از آنجا که وضعیت کشاورزی ایران و چین مشابه یکدیگر است، انجام همکاری‌های مشترک جدید در دستور کار دو وزارتخانه فوق قرار گرفت.
کد خبر: ۷۲۲۸۳
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۸ 05 August 2015
به گزارش تابناک یزد وزیر جهاد کشاورزی به همراه معاونان خود در نشستی صمیمی با رئیس کمیسیون امور روستا و کشاورزی کنگره ملی خلق چین و هیئت همراه بر روابط همکاری‌های کشاورزی دو کشور تأکید کرد و گفت: گسترش همکاری‌های ایران و چین در حال انجام است و این امر باعث می‌شود که مبادلات زیادی در زمینه‌های مخلتف ایجاد شود.

محمود حجتی افزود: در زمستان گذشته از کشور چین بازدیدی انجام شد و زمینه‌های کشت متراکم و سایر ظرفیت‌های آنها را از نزدیک مشاهده کردم.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس تفاهم‌نامه‌های منعقدشده، یک گروه کاری مشترک بین دو کشور تشکیل می‌شود و زیرشاخه‌های مختلف بخش کشاورزی و سرفصل‌های موجود در آن تحت بررسی قرار گیرد تا در هر بخشی که نیاز است بتوانیم از کمک‌های یکدیگر استفاده کنیم.

حجتی ادامه داد: موافقت‌نامه‌ای در زمینه قرنطینه دامی به امضاء رسید که با وجود داشتن مشکلی حل‌شده، اما هنوز از سمت طرف چینی هیچ جوابی برای آن صادر نشده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر بخشی از صید کشور چین به ایران ارسال می‌شود و بخش دیگری از مبادلات ما مستقیم به این کشور می‌رود، اما همچنان نتوانسته‌ایم موافقت‌نامه‌های دامی منعقد کنیم.

وزیر کابینه یازدهم یادآور شد: مشکل طرف ایرانی حدود شش ماه است که مرتفع شده، اما هنوز جوابی دریافت نشده است.

حجتی تأکید کرد: یادداشت تفاهم در زمینه قرنطینه گیاهی را آماده کرده‌ایم که امیدواریم هرچه سریع‌تر به امضای طرف چینی برسد.

وی اظهار داشت: تولید غذا برای یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر در چین جای تبریک دارد و با توجه به محدودیت‌های آب و خاک قدر ۶۰۰ میلیون تن غلاتی که در چین تولید می‌شود را می‌دانیم.

حجتی همچنین گفت: با وجود آنکه وضعیت بارش و منابع آبی چین بهتر از ایران است، اما در مجموع تلاش‌ها و استفاده از دانش و فناوری باعث شده که بتوانیم تولید مناسبی را رقم بزنیم.

وی در ادامه افزود: از آنجا که جمعیت سرزمین چین ۱۸ برابر جمعیت ایران است و تأمین غذا برای این تعداد از مردم تلاش جدی را می‌طلبد، اما با این وجود، وابستگی شما چینی‌ها به بیرون از مرزها، از ایران کمتر است.

وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: ایران در منطقه گرم و خشک و کم‌آب قرار دارد و تلاش می‌کنیم تا نیازهایمان را تأمین کنیم و به‌دلیل مشکلات ساختاری و نظام‌های توزیعی، کشاورزان ایرانی از دسترنج خود کمتر استفاده می‌کنند و لازم است از تجارب گران‌قدر شما در زمینه توسعه روستایی، افزایش درآمد کشاورزان و افزایش محصولات استفاده کنیم.

 تأمین غذا مسئله اصلی چینی‌ها است

رئیس کمیسیون امور روستا و کشاورزی کنگره ملی خلق چین نیز در ادامه اظهار داشت: ایران کشور مهمی است و امیدواریم بتوانیم ارتباطات همکاری جدیدی را با هم داشته باشیم.

چن‌جیان گورئیس ادامه داد: کشاورزان ایرانی دارای تجارب ارزنده‌ای هستند و هدف از دیدار این بار، تبادل تجارب در بخش کشاورزی است.

وی به درباره وضعیت کشاورزی چین تصریح کرد: یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر جمعیت در چین وجود دارد و غذا مسئله اصلی را تشکیل می‌دهد.

رئیس کمیسیون امور روستا و کشاورزی کنگره ملی خلق چین یادآور شد: اقتصاد چین به مرحله جدیدی وارد شده و لازم است اقدامات مؤثری در قالب همکاری با کشورهای منطقه انجام شود.

گورئیس تأکید کرد: امضای یادداشت تفاهم بین دو کشور ضروری و مفید است و لازم است قوانینی که وجود دارد، در زمینه بذر و تعاونی‌های کشاورزی در روستا اصلاح شود.

وی همچنین گفت: ما قصد داریم روابط بین دو کشور را تقویت و ارتباطات دوجانبه را تنگاتنگ کنیم.

کشاورز نیوز؛ گورئیس افزود: از آنجا که اوضاع کشاورزی و وضعیت کشاورزی ایران و چین مشابه یکدیگر است، لازم است اقداماتی برای افزایش همکاری‌ها انجام شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار