کد خبر: ۹۴۰۱۰
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۰ 13 September 2015
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی گیلان گفت: امسال با مدیریت آب در بخش کشاورزی، تولید برنج در گیلان ۲۰ درصد افزایش یافته است.

حبیب‌الله جهانساز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت، اظهار داشت: برداشت برنج در گیلان بعد از 6 ماه تلاش شالیکاران در 238 هزار هکتار از شالیزارهای گیلان به پایان رسید و پیش‌بینی می‌شود با برداشت یک میلیون و 100 هزار تن شلتوک 750 هزار تن برنج سفید به ارزش اقتصادی 330 هزار میلیارد ریال تولید شود.

وی با بیان اینکه امسال با مدیریت آب در بخش کشاورزی، تولید برنج در گیلان 20 درصد افزایش یافته است گفت: برنج تولید شده در گیلان بیشتر شامل رقم‌های بومی هاشمی, علی کاظمی و صدری است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گیلان خاطرنشان کرد خرده مالکی هزینه زیاد تولید، گسترش نیافتن کشت ماشینی، یکپارچه نبودن بیشتر شالیزارها، فرسوده بودن اغلب شالیکوبی‌ها و ارزان بودن قیمت برنج به‌دلیل واردات بی رویه و نابهنگام از مهم‌ترین مشکلات شالیکاران است.

جهانساز بیان کرد: در پنج ماهه نخست امسال 340 هزار تن برنج وارد کشور شده است که 356 میلیون دلار برای ایران ارزبری داشته و نسبت به مدت مشابه پارسال از لحاظ وزنی 40 درصد و از نظر ارزشی بیش از 50 درصد کاهش داشته است.

وی گفت: سرانه مصرف برنج هر ایرانی 36 کیلوگرم و سرانه مصرف هر گیلانی 40 کیلوگرم است و گیلان با تولید 33 درصد برنج کشور بعد از مازندران دومین تولید کننده برنج کشور است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار