وجود3500چاه بدون پروانه دراستان

استان همدان در چند سال اخیر با پدیده خشکسالی روبه‌رو شده و روزبه‌روز آبخوان‌های استان تخلیه می‌شود و سرعت بیابانی شدن دشت‌ها قوت گرفته و به سمت نابودی حرکت می‌کند.
کد خبر: ۱۲۰۸۹۶
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۹ 31 October 2015
استان همدان در چند سال اخیر با پدیده خشکسالی روبه‌رو شده و روزبه‌روز آبخوان‌های استان تخلیه می‌شود و سرعت بیابانی شدن دشت‌ها قوت گرفته و به سمت نابودی حرکت می‌کند.

به گزارش مهر؛برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی، افزایش جمعیت در شهرها و مصرف آب در حوزه کشاورزی و نبود آگاهی افراد از کمبود آب ازجمله عوامل کم‌آبی در این استان است که کاهش بارندگی‌ها در چند سال اخیر نیز بر این مشکل دامن زده است.

شهر همدان جزو ۱۱ شهر تنش آبی کشور معرفی‌شده و افت شدید آب‌های زیرزمینی، خشکی دشت‌ها و خشک شدن چاه‌های آب در مناطق مختلف استان همدان از جمله مواردی است که در اثر بحران آب به وجود آمده است.

حال که کمبود آب در استان همدان موجب نگرانی مسئولان استانی و مردم شده باید برای برون‌رفت از این مشکل و صرفه‌جویی در مصرف آب علاوه بر انجام طرح‌ها و پروژه‌های مختلف، مردم نیز به کمک مسئولان آمده و با صرفه‌جویی در مصرف آب در حوزه کشاورزی و یا آب شرب از پیشرفت خشکسالی جلوگیری کنند تا نسل آینده نیز طعم شیرین این میراث گرانبها را بچشند.

در همین خصوص مدیرکل هواشناسی استان همدان در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه بارندگی‌ها در استان همدان نسبت به سال گذشته در کوتاه‌مدت ۹۲ درصد کاهش ‌یافته است، اظهار کرد: بارندگی در استان همدان نسبت به درازمدت با کاهش ۶۷ درصدی روبه‌رو است. سید مهرداد حسینی با اشاره به اینکه تنها 2 شهرستان ملایر و تویسرکان با افزایش بارندگی روبه‌رو بودند، اضافه کرد: تغییرات اقلیمی نه‌تنها در استان همدان بلکه در همه دنیا وجود دارد. مدیرکل هواشناسی استان همدان با اشاره به این موضوع که استان همدان رودخانه‌های فصلی ندارد و منبع تأمین آب آن سفره‌های آب زیرزمینی است، افزود: منابع آب زیرزمینی طی هزاران سال تشکیل ‌شده‌اند و از همین رو اهمیت حفظ آنها بسیار بالا است.

حسینی با تأکید بر اینکه برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی موجب نشست دشت‌های استان خواهد شد، اضافه کرد: متأسفانه شاهد روند بیابانی شدن دشت‌ها در استان همدان هستیم و از همین رو باید به فکر چاره بود.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی زمستان امسال یک درجه گرمتر خواهد بود و از همین رو باید بهای بیشتری به آب‌ داده شود.

مدیرکل هواشناسی استان همدان کاشت درخت و جنگل‌کاری را برای تأمین آب در خاک ضروری دانست و افزود: درختان می‌توانند‌ رطوبت لازم خاک را تأمین کنند.

حسینی با اشاره به اینکه تغییرات اقلیمی باعث کاهش بارندگی‌ها از جامد به مایع ‌شده است، بیان کرد: بر اساس اعلام سازمان هواشناسی زمستان امسال یک درجه گرمتر خواهد بود و از همین رو باید بهای بیشتری به آب ‌داده شود. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان نیز در این گفت‌وگو یکی از دلایل مهم آفت آب‌های زیرزمینی در استان همدان برداشت بی‌رویه و بیش ‌از اندازه از آب‌های زیرزمینی برای آبیاری زمین‌های کشاورزی دانست و گفت: متأسفانه عده‌ای از کشاورزان برای آبیاری زمین‌های کشاورزی خود بدون توجه به بحران آب در استان همدان، اقدام به حفر چاه می‌کنند که این موضوع باعث کاهش شدید منابع آبی در استان شده و به دلیل تقاضای زیاد مردم در بخش کشاورزی و آب شرب، آب‌خوان‌های استان به طور فاجعه باری تخلیه می‌شود.

مرتضی عزالدین از کشت محصولات پرآب بری چون سیب‌زمینی و یونجه و هندوانه در استان همدان خبر داد و گفت: از سویی کشت محصولات پر آب بری چون سیب‌زمینی، یونجه و گوجه فرنگی در استان همدان مصرف آب در حوزه کشاورزی را بیشتر کرده است که برای جلوگیری از برداشت بی‌رویه آب از منابع زیرزمینی شرکت آب منطقه‌ای استان همدان اقدام به انسداد چاه‌های غیرمجاز در استان همدان کرده است.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه انسداد چاه‌های غیرمجاز و بدون پروانه یکی از برنامه‌های مهم شرکت آب منطقه‌ای استان همدان برای صرفه‌جویی در آب است، بیان کرد: یکی از اهداف اصلی این شرکت جلوگیری از حفر چاه‌های غیرمجاز و انسداد چاه‌های غیرمجاز برای حفظ آب‌های زیرزمینی استان همدان است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان با اشاره به اینکه کشاورزان باید از کشت در اراضی کشاورزی که تحت شرب چاه‌های غیرمجاز است خودداری کنند، ادامه داد: کشت در این مناطق ممنوع است و چاه‌های غیرمجاز در نخستين فرصت مسدود خواهد شد.

وی بیشترین میزان صرفه‌جویی آب را در شهرستان رزن با صرفه‌جویی 7 میلیون و ۸۳۰ هزار مترمکعب و کبودراهنگ با صرفه‌جویی 3 میلیون و ۲۳ هزار مترمکعب عنوان کرد و گفت: بیش از یک‌ میلیون مترمکعب آب نیز در شهرستان همدان صرفه‌جویی شده است.

مدیرعامل شرکت آب بیشترین چاه مسدود شده را مربوط به شهرستان بهار و کبودراهنگ و کمترین آن را متعلق به شهرستان نهاوند اعلام کرد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای همدان هم از وجود 3 هزار و 500 چاه فاقد پروانه بهره‌برداری در استان خبر داد. منصور ستوده گفت: ‌یکسری از چاه‌ها قبل از سال ۱۳۸۵ حفر شدند و در سال ۱۳۸۹ قانونی تصویب شد که به این چاه‌ها پروانه و مجوز داده شود که به همین اساس این چاه‌ها حتی اگر پروانه نداشته باشند، قانونی هستند.

وی با بیان اینکه 3 هزار و ۵۰۰ حلقه چاه فاقد پروانه بهره‌برداری اما قانونی در استان همدان وجود دارد، از اقدام مالکان این چاه‌ها برای دریافت پروانه از طریق دفاتر پیشخوان خبر داد و گفت: در دشت‌های ممنوعه استان همدان هیچگونه مجوز حفر چاه صادر نمی‌شود و بعد از سال ۱۳۸۵ قانونگذار به حفر هیچ چاهی مجوز نمی‌دهد.

ستوده با اشاره به بحران آب در استان همدان و کاهش شدید منابع آبی در استان همدان اظهار کرد: در مورد کاهش آب در استان همدان چند موضوع دخیل است که یکی از آن‌ها حفر چاه‌های غیرمجاز برای کشاورزی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار