وزیر خارجه آمریکا در آستانه دیدار با رهبر کره شمالی گفت هدف واشنگتن خلع سلاح اتمی کره شمالی است.
کد خبر: ۶۶۳۸۳۸
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۷ 06 October 2018

به گزارش تابناک : مایک پمپئو، وزیر خارجه این کشور، در مسير چهارمين ديدار خود در سال جاری ميلادی از کره شمالی گفت هدف واشنگتن خلع سلاح اتمی کره شمالی است.

او در پاسخ به سوال درباره موضوع خلع سلاح اتمی کره شمالی گفت: هدف ما خلع سلاح اتمی کره شمالی است. من قصد ندارم که درباره جزئیات با آن‌ها گفتگو کنم. هر دو طرف پیشتر در این رابطه گفتگو کرده‌اند. این هدف نهایی و مهم ما است.

وزیر خارجه آمریکا خطاب به خبرنگاران افزود: ما شاهد مذاکرات و تبادل نظر بین رهبر کره شمالی و رئیس جمهور ترامپ بوده‌ایم. شما شاهد مذاکرات بین من و همتایان من و همچنین شاهد مذاکرات و تبادل نظر در حیطه گروه‌های کاری بوده‌اید. ما همچنین مذاکراتی با کره جنوبی داشته‌ایم. ما مذاکرات زیادی داشته‌ایم. این مذاکرات در سطوح مقامات ارشد بوده است. این به ما نشان می‌دهد که مطمئن هستیم که هر طرف تلاش می‌کند تا به موفقیت برسد. ما به خوبی می‌دانیم که برای رسیدن به چه چیزی تلاش می‌کنیم. این دیگر به تلاش‌های هر طرف بستگی دارد که چگونه برای رسیدن به آن‌ها تلاش کند و بر خلاف تعهداتی که داده شده است، عمل نکند.

پمپئو افزود: به همین دلیل حیطه‌های زیادی برای کار بر روی این موضوع (خلع سلاح اتمی) وجود دارد. هر طرف باید اعتماد کافی ایجاد کند تا بتواند اقدامات لازم را برای رسیدن به این هدف انجام دهد و سپس ما قصد داریم که نشست بعدی را نیز برگزار کنیم. بنابراین ما امیدواریم حداقل شاهد برگزاری دیداری بین سران دو طرف باشیم. ما گزینه‌های موجود درباره محل و زمان دیدار دوباره کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، با رئیس جمهور ترامپ را بررسی می‌کنیم. شاید ما به بیش از آنچه که می‌خواهیم، برسیم.

او در ادامه درباره اینکه بنا بر اعلام مقامات کره جنوبی آمریکا قصد ندارد به کره شمالی فشار آورد تا میزان ذخایر اتمی خود را فاش کند، زیرا این موضوع به مذاکرات آسیب می‌زند و آن را به خطر می‌اندازد، نیز گفت: من این موضوع را درک می‌کنم، اما نمی‌خواهم در مورد هر یک از بخش‌های مذاکرات و جزئیات آن صحبت کنم.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه گفت: ایده ما این است که به یک روش غیرقابل برگشت و به طور کامل تایید شده و قابل راستی‌آزمایی و به طور انحصاری بتوانیم موضع خلع سلاح اتمی را اجرایی کنیم و در واقع تعهدات خود را برای ایجاد آینده‌ای روشن‌تر برای مردم کره شمالی عملیاتی کنیم.

پمپئو افزود: من فکر می‌کنم که نظر کیم جونگ اون هم همین طور است. وقتی من با او صحبت کردم وقتی شنیدم که رئیس جمهور با او صحبت می‌کند، وقتی دیدم که اظهارات عمومی‌اش را بیان می‌کند همه این موارد نشانه از این داشت که قصدش هم این است و او می‌فهمد این مطلبی است که برای کره شمالی درست است و به همین دلیل او می‌خواهد بخشی از این نتیجه عالی برای مردم کشور خودش باشد.

او در ادامه درباره نقش چین در مذاکره با کره شمالی نیز گفت: ما می‌دانیم که چین بخشی از راه حل است. آن‌ها در نهایت و زمانی که ما به پایان کار می‌رسیم، معاهده صلح را امضا خواهند کرد. اگر ما این کار را خوب انجام دهیم آنگاه ما یک معاهده صلح را امضا خواهیم کرد که به آتش‌بس پایان خواهد داد و چین بخشی از آن خواهد بود. ما از تلاش‌های چین برای ادامه اجرای قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل قدردانی می‌کنیم.

وزیر خارجه آمریکا درباره تنش‌های روزافزون با چین نیز گفت: گفتگو‌های من با چینی‌ها به طور مداوم ادامه داشته است و آن‌ها مشخص کرده‌اند که این مسئله یعنی خلع سلاح اتمی کره شمالی برای آن‌ها اهمیت دارد، زیرا آن‌ها می‌خواهند این موضوع موفقیت‌آمیز باشد. آن‌ها گفتند، با وجود حیطه‌هایی که اختلاف نظر در مورد دیگر مسائل وجود دارد، منظور اختلاف نظر در رابطه با تجارت و دیگر مسائل، آن‌ها متعهد هستند تا از تلاش‌های ما برای تکمیل این فرآیند حمایت کنند. آن‌ها از ابتدای این فرآیند به طور مداوم از ما حمایت کرده‌اند.

بنا بر اعلام وزارت خارجه آمریکا، پمپئو از ششم تا هشتم اکتبر (۱۴ تا ۱۶ مهر) به پایتخت‌های ژاپن، کره شمالی، کره جنوبی و چین سفر می‌کند.

رئیس‌جمهور آمریکا دوم شهریور ماه سفر پمپئو به کره شمالی را با ادعای اینکه روند خلع سلاح اتمی شبه‌جزیره کره به کندی پیش رفته، لغو کرده بود، اما در روز‌های اخیر ترامپ به تمجید روابط دو کشور و «عشق» خود و کیم جونگ اون به یکدیگر سخن گفته است.

پمپئو تاکنون سه بار به پیونگ‌یانگ سفر کرده که یک بار در مقام رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و دو بار دیگر آن در مقام وزیر خارجه این کشور بوده است.

سفر وزیر خارجه آمریکا به منطقه به دنبال دیدار اخیر او با همتای کره شمالی خود در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل صورت می‌گیرد، دیداری که طبق گزارش‌ها برای مهیا کردن دومین دیدار سران دو کشور صورت می‌گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار