش میرر اسپورت، او در این دیدار پیراهن شماره 44 تیم ملی آمریکا را پوشیده بود. او در حضور جیل الیس، سرمربی تیم و سایر بازیکنان و اعضای کادر فنی، قهرمانی ملی پوشان زن آمریکایی را یک رخداد بزرگ دانست و گفت: «این پیروزی به بزرگی رویدادی تاریخی مانند توافق هسته ای با ایران است».

بغض شریعتمداری از زیباکلام برای چیست؟
صادق زیبا کلام در بخشی از نامه سرگشاده خود خطاب به حسن شریعتمداری آورده است: جناب آقای شریعتمداری عزیز، نمی دانم کجای مطالب آن دو یادداشت را جنابعالی آنقدر متناقض،سخیف، سطحی و بی پایه واساس می یابید که در کیهان روز سه شنبه(۱۶ تیر) هر چه از دهانتان در می آید را نثار بنده می فرمایید.کم سواد،شبه روشنفکر،بی اطلاع، مذبذب،سطحی نگرودمدمی مزاج از جمله اصفاتی هستند که نثارم کرده اید.
نه جناب شریعتمداری گرانمایه، بغض و کینه شما بواسطه آن نیست که چرا شنبه در "آفتاب" نوشته ام جشن توافق هسته ایی را انشالله همزمان با جشن عید فطر می گیریم و چرا فردایش درپاسخ به"اعتماد" گفته ام که اگربالفرض توافقی هم صورت نگیرد باز هم مردم همچنان از ظریف،عراقچی و تخت روانچی استقبال خواهند کرد.بغض و کینه شما ازجهات دیگری است.از بابت سئوالی است که بیست ماه پیش در خصوص فایده فعالیت های هسته ایی مان برای مملکت ازمحضرتان نمودم علیرغم آنکه هستی و نیستی کشور را ده سال است که بپای آن ریخته ایم.

تهدید آمریکا از سوی رهبر جدید القاعده
رهبر جدید القاعده در یمن در فایلی صوتی آمریکا را به انجام حملات تروریستی تهدید کرد. به نوشته روزنامه مصری الیوم السابع، این نخستین اظهارات «ابو هریره قاسم الریمی»، رهبر جدید القاعده و جانشین ناصر الوحیشی، رهبر سابق القاعده یمن است. وی در این فایل صوتی که توسط القاعده منتشر شد، گفت: همگان باید تیرها و شمشیرهایشان را به سمت آمریکا بگیرند. الریمی همچنین به ادامه پایبندی و دوستی خود به ایمن الظواهری، رهبر القاعده متعهد شد.

رامبد جوان، مجاهدی در راه خدا
سعید حدادیان چهارشنبه شب گذشته در بیست و دومین شب ماه مبارک رمضان به مرثیه خوانی و مناجات خوانی پرداخت و در بخش از سخنان خود به برنامه «خندوانه» که از شبکه نسیم پخش می شود اشاره کرده و افزود: نفر بعدی آقای رامبد جوان برنامه خندوانه را دارد که حرف خوبی می زند. هر روز یک قطره آب کمتر مصرف کنید. بنده از ایشان پند گرفتم ایرادی داره؟ رسانه در اختیارش هست، دارد خوب استفاده می کند و در این بخش تعلیم هم می دهد اگر چه ممکن است به بعضی از جاهای برنامه ایشان هم نقدی وارد باشد. حدادیان ادامه داد: همین آقای رامبد جوان چند سال پیش یک روز در دهه محرم اینجا بود و با ما عزاداری کرد و از دوستان بنده است. من حدود یک ماه پیش با ایشان تماس گرفتم و گفتم به نظر من تو مجاهدی در راه خدا. من چون برنامه ات را کامل ندیدم نمی توانم راجع به همه اش اظهارنظر کنم اما اینکه یک نفر در جمهوری اسلامی ایران به عنوان هنرمند، رسالتی بر دوشش است که زیر سایه اسلام می شود خندید، خنده ای که در آن گناه نباشد. این خیلی ارزشمند است این همه مخاطب جذب کند.

بان کی مون و اشتون هم از بدهی های پرسپولیس خبر دارند
محمد رویانیان مدیر پیشین پرسپولیس در گفت و گویی صریح با خبرآنلاین از ابهام ها درباره قرارداد خلعتبری ، اتهام گران کردن بازیکنان و مسائل دیگر در فوتبال سخن گفته و در بخشی از این گفتگو با اشاره به بدهی ها سال گذشته تیم پرسپولیس گفته: شما فعلا 10 میلیون دلار بدهی سال قبل تیم را بچسب! الان سی میلیارد تومان حساب کردم، سی و خورده ای از فصل گذشته بدهکار هستند. این فصل هم هر چی آقای طاهری خرج می کند قرضی است. بدهی بالا می آورند. ده میلیون دلار فقط بدهی سال گذشته در ایران بوده یعنی 33میلیارد تومان. این را بان کی مون و خانم اشتون هم می دانند. 12میلیارد که گلرخسار شکایت کرده و آقای سیاسی را گرفتند. که با زیانش 15 میلیارد باید بدهند، 10میلیارد هم آقای سیاسی خرج کرده و از باشگاه و چک و رسید گرفته. 4میلیارد هم حاج حسین قرض داده. 2میلیارد هم به بانک رسالت بدهکارند. برای امسال هم که می گویند همین حدود از صندوق حمایت از پیشکسوتان برداشت کرده اند تا تیم ببندند. اینها برای عمه من است؟ اینها قرض است دیگر.

تحریم‌‌های ایران، بی‌فایده است
موسس و رئیس «بنیاد جهانی برای فردا» مستقر در هنگ‌کنگ در یادداشتی برای «هافینگتون پست» با عنوان بیهودگی و غیر اخلاقی بودن تحریمهای ایران» نوشت: «یک بانکدار محلی در دوبی زمانی که در مسیر سفر به ایران بودم، به من گفت: "ما برای بیش از ۵۰۰ سال با ایران در حال تجارت بوده‌ایم و تنها مانع ما برای تجارت مقداری آب دریا بوده است. چرا ما اکنون به خاطر اینکه کسی در آنسوی اقیانوس از ما می‌خواهد تجارتمان را با ایران قطع کنیم، ما این کار را انجام دهیم؟». «چاندران نایر» در ادامه نوشت: «در تضاد با اعتقاد بسیاری، تحریمهای آمریکا ضد ایران آنطوری که آنها می‌گویند، فلج‌کننده نیستد. ایران برعکس بسیاری از همسایگانش که تقریبا کاملا به نفت وابسته هستند، یک اقتصاد متنوع است که در آن تولید، بخش کشاورزی و خدمات علی رغم تحریمها و سرمایه‌گذاری‌های ناکافی به صورت کارآمد در حال پیگیری است. بانک جهانی ایران را به عنوان کشوری با درآمد بالای متوسط و GDP آن ۴۱۵.۳ میلیارد دلار خوانده است و از این نظر دومین اقتصاد بزرگ خاورمیانه و شمال آفریقا است».

تحت هیچ شرایطی اجازه دسترسی به اماکن نظامی را نمی‌دهیم
سخنگوی ارشد نیروهای مسلح با تأکید مجدد بر مواضع قبلی نیروهای مسلح کشور گفت: تحت هیچ شرایطی اجازه دسترسی به مراکز نظامی را نمی‌دهیم. سردار سیدمسعود جزایری معاون ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به زیاده‌خواهی قدرت‌های استکباری در روند مذاکرات هسته‌ای اظهار کرد: به دو طرف مذاکره می‌گوییم که وارد این حیطه نشوند؛ چرا که تحت هیچ‌شرایطی اجازه دسترسی به اماکن نظامی داده نخواهد شد.

حجم نقدینگی از ۸۰۰ هزار میلیارد تومان گذشت
حجم نقدینگی کشور در پایان اردیبهشت ماه با 23.2 درصد رشد نسبت به ماه مشابه سال قبل به 800 هزار و 622 میلیارد تومان رسید.به گزارش فارس، در جدیدترین آمار محاسبه شده توسط بانک مرکزی، حجم نقدینگی کشور در پایان اردیبهشت ماه با 23.2 درصد رشد نسبت به اردیبهشت ماه سال قبل به 800 هزار و 447 میلیارد تومان رسید.رشد نقدینگی در دو ماهه اول امسال نسبت به اسفند 93 رشدی 2.3 درصدی داشته است.همچنین حجم اسکناس و مسکوک در دست اشخاص در 12 ماه منتهی به اردیبهشت ماه امسال با 3.9 درصد رشد به 29 هزار و 788 میلیارد تومان بالغ شده است. رشد اسکناس و مسکوک در دست اشخاص در دو ماهه اول امسال نیز 15.3 درصد کاهش نشان می‌دهد.حجم پول با 1.8 درصد کاهش (12 ماه منتهی به اردیبهشت) 111 هزار و 166 میلیارد تومان و حجم شبه پول با 28.4 درصد افزایش 689 هزار و 280 میلیارد تومان است.

موافقت وزیر بهداشت با افزایش قیمت شیر!
اخیرا افزایش 15 تا 20 درصدی قیمت شیر و لبنات مورد تصویب مراجع ذی‌صلاح قرار گرفته است اما تاکنون به صورت رسمی اعلام نشده است.این افزایش قیمت در حالی رخ می‌دهد که پیش از این و در مواقع قبلی، وزارت بهداشت نسبت به افزایش قیمت لبنیات واکنش نشان می‌داد و آنرا موجب کاهش مصرف لبنیات در کشور عنوان می‌کرد.آنها در گزارشات خود به کمبود ویتامین D و کلسیوم در میان افراد جامعه استناد می‌کردند و افزایش قیمت و کاهش قدرت خرید را عامل افزایش فقر ویتامین D در شور می‌دانستندبه همین منظور افزایش دوباره قیمت شیر را با وزیر بهداشت در میان گذاشتیم تا نظر وی را در این مورد بپرسیم.سید حسن قاضی‌زاده هاشمی زمانیکه با پرسش خبرنگار فارس در این مورد مواجه شد با تعجب گفت: این خبر قرار بود بعد از ماه مبارک رمضان اعلام شود.وی در مورد نظر وزارت بهداشت گفت: در مورد شیر من می‌دانم که بیش از 2 سال است که دامداران با مشکل مواجه هستند و تقریبا فشار زیادی به آنها از طرف برخی صنایع لبنی می‌آید.وزیر بهداشت افزود: اتفاقا در این مورد خاص ما موافق افزایش قیمت هستیم چرا که آسیب به دامدار موجب کاهش تولید شیر می‌شود.وی با بیان اینکه نباید در حمایت از مصرف لبنیات کاری کنیم که به دامداران آسیبی وارد شود، افزود: شاید اگر وضع اقتصادی دولت خوب بود یارانه‌ای به دامدار می‌داد تا افزایش قیمت رخ ندهد.هاشمی ادامه داد: اما به علت اینکه درآمد دولت بخاطر کاهش قیمت نفت، کاهش یافته است، یا باید شاهد آسیب به دامداران و کاهش تولید شیر می‌شدیم و یا قیمت شیر را افزایش می‌دادیم.وی تأکید کرد: دقیقا نمیدانم که این افزایش تنها مخصوص شیر است یا کل لبنیات را شامل می‌شود.

روایت بروجردی از دبه جدید امریکایی ها
علاءالدین بروجردی در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما به روند مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1 + 5 اشاره کرد و گفت: آمریکایی ها نشان دادند همچنان غیرقابل اعتماد هستند.وی افزود: باتوجه به اینکه مذاکرات ظرف چند روز گذشته به نقاط توافقی قابل توجهی رسیده بود، با فشارهای صهیونیست‌ها به آمریکایی‌ها شب گذشته صحنه را تغییر دادند.بروجردی گفت: این موضوع نشان دهنده آن است که آمریکا استقلال تصمیم گیری برای یک توافق را همچنان ندارد.رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: جمهوری اسلامی ایران براساس خطوط تعیین شده به دنبال مذاکرات است و این آمریکا و هم پیمانانش هستند که باید در گروه 1 + 5 تصمیم لازم برای یک توافق خوب را بگیرند در غیر این صورت توافقی نخواهد بود.وی گفت: تصمیم ایران برای انجام یک توافق خوب همچنان پابرجاست.بروجردی تاکید کرد: طبیعی است که در صورت استمرار زیاده خواهی آمریکا، صورتحساب هرگونه عدم توافقی به نام آمریکا در تاریخ نوشته خواهد شد.

پاسخ موگرینی درباره جمله قاطع ظریف
مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا به این پرسش که "آیا واقعاً محمدجواد ظریف در حین مذاکرات به او گفته است «هرگز یک ایرانی را تهدید نکن»؟" پاسخ داد.به گزارش خبرآنلاین ، خانم فدریکا موگرینی که با شبکه خبری سی.ان.ان مصاحبه می‌کرد ناگهان با این سوال مجری مواجه شد که آیا وزیر خارجه ایران چنین حرفی به شما زده است؟مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا هم پاسخ داد: به هرحال شما نمی توانید انتظار داشته باشید یک ایرانی و یک ایتالیایی به آرامی با هم مذاکره کنند؛ گاهی بحث‌ها داغ می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار