کد خبر: ۶۹۴۱۸۵
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۵ 23 December 2018

معاون برنامه ریزی شهردار تبریز که به این منظور در صحن علنی شورای شهر حضور یافته بود در سخنان خود از کاهش ۲۸ درصدی هزینه های جاری شهرداری تبریز خبر داد و با بیان اینکه در بودجه سال جاری کاهش چشمگیر هزینه های جاری را  شاهد بوده ایم، گفت: بخش قابل توجهی از این کاهش، به دلیل عدم بازپرداخت تسهیلات بوده است.
وی افزود: هزینه‌های جاری در سال ۹۷ به ۵۴ درصد رسیده  که نسبت به سال گذشته کاهش ۲۸ درصدی داشته است.
موحد نیا با اشاره به اینکه درآمد شهرداری تبریز در هشت ماهه نخست امسال ۲ درصد افزایش نسبت به سال گذشته داشته است، اذعان داشت: از طرفی هزینه ماموریت ها ، مصرف سوخت، لوازم مصرفی، اجاره املاک و تجهیزات و ... نیز کاهش جدی داشته اند.
وی ادامه داد: سفرهای کاری و ماموریت در شهرداری تبریز نسبت به هشت ماهه نخست سال گذشته ۲۸ درصد کاهش داشته است.
معاون برنامه ریزی شهردار تبریز با تاکید بر اینکه عدم ثبت اسناد هزینه بین راهی نیز علت اصلی پایین نشان دادن تحقق بودجه عمرانی بوده است، اظهار داشت: هزینه‌های عمرانی نیز به رقم ۱۳۰ میلیارد تومان رسیده که به دلیل عدم ثبت هزینه‌های بین راهی کاهش داشته است.


در ادامه این نشست علت ناهمخوانی مجموع هزینه های جاری و عمرانی با رقم مورد ادعای تحقق بودجه از سوی سونیا اندیش نایب رئیس شورای شهر مورد سوال قرار گرفت که این بار سلیمانی معاون مالی و اقتصادی شهرداری پاسخ داد رقم مابه التفاوت، حاصل از درآمدهای انتقالی غیر نقدی است که در این ارقام لحاظ گردیده است.


فرج محمدقلیزاده، عضو شورای شهر نیز در خصوص گزhرش ارائه شده عنوان داشت: نکته قابل توجه در این گزارش، مقایسه میزان تحقق بودجه عمرانی با میزان پرداخت های ماهیانه شهرداری به نیروهای درون سازمانی است که قطعا نتیجi قابل توجهی را در بر خواهد داشت!
وی همچنین کسری 40 درصدی تحقق بودجه است را یک مشکل بزرگ خواند در عین حال خاطر نشان کرد: کاهش درآمد شهرداری از محل تغیر کاربری جای خوشحالی دارد اما افزایش درآمد از محل جرایم کمیسیون های ماده صد و همچنین فروش اموال شهرداری نگران کننده است.
قلیزاده افزود: هزینه های جاری و هزینه های عمرانی به هیچ عنوان تناسبی با هم ندارند و این مشکلی است که در سازمان شهرداری وجود دارد لذا اگر دقت لازم را نداشته باشیم، در آینده نزدیک شهرداری زمینگیر خواهد شد!
عبدالله تقی پور نیز ضمن تقدیر از تلاش نیروهای خدوم شهرداری به رغم شریط اقتصادی نامساعد حاکم بر کشور، در جهت تحقق بودجه، تصریح داشت: این کارآمدی حاصل تلاش های صادقانه و پاکدستی حاکم بر نیروهای شهرداری است.
شهرام دبیری، دیگر عضو شورای شهر در ادامه ضمن ابراز تاسف از اینکه در آمدهای ناشی از سرمایه گذاری در گزارش مربوط به تحقق بودجه مغفول باقی مانده است، خاطر نشان کرد: بر اساس آمار، تنها 15 درصد از درآمدهای شهرداری را درآمدهای پایدار تشکیل می دهند.
فریدون بابایی اقدم نیز لزوم لحاظ میزان تحقق پذیری بودجه را در تدوین بودجه های سال آتی مورد تاکید قرار داد و تصریح داشت: با وجود اینکه برایند نسبتا مشخصی درباره میزان تحقق بودجه وجود دارد اما همیشه در موعد عمل، بودجه های غیر قابل تحقق تدوین می شود.


بابایی اقدم همچنین در خصوص کارمزد تسهیلات بانک شهر بر لزوم رایزنی برای کاهش میزان جرایم دیرکرد تاکید کرد.
وی همچنین با ابراز تاسف از میزان پایین رقم تحقق بودجه عمرانی، عنوان داشت: رقم های مورد اشاره به واقع عدد قابل دفاعی نیستند و این ناشی از آن است که برخی  پروژه های تعریف شده در قالب برنامه بودجه، تا به این موعد از سال ، هنوز آغاز شده اند و این تعلل باید در کمیسیون عمران بررسی شود.
محمدباقر بهشتی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر نیز عدم وجود سیاست مشخص شهرداری درباره ساختار این نهاد و تراکم نیروها در آن را مورد انتقاد قرار داد و افزود: در کشوری مانند ژاپن ، شهرهای هم جمعیت تبریز تنها با 120 نفر اداره می شود و این نشان می دهد که ساختاری اداری در شهرداری های ما اشکالات جدی دارد و باید برای آن برنامه ریزی کرد.
محمد اشرف نیا اما بر ارائه راهکارهای شفاف در میان همه انتقادات تاکید کرد و افزود: در شورای شهر عموما همه اعضا تنها مشکلات را مورد اشاره قرار می دهند و اشاره ای به راهکار ها نمی شود!
رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک، ادامه داد: در آغاز فعالیت شورای پنجم، قرار گذاشته بودیم که به صورت ماهانه با نمایندگان مجلس شورای اسلامی دیدار کنیم و مشکلات شهر  را به آنان منعکس نماییم. برای این کار هنوز هم دیر نشده است و باید نسبت به آن اقدام کنیم.
وی نقش شورای عالی استان ها را برای اصلاح شاختار شهرداری ها مورد تاکید قرار داد و گفت: این شورا باید نقش کلیدی خود را ایفا نموده و متناسب با مشکلات برنامه ریزی کند.
غلامحسین مسعودی ریحان اما در این نشست با تاکید بر لزوم اصلاح ساختارهای مدیریت شهری با یک پیشنهاد بدیع حاضران را شگفت زده کرد!
وی با بیان اینکه در دنیای ورزش  هزینه های کلان خرج می کنند تا مربیان خارجی  بیاورند، پرسید: چه اشکالی دارد که ما برای مشکلات شهرداری، مشاوران خارجی بیاوریم! وی ادامه داد: حتی من می گویم اگر قانون اساسی اجازه می داد باید شهردار خارجی می آوردیم!
مسعودی ریحان همچنین پیشنهاد کرد کارگروهی برای پژوهش تطبیقی مدیریت شهرداری تبریز با شهرهای بزرگ دنیا ایجاد و برای مشکلات موجود چاره جویی شود.
در نشست این هفته شورای شهر همچنین مصوبه کمیسیون برنامه و بودجه در خصوص تخصیص اعتبار 100 میلیارد تومانی در قبال آورده 100 میلیارد تومانی دولت برای خریداری اتوبوس های مسیر تندرو مورد موافقت اعضای شورای شهر قرار گرفت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :