بیماری می‌تواند به دام‌های سبک و سنگین استان هم سرایت کند، پایش عرصه‌های ملی و حفاظت شده استان مازندران برای جلوگیری از هرگونه شکار نشخوارکنندگان در یک ماه گذشته از سوی یگان حفاظت محیط‌زیست افزایش چشمگیر داشته است.
کد خبر: ۱۰۰۳۷۳۸
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۰ 23 October 2021

به گزارش تابناک مازندران از

همشهری ،مازندران به‌ویژه فریدونکنار لقب قربانگاه پرندگان مهاجر را به‌خود اختصاص داده است و سالانه بخشی از پرندگانی که از سرزمین‌های شمالی برای زمستان‌گذرانی به نیمه جنوبی و آفریقا مهاجرت می‌کنند، از آسمان ایران عبور و در تالاب‌ها و دریاچه‌های ایران زمستان گذرانی می‌کنند.


مهاجرت پرندگان اما در ایران با چالش بزرگی به نام صید و شکار غیرمجاز مواجه است. تا آنجا که در سال‌های گذشته روسیه در اخطاری به ایران اعتراض کرده بود که به‌دلیل وجود شکارچیان نیمی از جمعیت پرندگان مهاجر پس از پایان فصل مهاجرت به سرزمین اصلی بازنمی‌گردند و در ایران به دام صیادان و بعد هم پیشخوان فروش بازار فریدونکنار می‌افتند و سر از سفره ایرانی‌ها درمی‌آورند.


با بالا گرفتن اعتراضات جهانی به شکار پرندگان مهاجر زمستان گذران که از سرزمین‌های شمالی و سیبری به نیمه گرم تر یعنی هند و آفریقا مهاجرت می‌کنند و بخشی از آنها تا پایان فصل مهاجرت در ایران ماندگار می‌شوند، دولت ایران و سازمان حفاظت محیط‌زیست اقدام به مقابله با شکار پرندگان مهاجر کردند و پس از شیوع کرونا در ایران شکار پرندگان و گونه‌های حیات‌وحش را ممنوع کردند.


ممنوعیت 5ساله شکار در ایران برای دادن فرصت تنفس به حیات‌وحش و ایجاد امکان زادآوری بیشتر گونه‌های حیات‌وحش گام دیگری بود که همراه با اعتراض‌های داخلی فعالان محیط‌زیست به شکار پرحجم پرندگان مهاجر و اخطارهای بین‌المللی اتخاذ شد.حالا مسلم آهنگری، فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست استان مازندران به ایرنا گفته است که سال‌جاری، اقدامات سختگیرانه‌ای برای برخورد با متخلفان و شکارچیان حیات ‌وحش درنظر گرفته‌ایم که صادر نشدن مجوز شکار یکی از این برنامه‌هاست.

وی با تأکید بر اینکه شیوع بیماری نشخوارکنندگان در استان مازندران بسیار جدی و نگران‌کننده است، هشدار داد: با توجه به اینکه این بیماری می‌تواند به دام‌های سبک و سنگین استان هم سرایت کند، پایش عرصه‌های ملی و حفاظت شده استان مازندران برای جلوگیری از هرگونه شکار نشخوارکنندگان در یک ماه گذشته از سوی یگان حفاظت محیط‌زیست افزایش چشمگیر داشته است.


آهنگری تصریح کرد: به‌طور قطع در سال‌جاری مجوزی برای شکار پرندگان و نشخوارکنندگان در استان مازندران صادر نخواهیم کرد و درصورت هرگونه قانون‌شکنی با متخلفان برخورد قاطعانه انجام می‌شود.فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست مازندران با اعلام اینکه ۳۰۰ محیط‌بان در ۷۰ ایستگاه محیط‌بانی استان وظیفه حفاظت از عرصه‌های ملی و مناطق حفاظت شده برای جلوگیری از شکار نشخوارکنندگان و پرندگان را برعهده دارند، گفت: بدون همراهی مردم و سازمان‌های مردم‌نهاد، حفاظت از این عرصه‌ها امکانپذیر نیست و در زمان حاضر افزون بر 5 هزار تن از جوامع محلی برای حفاظت از محیط‌زیست در کنار یگان حفاظت هستند.
وی افزود: از ابتدای فروردین سال‌جاری تاکنون ۳۰۰ قبضه اسلحه شکاری توسط نیروهای یگان حفاظت استان از شکارچیان متخلف کشف و ضبط شد و ۳۲۰ شکارچی هم با تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی شدند.


آهنگری گفت: از ابتدای فروردین تا ۲۰ مهرماه امسال ۱۰ نفر از کارکنان یگان حفاظت محیط‌زیست مازندران در درگیری با شکارچیان زخمی شده‌اند که با طی شدن روند درمانی آنان، این افراد به ایستگاه‌های محیط‌بانی بازگشته‌اند.مازندران با داشتن ۵۳۰ هزار هکتار عرصه زیست‌محیطی و تالاب بین‌المللی میانکاله، سرخرود و ۸۰۰ دهنه آب‌بندان، همه ساله پذیرای بیش از ۱.۵ میلیون بال جمعیت پرندگان مهاجر زمستان گذران است که طبق آمار رسمی یک پنجم این پرندگان از سوی شکارچیان غیرمجاز و مجاز شکار می‌شوند.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار