کد خبر: ۸۶۶۶۴
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۵ 01 September 2015

انزلی - ایرنا - مدیرکل شیلات گیلان گفت : رودخانه های استان شرایط مناسب برای مهاجرپذیری و تخم ریزی ماهیان را از دست داده اند.
[رودخانه های گیلان شرایط مناسب برای مهاجرپذیری را از دست داده اند]

به گزارش ایرنا، اسحاق شعبانی غروب دوشنبه در جمع اصحاب رسانه اظهار کرد :تکثیر طبیعی ماهیان خزر در رودخانه های گیلان به دلیل کم آبی ، تخریب بستر ناشی از برداشت بی رویه شن و ماسه ، آلودگی و ناامنی به صفر رسیده است .
وی با اشاره به این که اغلب ماهیان خزر به جز کفال و کیلکا رودکوچ هستند افزود: اکنون دیگر شرایط طبیعی برای تخم ریزی ماهیان در رودخانه ها وجود ندارد .
وی خاطرنشان کرد : شیلات گیلان به منظور حفظ ذخایر و پایداری و اقتصادی بودن صید در سه مرکز شهید انصاری ، شهید بهشتی و مرحوم دکتر یوسف پور اقدام به تکثیر و پرورش بچه ماهیان و رهاسازی آن در دریا و منابع آبی مناسب می کند.
مدیرکل شیلات گیلان تعداد ماهیانی که سالانه توسط شیلات در منابع آبی استان و خزر رهاسازی می شود را 200 میلیون عدد عنوان کرد .
*پره های صیادی
شعبانی تعداد شرکت های تعاونی صید به روش پره در استان را 51 پره فعال با چهار هزار صیاد و تعداد شناورهای صید کیلکای فعال را 27 لنچ اعلام داشت .
وی اذعان کرد: 14 پره صیادی غیرفعال داریم که اقتصادی نیست و یک هزار و 176 صیاد منتظر مشخص شدن وضعیت طرح ساماندهی و تعدیل پره ها هستند.
مدیرکل شیلات گیلان گفت : طبق پیگیری های انجام شده، 30 میلیارد تومان اعتبار برای ساماندهی صید و صیادی در نظر گرفته شده که صیادان در انتظار تخصیص آن بسر می برند.
به گفته وی بر اساس آمار 9 هزار تن در سال ماهیان استخوانی در گیلان صید می شود که حدود چهار هزار تن توسط صیادان مجاز و بقیه به شکل غیرمجاز صید می شود .
شعبانی با اشاره به برنامه شیلات برای توسعه پرورش ماهی در قفس یادآور شد: تولید 10 هزار تن تولید ماهی در قفس طی دو سال در برنامه شیلات گیلان قرار دارد که برای آماده کردن زیرساختهای مناسب برای این کار نظیر مطالعات ، احداث اسکله های سیار صیادی، تعیین مکان مناسب برای استقرار قفس ها و غیره 10 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده که 50 درصد نیز تخصیص یافته ولی هنوز به دست ما نرسیده است .
وی افزود: حدود 17 سرمایه گذار برای پرورش ماهی در قفس اعلام آمادگی کرده اند که تاکنون برای 10 مورد در چابکسر، کیاشهر، حسن رود، کپورچال و لیسار هشتپر موافقت اصولی و پروانه تاسیس صادر شده است.
به گفته وی این افراد هم اکنون در حال انعقاد قرارداد با شرکت های خارجی سازنده قفس هستند که از مهر ماه امسال در استان گیلان عملیاتی خواهد شد.
*لزوم حفظ برند ماهی خاویاری خزر
مدیرکل شیلات گیلان بر لزوم حفظ برند ماهی خاویاری خزر بعنوان محبوبترین و مرغوبترین خاویار جهان تاکید کرد.
شعبانی پرورش ماهی خاویاری در اراضی ساحلی را از مزیت های گیلان عنوان و خاطرنشان کرد: خاویار تولید شده به این روش به دلیل استفاده از آب دریا از مرغوبیت جهانی بیشتری برخوردار است .
وی خاطرنشان کرد : اگر قیمت هر کیلوگرم خاویار پرورشی 700 تا 800 دلار باشد، قیمت هر کیلوگرم خاویار استحصال شده به این روش ( با آب دریای خزر ) 10 برابر است .
وی یادآور شد: هم اکنون 22 مزرعه پرورش ماهیان خاویاری داریم که 17 مزرعه در آب های داخلی و پنج مزرعه در اراضی ساحلی است .
به گفته وی در آب های داخلی 63 تن گوشت ماهیان خاویاری و در اراضی ساحلی 98 تن تولید انجام می شود و ارزش اقتصادی این پنج مزرعه بیش از 17 مزرعه آب های داخلی است .
وی میزان خاویار پرورشی صادر شده از گیلان در سال گذشته را 350 کیلوگرم عنوان و ابراز امیدواری کرد که صادرات این محصول امسال به یک تن برسد.
* تولید ماهیان
به گفته مدیرکل شیلات گیلان؛ در مجموع 47 هزار تن تولیدات آبزی در آب های داخلی استان داریم که حدود 44 هزار تن ماهیان گرمابی و سه هزار و 200 تن سردابی است .
*صادرات
شعبانی صادرات محصولات شیلاتی را در هفت بخش صادرات آبزیان گرمابی سه هزار و 300 تن ، گوشت ماهی خاویاری پرورشی تازه و منجمد 22 تن اعلام کرد .
وی ادامه داد: گیلان همچنین صادرات دو میلیون عدد بچه ماهی پرورشی گرمابی ، 175 هزار عدد ماهی زینتی به عراق، جمهوری آذربایجان و افغانستان داشته است .
مدیرکل شیلات گیلان خاطرنشان کرد :از فروش کل صادرات آبزیان این استان مقدار 20 میلیون دلار درامد ارزی حاصل شده است .
استان گیلان از مراکز مهم صید و صیادی و پرورش ماهی در کشور محسوب می شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار