مدیر کل بیمه سلامت استان همدان گفت: در حال حاضر سامانه ۱۶۶۶ پاسخگوی سوألات مردم و بیمه شدگان در زمینه خدمات الکترونیک است تا در کشور پایلوت شویم.
کد خبر: ۹۸۴۳۴۹
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۵ 07 August 2021
همدان پایلوت سامانه ۱۶۶۶ در کشور می‌شود
مدیر کل بیمه سلامت استان همدان با بیان اینکه سامانه ۱۶۶۶ بیمه سلامت برای پاسخگویی به بیماران کرونایی اختصاص یافت، گفت: در گذشته این سامانه برای پاسخگویی به شکایات و سوألات بیمه شدگان بود، اما با شرایط کرونایی این سامانه به سوألات مردم در زمینه کرونا اختصاص یافت که در استان همدان در چند ماه گذشته همکاران سازمان را مکلف کردیم به صورت شیفتی در سامانه ۱۶۶۶ پاسخگوی سوألات مردم و بیمه شدگان در زمینه خدمات الکترونیک باشند تا در کشور پایلوت شویم.

به گزارش تابناک همدان، سید سعید فرجی شنبه ۱۶ مرداد در جمع خبرنگاران، ضمن تبریک روز خبرنگار، اظهارکرد: هر شغلی ویژگی‌های خاص خود را دارد به‌طوریکه برخی مشاغل به عنوان مشاغل سخت و زیان آور تعریف می‌شوند و برخی رنگ تقدس داده می‌شود که هر کدام در جایگاه خود ارزشمند هستند، اما در این میان نقش و جایگاه خبرنگاران جایگاه ویژه‌ای بوده چرا که در افزایش خرد مرد مؤثر هستند.

وی با اشاره به بحث برجام و طرح تحول نظام سلامت به عنوان دو رویکرد اساسی دولت یازدهم و دوازدهم، تصریح کرد: طرح تحول نظام سلامت طرح بزرگی بود که در سال‌های اولیه رضایت نسبتا زیادی را برای مردم ایجاد کرد اگرچه حرف و حدیث‌هایی به همراه داشت.

فرجی با تأکید براینکه شرایط بیمارستانی ما قبل از سال ۹۲ به هیچ عنوان قابل مقایسه نبوده و در سال‌های آخر دولت مباحث الکترونیک مطرح شد، افزود: طرح تحول اساسی در نظام سلامت به نظر بنده بحث الکترونیکی کردن نظام سلامت کشور است تا هر مراجعه‌ای به نظام درمانی ثبت شود و پزشک بتواند با حداکثر اطلاعات در خدمت بیماران باشد.

این مقام مسئول با بیان اینکه پرونده الکترونیک سلامت طبق قانون ششم بر عهده وزارت بهداشت است که تا پایان سال ۹۸ باید پرونده کامل می‌شد که به دلایل متعددی محقق نشده است، ادامه داد: خدمات بستری بیمه سلامت تا پایان سال ۹۸ به صورت الکترونیک انجام گرفته و در بخش سرپایی حجم اسناد و مراجعات بالا بود.


 مدیرکل بیمه سلامت استان همدان با اشاره به اینکه بیشترین بیمه شده استان در صندوق بیمه سلامت همگانی با ۲۸۰ هزار نفر مربوط به سال ۹۵ بود، خاطرنشان کرد: در سال ۹۵ در استان همدان ۲۸۰ هزار نفر در صندوق بیمه سلامت همگانی عضو شدند درحالیکه در سال ۱۴۰۰ افزون ۲۰۴ هزار نفر در این صندوق عضو هستند و از سال ۹۳ تاکنون خدمات بیمه‌ای رایگان دریافت می‌کنند.

وی با بیان اینکه ۷۰ تا ۸۰ میلیارد تومان به‌صورت یارانه‌ای خدمات بیمه‌ای به افراد تحت پوشش بیمه سلامت همگانی ارائه شده است، یادآور شد: در سال ۹۵ هزینه سالانه این صندوق ۶۵ میلیارد تومان بوده است.

فرجی با تأکید براینکه کل طلب دانشگاه علوم پزشکی تسویه شده است، بیان کرد: یکی از دلایل پرداخت‌های به موقع بحث الکترونیکی شدن و همچنین شرایط خاص کشور بود. دغدغه ما این بود که دانشگاه علوم پزشکی دغدغه مالی نداشته باشند و بتوانند به بیماران به ویژه بیماران کرونایی خدمات ارائه دهند.

مدیر کل بیمه سلامت با اشاره به اینکه در خرداد تمام هزینه‌های سال گذشته دانشگاه علوم پزشکی تسویه شد، افزود: استان همدان اولین دانشگاهی بود که مطالبات سال ۹۹ به طور کامل تسویه شد.

فرجی با بیان اینکه بیمه سلامت از نظر مالی مشکلی ندارد، اظهارکرد: در حال حاضر هزینه‌های فرودین ماه دانشگاه پرداخت شده است و در یک ماه گذشته به دنبال اسناد سال گذشته برای پرداخت بودیم.

وی با اشاره به اینکه تغییر در تعرفه‌ها باعث شدامسال مقداری با تأخیر پرداخت‌ها صورت بگیرد، بیان کرد: به محض اینکه سند‌ها تکمیل شد فروردین دانشگاه را تسویه کردیم ودرحال حاضر سند کم داریم.


مدیر کل بیمه سلامت استان همدان با تأکید براینکه در پرداخت حق ویزیت پزشکان نیز به روز هستیم، گفت: از اواخر اسفند اسناد ماه قبل را تا حداکثر پانزدهم ماه قبل پرداخت می‌کنیم به‌طوریکه تا دهم مرداد اسناد تیرماه پزشکان پرداخت شده و هیچ بدهی به پزشکان بخش خصوصی نداریم.

وی با بیان اینکه در بحث نسخه نویسی الکترونیک از لحاظ آماری سه تا چهار ماه است که جزء استان‌های برتر از لحاظ استقرار مطب هسیم، ادامه داد: با وجود مشکلاتی که در بحث اینترنت وبرق وجود دارد، در استان همدان هیچ مطب طرف قرارداد بیمه سلامت وجود ندارد که نسخه نویسی الکترونیک را انجام ندهد.

این مقام مسئول با اشاره به حذف دفترچه بیمه سلامت، افزود: از ابتدای تیرماه درهیچ یک از صندوق‌های سازمان بیمه سلامت دفترچه چاپ نمی‌شود. دربخش خصوصی ازآبان سال گذشته نسخه نویسی کاغذی نداشتیم و از تیرماه نیز به طور کامل چاپ دفترچه متوفق شده و ۱۰۰ درصد مطب‌های طرف قرارداد نسخه نویسی الکترونیک دارند.

فرجی با تأکید براینکه در بخش دولتی- دانشگاهی نیز از لحاظ نسخه نویسی الکترونیک جزء استان‌های برتر هستیم، خاطرنشان کرد: با وجود اینکه در شرایطی قرار داریم که کرونا اوج گرفته، جزء استان‌هایی هستیم که از لحاظ نسخه نویسی الکترونیک برتر بوده است.


وی با بیان اینکه از ابتدای تیرماه برای افراد زیر پوشش صندوق‌های بیمه سلامت دفترچه کاغذی چاپ و صادر نشد خاطر نشان کرد: بیمه‌های تکمیلی نیز طبق برنامه مکلف به ارائه خدمات بیمه به صورت الکترونیک بوده و نباید از افراد زیر پوشش مدارک دستی و کاغذی مطالبه کنند.

مدیرکل بیمه سلامت همدان اظهار داشت: بنابراین ارائه کد رهگیری ارائه شده از سوی پزشک به بیمار برای ارائه به شرکت‌های بیمه گر به منظور بهره مندی از مزایای بیمه تکمیلی کافی است و متصدیان فعال در شرکت‌های بیمه نباید نسخ و مدارک کاغذی برای تکمیل سند از فرد مطالبه کنند.

فرجی، اجرای طرح جدید پزشک خانواده و سیستم ارجاع را اقتصادی دانست و گفت: این طرح پیشتر در استان فارس و مازندران اجرا شد و به تازگی همدان به همراه چند استان دیگر پایلوت اجرای این طرح شده اند.

وی اضافه کرد: افراد زیر پوشش بیمه سلامت همگانی در قالب طرح پزشک خانواده به یک پزشک از جمله پزشک عمومی، کودکان، داخلی، بیهوشی و طب سنتی منتسب شده که بیشتر در این طرح افراد به پزشک عمومی منتسب می‌شوند.

مدیرکل بیمه سلامت همدان بیان کرد: هم اینک بسیاری از افراد بدون علم و دانش نسبت به بیماری و با احساس کوچکترین درد و عارضه‌ای به پزشک متخصص مراجعه می‌کنند در صورتی که پزشک خانواده اقدام به راهنمایی بیمار کرده و از هزینه‌های بی جا و مراجعه‌های غیرضروری به مطب‌ها و مراکز درمانی جلوگیری می‌کند.

فرجی ادامه داد: طرح «سیستم ارجاع در صندوق بیمه سلامت همگانی» با هماهنگی نظام پزشکی از شهر‌های کوچک استان همدان آغاز می‌شود.

وی درباره پرونده الکترونیک نیز گفت: اجرای طرح تحول سلامت در دولت گذشته و در ادامه الکترونیکی کردن سلامت یک طرح اساسی و کار بزرگی بود و افراد با هر نوبت مراجعه، اطلاعاتش ثبت شده که این اطلاعات برای درمان در آینده موثر بود.

وی با بیان اینکه حدود ۲۰۵ هزار نفر زیر پوشش صندوق بیمه سلامت همگانی هستند خاطر نشان کرد: از سال ۹۳ تاکنون این افراد خدمات درمانی رایگان دریافت می‌کنند و سالانه ۸۰ میلیارد تومان در قالب ارائه خدمات سلامت به صورت یارانه برای این افراد هزینه می‌شود.

وی گفت: بیمه سلامت در پرداخت بدهی‌ها به بخش خصوصی و دولتی با توجه به الکترونیکی شدن تجویز نسخ به روز شده است و در این راستا بدهی‌های سال قبل خرداد ماه تسویه شد و هم اینک در صد پرداخت معوقات فروردین سال ۱۴۰۰ هستیم.

حدود یک میلیون نفر زیر پوشش بیمه سلامت همگانی هستند که شامل ۲۰۵ هزار نفر زیر پوشش صندوق بیمه سلامت، ۶۱۶ هزار نفر صندوق روستائیان، ۱۲۱ هزار نفر کارکنان دولت و ۵۵ هزار نفر سایر اقشار می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار