کد خبر: ۶۹۲۹۴
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۰ 31 July 2015
رشت - ایرنا - رقم جدید برنج گیلانه برای نخستین بار در ایران، با حضور استاندار گیلان در آبکنار انزلی برداشت شد.

به گزاش روابط عمومی استانداری گیلان به ایرنا، محمدعلی نجفی استاندار گیلان عصر پنجشنبه این رقم جدید برنج را که برای نخستین بار در هزار مترمربع از شالیزارهای روستای آبکنار انزلی به صورت آزمایشی کشت شده،برداشت کرد.

استاندار گیلان در حاشیه برداشت این محصول، با بیان اینکه رقم گیلانه برنج پرمحصول است، گفت: میزان تولید شلتوک این برنج در هر هکتار حدود پنج و نیم تن برآورد شده که بیشتر از رقم های بومی است.

نجفی افزود: مقاومت در برابر باد و باران و همچنین آفات گیاهی بویژه کرم ساقه خوار برنج از دیگر مزیت های برنج رقم گیلانه نسبت به رقم های بومی است.

وی تصریح کرد: در صورت نتیجه بخش بودن کشت آزمایشی گیلانه، جهاد کشاورزی کشت انبوه این رقم پرمحصول را بین کشاورزان ترویج می کند.

استاندار گیلان با بیان اینکه امسال با موفقیت خشکسالی را پشت سرگذاشتیم، گفت: هیچ بهانه ای برای واردکنندگان برنج جهت سوء استفاده وجود ندارد.

فرامرز علی نیا رییس موسسه تحقیقات برنج کشور پیش از این، در گفت وگو با ایرنا بیان کرده بود که رقم جدید موسوم به گیلانه امسال به عنوان پایلوت در مزارع 60 کشاورز گیلانی کشت شده و کار تحقیقاتی آن از سال 1383 آغاز شده است.

وی خاطرنشان کرده بود که عملکرد این رقم یک تا یک و نیم تن در هکتار بیشتر از رقم های بومی نظیر هاشمی است و به دلیل داشتن ارتفاع کمتر نسبت به ارقام بومی، در مراحل برداشت نیز خوابیدگی ندارد و برداشت مکانیزه آن نیز آسان تر صورت می گیرد.

علی نیا اضافه کرده بود که کیفیت پخت این برنج هم شبیه ارقام محلی نظیر هاشمی است و بطور متوسط این رقم یک هفته زودتر از رقم های بومی به بهره وری می رسد.

فصل کاشت محصول برنج در استان گیلان از اوایل بهار آغاز و برداشت محصول نیز از نیمه تابستان آغاز می شود.

استان گیلان 238 هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد. سالیانه با استحصال حدود 700هزارتن برنج سفید از شالیزارهای گیلان، این استان حدود 40درصد برنج کشور را تولید می کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار