رشت - ایرنا - معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: بارندگی های اخیر فواید زیادی برای بخش کشاورزی استان داشت و مشکل تنش آبی و کاهش عملکرد محصولات کشاورزی را برطرف کرد.
کد خبر: ۶۴۲۲۵
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۰ 21 July 2015
حبیب الله جهانساز عصر دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: گرچه این بارندگی موجب خوابیدگی (ورس) ساقه های برنج در برخی از مزارع شالیزاری شده و هزینه برداشت محصول را برای کشاورزان افزایش داده، ولی بسیاری از محصولات دیم و آبی استان از خطر کم آبی نجات یافتند. 

وی خاطرنشان کرد: مقدار خوابیدگی محصولات برنج در شهرستان های استان توسط کارشناسان این سازمان در دست بررسی قرار دارند. 

وی اظهار داشت: 11 هزار هکتار از باغات مرکبات استان در معرض کم آبی شدید و تنش قرار داشتند که اگر این بارندگی ها اتفاق نمی افتاد، به 40درصد محصول مرکبات استان خسارت وارد می شد و سال گذشته این خسارت بر اثر خشکسالی 30 درصد بود. 

جهانساز با اشاره به اینکه 17هزار هکتار از باغ های فندوق استان و تمامی باغات چای در معرض تنش کم آبی قرار داشتند، یادآور شد: گرمای خرداد و تیرماه امسال در برداشت چای تاثیر منفی گذاشت و عقب ماندگی یک چین چای را در پی داشت. 

وی همچنین به کمبود آب پنج هزار هکتار اراضی جالیزی استان و خشک شدن بسیاری از رودخانه ها اشاره کرد و فواید بارندگی ها برای شالیزارها و سایر محصولات گیلان را بسیار بیشتر از خسارت های آن دانست. 

جهانساز افزود: 24هزار هکتار از اراضی شالیزاری استان در معرض شدید تنش آبی قرار داشتند در حالی که درصد خسارت ناشی از خوابیدگی ساقه های برنج، خیلی کمتر از آن می باشد. 

وی سنگینی خوشه برنج و مدیریت آبیاری اراضی شالیزاری را در خوابیدگی (ورس) ساقه های برنج موثر دانست. 

برخی از شالیکاران گیلانی در گفت وگو با خبرنگاران ایرنا، از خسارت وارده شده بر اثر خوابیدگی ساقه های برنج به دنبال بارندگی های 72ساعت اخیر در استان ابراز نگرانی کردند. 

این شالیکاران می گویند: بارندگی های اخیر گرچه در مجموع یک نعمت بزرگ برای استان محسوب می شود ولی این بارندگی در هنگام گل دهی و خوشه زدن برنج، رخ داد که خوابیدگی (ورس) شالی های برنج را در پی داشت. 

یک کشاورز منطقه لاکان رشت به ایرنا گفت: بیش از دو هکتار شالیزار دارم که حدود یک هکتار آن خوابیده است و این مسئله، به معنای از بین رفتن نیمی از محصول در سال زراعی جاری است. 

حسن باباپور که نسبت به بیمه محصول خود در سال جاری اقدام نکرده، نگران حاصل دسترنج خود می باشد. 

خوابیدگی برنج در استان گیلان بر اثر بارندگی ها، سال هاست که محققان را به فکر تولید رقم های جدید برنج یا تولید محصول ساقه کوتاه برنج واداشته و کارشناسان موسسه تحقیقات برنج کشور تاکنون چند رقم جدید برنج پاکوتاه معرفی و رقم جدید «گیلانه» را نیز در دست معرفی دارند. 

خوابیدگی برنج، مسئله ای با سابقه در استان گیلان است که هرساله به شالیکاران خسارت وارد می کند و کارشناسان معتقدند حضور بموقع کشاورزان و مدیریت صحیح آبیاری اراضی شالیزاری، می تواند در کاهش آن نقش داشته باشد. 

کارشناسان بیمه استان نیز می گویند: رابطه معکوسی بین خسارت محصول هر سال با بیمه آن در سال آینده وجود دارد و چون سال گذشته، میزان خسارت به اراضی شالیزاری گیلان کم بود، شمار بیمه گذاران بخش کشاورزی نیز در سال جاری کاهش یافته است. 

از 415 هزار هکتار بستر کشاورزی گیلان، 238 هزار هکتار آن اراضی شالیزاری است و در این استان 45نوع محصول تولید می شود. 

در استان گیلان حدود یک میلیون و یکصد هزار تن شلتوک تولید که حدود 700 هزار تن برنج سفید از آن استحصال می شود.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار