چه هزینههایی پراید بازار داخلی را گرانتر میکند؟
همین چند وقت پیش بود که برخی از رسانههای خبری رشد صادرات را دلیل اصلی کمبود عرضه در بازار داخلی و نجومی شدن قیمتها اعلام کردند. با این وجود جاده مخصوصنشینها معتقدند که صادرات برای آنها صرفه اقتصادی بیشتری دارد البته اگر فروشهای دستوری بگذارد. یک مقام آگاه در این باره گفت: فروش داخلی غیر از هزینه تولید، هزینههایی چون بیمه،۹ درصد مالیات، هزینه شمارهگذاری خودرو و... به سایپا تحمیل میکند که میتوانم به جرات بگویم اختلاف پنج میلیونی در فروش هر خودروی داخلی با خودروی صادراتی وجود دارد چون با صادرات خودروی ما دیگر هزینه بیمه و امثال آن را تقبل نمیکنیم.
به گفته او، از سوی دیگر تنها بخشی از این هزینه روی قیمت خودروهای داخلی کشیده میشود و بنابراین صادرات سود خالص بیشتری دارد. در این میان نباید از این نکته هم غافل شد که ارزش افزوده ورود ارز به کشور بسیار بیشتر از جابهجا کردن پول بین مردم یا به اصطلاح از این جیب به آن جیبکردن است. در واقع هر صنعت و تولیدی که بتواند ارز به کشور وارد کند، جای افتخار دارد.
خودروهای ایرانی کجا میروند؟
از کشورهای عراق، الجزایر، سوریه، ترکمنستان، لبنان، چین، ساحل عاج، جمهوری آذربایجان و جیبوتی بهعنوان عمده بازارهای هدف صادرات انواع خودروی سواری ایران یاد شده است که در میان این کشورها عراق با سهم ۷۶.۳درصدی بیشترین سهم واردات خودرو را به خود اختصاص داده و پس از آن الجزایر و سوریه به ترتیب با سهمی ۵.۳ و ۴.۲درصدی در ردههای بعدی قرار دارند. اما حجم صادرات به کشورهایی مانند چین تنها ۰.۸ درصد، ساحل عاج ۰.۳ درصد، جمهوری آذربایجان ۰.۳ درصد و جیبوتی ۰.۲درصد کل صادرات ایران بوده است. همچنین ترکمنستان و لبنان دیگر کشورهایی هستند که سهمی بیش از یکدرصد از صادرات خودروی سواری را به خود اختصاص داده و به ترتیب ۲.۶درصد و ۲.۴درصد را از آن خود کردهاند. البته جمهوری کره، ترکیه، قزاقستان، ارمنستان، بلژیک، فرانسه، روسیه، رومانی، مجارستان و مالزی دیگر کشورهایی هستند که میتوان از آنها بهعنوان بازارهای مهم بالقوه صادرات خودرو یاد کرد.