فاصله بین آخرین بارش پاییزی امسال تا کنون تا اندازه ای زیاد شده است و همین نکته باعث حساسیت و پیگیری های مردمی برای آگاهی از سامانه بارشی بعدی زیاد شده است .
کد خبر: ۶۹۵۲۴۳
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۳ 25 December 2018
تابناک کهگیلویه و بویراحمد / اجتماعی ، گزارشات پیش بینی هواشناسی از چند ماه قبل نوید بارش های فراتر از نرمال پاییزی در مناطق زیادی از کشور بخصوص کهگیلویه و بویراحمد را می داد که با پایان فصل پاییز و جمع بندی نهایی اعلام شده توسط سازمان هواشناسی ، پیش بینی های فصلی را تایید کرد اما وضعیت پیش بینی ها برای بارش های چند ماه آینده تا کنون دچار برخی تغییرات شده است .
وضعیت بارش در ماه های پیش رو چگونه خواهد بود؟
سازمان هواشناسی در آخرین پیش بینی فصلی خود وضعیت سه ماهه ی زمستان و ماه اول بهار را منتشر کرده است که بر اساس نقشه های پیش یابی هواشناسی،پیش بینی می شود میانگین بارش کشور در فصل زمستان، به ویژه در استانهای ساحلی دریای خزر در محدوده نرمال تا کمتر از نرمال باشد. روند ماهانه بارش، کاهش تدریجی آن را از دی تا اسفند 1397 نشان می دهد و بنظر می رسد بیشترین کاهش در اسفند رخ دهد. بارش از هفته دوم دی ماه تا اوایل بهمن، به ویژه در جنوب غرب کشور متمایل به بیش از نرمال است که در مناطق سردسیر به شکل برف خواهد بود. احتمال نابهنجاری منفی دمای هوا در دی بیش از دو ماه دیگر فصل زمستان است.
پیش بینی بارش:
علیرغم بارش های بیش از نرمال در فصل پاییز، انتظار می رود میانگین بارش کشور در فصل زمستان ، به ویژه در استان های ساحلی دریای خزر در محدوده نرمال تا کمتر از آنباشد.
روند زمستان به گونه ای است که از دی تا اسفند، بارش ماهانه به طور نسبی کاهش می یابد و بیشترین کاهش در اسفند مورد انتظار است. از هفته دوم دی ماه تا اوایل بهمن، بارش به ویژه در جنوب غرب کشور متمایل به بیش از نرمال پیش بینی می شود. بارش این دوره در مناطق سردسیر بیشتر به شکل برف خواهد بود. انتظار می رود در فروردین 1397 ، میانگین بارش کشور متمایل به بیش از نرمال باشد ، این در حالی است که در استان های ساحلی خزر بارش کمتر از نرمال محتمل است.
 
باران بعدی کی می بارد؟ / وضعیت بارش در ماه های پیش رو چگونه خواهد بود؟
 
 تحلیل نقشه های پیش بینی فصلی برای کهگیلویه و بویراحمد
تجزیه و تحلیل نقشه های پیش بینی فصلی از طرف کارشناسان هواشناسی استان کهگیلویه و بویراحمد اینگونه مطرح شده است : با توجه به جدیدترین پیش بینی فصلی دیماه مرکز پژوهشکده اقلیم شناسی ایران در ماه دی از هفته دوم دی تا اوایل بهمن بارش در استان بیش از نرمال بلند مدت ، در ماه بهمن بارش در حد نرمال بلند مدت ، در ماه اسفند بارش در استان کمتر از نرمال ، در ماه فروردین بارش بیش از نرمال پیش بینی شده است.
در ادامه این گزارش آمده است : ازلحاظ دمایی کمترین نابهنجاری دمایی مربوط به جنوب غرب بین نیم تا یک درجه می باشد و انتظار میرود که اغلب بارش ها در دیماه مناطق کوهستانی وسردسیری به صورت برف نمایان گردد.
در پایان این گزارش بر این نکته تاکید شده است که این پیش بینی بلند مدت مربوط به ماه دیماه می باشد و ممکن است در ماه های بعد تغییر کند و چنانچه تغییراتی ایجاد گردد اطلاع رسانی می شود. ضمنا پیش بینی های سه روزه هرروز در مرکز پیش بینی استان ابدیت می گردد .
باران بعدی کی می بارد؟
فاصله بین آخرین بارش پاییزی امسال تا کنون تا اندازه ای زیاد شده است و همین نکته باعث حساسیت و پیگیری های مردمی برای آگاهی از سامانه بارشی بعدی شده است . گویا ورود سامانه بارشی بعدی چندان دور نباشد هر چند کارشناسان هواشناسی استان اعلام نهایی وضعیت سیستم پیش رو را به بررسی نقشه ها در روز چهارشنبه موکول کرده اند اما سازان هواشناسی کشور گزارش خود را اینگونه منتشر کرده است :
پنجشنبه سامانه بارشی از شمال غرب و غرب  کشور وارد  می شود. روز جمعه این سامانه تقویت شده و علاوه بر مناطق ذکر شده سواحل دریای خزر، دامنه های جنوبی البرز در استان‌های زنجان، قزوین، البرز، تهران، جنوب‌غرب و بخشهایی از مرکز کشور را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.
 براین اساس وضع هوا در  استانهای تحت تاثیر این سامانه به شرح زیر پیش بینی می شود:
 پنج شنبه 1397/10/06 :بارش باران و در ارتفاعات و مناطق سردسیر بارش برف در استانهای آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی ، اردبیل ،  زنجان ، کردستان و  کرمانشاه ، ایلام ، غرب لرستان و غرب خوزستان پیش بینی می شود .
جمعه 1397/10/07 :بارش باران و در ارتفاعات و مناطق سردسیر بارش برف در استانهای آذربایجان شرقی ، آذربایجان غربی ، اردبیل ، زنجان ، کردستان ، کرمانشاه ، گیلان ، مازندران ، گلستان ، ایلام ، لرستان ، کهکیلویه و بویراحمد ، چهارمحال بختیاری ،  خوزستان ، شمال غرب بوشهر ، جنوب غرب اصفهان ، مرکزی ،  قزوین ،تهران،البرز و همدان، پیش بینی شده است.
 شایان ذکر است روزجمعه  در استانهای ، خوزستان،  ایلام، چهارمحال و بختیاری،  لرستان و کرمانشاه بارش باران همراه با رگبار و  رعدوبرق پیش بینی می شود. همچنین ازبعد ازظهر پنجشنبه  درمسیرهای کوهستانی دامنه های زاگرس واقع در شمال غرب ، غرب تا جنوب غرب کشور و از روز جمعه تا روز شنبه علاوه بر مناطق فوق در ارتفاعات و دامنه های شمالی و جنوبی رشته کوه البرز بارش برف و اختلال در ترافیک جاده ای به سبب لغزندگی و کاهش دید پیش بینی می شود.
در ادامه این گزارش آمده است : از این رو توصیه می شود برای کاهش خسارات احتمالی، تمهیدات لازم از سوی هموطنان عزیز، مدیریت بحران و سازمانهای امدادی در نظر گرفته شود .
شایان ذکر است از بعد از ظهر روز پنج شنبه و طی روز جمعه با جنوبی شدن جریان باد در سواحل خلیج فارس در استانهای بوشهر و خوزستان دریا مواج می باشد.
 
توضیح تابناک کهگیلویه و بویراحمد : برخی کارشناسان هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد در خصوص تعیین وضعیت نهایی سیستم هایی که به طور معمول از طریق کارشناسان هواشناسی کشوری منتشر می شود ، معتقد هستند این گزارشات یک وضعیت کلی سیستم ها را نشان می دهد اما این اداره هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد و استان ها هستند که با توجه به آشنایی بیشتر و دقیقتر با پارمترهای محلی موثر بر سیستم ها می توانند در زمان معین به پیش بینی دقیقتر سیستم های ورودی به استان خود بپردازند.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
حقگو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
حتما این هم پیش بینی ولی و فرجلایی یه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار