پژویان در گفت و گو با تابناک:

کاهش نرخ سود بانکی نمایش است

تابناک تهران- کاهش نرخ سود سپرده های بانکی از اول اسفند ماه بعد از ماه ها انتظار با توافق بانکی ها و مصوبه شورای پول و اعتبار از ۲۰ درصد به ۱۸ درصد و نرخ سود تسهیلات مبادله ای از ۲۱ به ۲۰ و تسهیلات مشارکتی از ۲۴ به ۲۲ درصد کلید خورد.جمشید پژویان اقتصاددان می گوید: این یک نمایش است.
کد خبر: ۱۸۵۷۹۳
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۵ 22 February 2016
ولی الله سیف رئیس‌کل بانک مرکزی از مدیران‌عامل بانک‌های دولتی، خصوصی و موسسات اعتباری به بانک ها هشدار داد که به این مساله پایبند باشند واز افتتاح حساب‌های سپرده یک ساله بالاتر از 18 درصد و حساب‌های کوتاه مدت بالاتر از 10 درصد خودداری کنند.

قبل از کاهش نرخ سود بانکی هم در بخش تسهیلات و هم سپرده ها،دولت جزییات بسته خروج از رکود خود را اعلام کرد و کاهش نرخ سودهای بانکی نیز در راستای اجرای سیاست های خروج از رکود و کاهش تورم است. البته بر اساس پیش بینی بانک مرکزی برای کاهش نرخ تورم احتمالا تا پایان سال جاری به 15 درصد یعنی زیر 20 درصد کاهش می یابد.

اما جمشید پژویان اقتصاددان و استاد دانشگاه علامه طباطبایی نظر دیگری دارد. او در گفت و گو با تابناک می گوید: کاهش نرخ سود بانکی که از چند روز آغازشده، بیشتر شبیه یک نمایش است و تاثیری دربهبود شرایط اقتصادی ندارد نه در کاهش تورم نه از بین رفتن رکود.

وی در ادامه افزود: چگونه است در اقتصادی که یارانه تولید 5 یا 6 درصد است وام و اعتبار می تواند به سمت تولید برود؟ در واقع این نمایش به سمت فعالیت هایی می رود که بازدهی 100 تا 300 درصد دارد.

این استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی بیان کرد: کاهش نرخ سود بانکی غیر از این که مقداری از سپرده ها را از بانک ها خارج می کند، هیچ نتیجه دیگری ندارد. در خصوص تسهیلات و کاهش نرخ سود آن هم باید گفت که قبل از کاهش سود تسهیلات، مردم در صف دریافت وام های با سود بالا بودند، پس تاثیر در شرایط اقتصادی نخواهد داشت.

پژویان در ادامه اظهار داشت: برخی از موسسات مالی و اعتباری که زیر نظر بانک مرکزی نیستند با سودهای بالای  30 درصد وام می دهند که تقاضا هم دارند.

این اقتصاددان در ادامه این گفت و گودر خصوص تورم ورکود موجودهم افزود: تورم یک نرخ متوسظ است، اگر می گوییم 12 یا 13 درصد است این مربوط به سبد کالای دهک های پایین نیست. در مورد رکود هم باید بگویم که مردم به دلیل پایین بودن درآمد و قدرت خریدشان، قادر به خریدن ماشین و لوازم خانگی نیستند و در این بخش گاهی با کاهش قیمت مواجهیم. به طور کلی هر زمان رکود باشد تورم هم هست.

پژویان همچنین با اشاره به رکود تورمی در دولت قبل نیزگفت: دردوره گذشته به دلیل افزایش درامدهای نفتی مردم قدرت خرید پیدا داضتند یعنی تقاضا زیاد شد. به طور طبیعی هرزمان تقضا زیاد باشد تورم هم ایجاد می شود و چون کشور ما در بخش عرضه همیشه دچار مشکل بوده و از این جهت تلفیق رکود و تورم،سبب رکود تورمی که یک بیماری مزمن برای اقتصاد است می شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار