مسئول مرکز پایش زیست محیطی استان یزد: نصب دستگاه سنجش آلودگی در شهر‌های یزد و اشکذر در مسیر آلاینده دشت یزد - اردکان در اولویت قرار دارد.
کد خبر: ۱۰۲۱۱۴۷
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۷ 08 January 2022

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، مسئول مرکز پایش زیست محیطی استان یزد اظهار داشت: بر اساس مطالعات و بررسی‌های به عمل آمده، به طور کلی منشأ و کانون‌های تولید گرد و غبار در استان یزد را می‌توان به سه دسته یا کانون اصلی شامل کانون‌های نقطه‌ای شامل معادن و صنایع و نقاط دفن نخاله‎ها، کانون‌های خطی شامل جاده‌ها و حریم‌های جاده‌ای و بستر خشک رود‌ها و نهایتاً کانون‌های صفحه‌ای شامل اراضی ملی فاقد کاربری و مستثنیات با کاربری کشاورزی یا بایر تقسیم‌بندی کرد که اهمیت بیشتری در تولید گرد و غبار و آلودگی برخوردار هستند.توسعه شبکه ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در استان یزد


سیدمصطفی میرزاده با اشاره به ضرورت افزایش ایستگاه‌های سنجش آلودگی ذرات گرد و غبار در استان گفت: با توجه به اینکه برخی از این ایستگاه‌ها از مدار خارج شده، در حال حاضر تعداد ایستگاه‌های فعال استان، ۵ ایستگاه است.


وی اضافه کرد: این ایستگاه‌ها شامل دو ایستگاه در یزد، دو ایستگاه در اردکان و یک ایستگاه در میبد است و شهر‌های یزد، اشکذر، مهریز و بافق هم در اولویت نصب ایستگاه قرار دارند.


میرزاده افزود: در سفر هیأت دولت به استان یزد ۱۲ میلیارد تومان برای خرید دستگاه با قدرت تشخیص ذرات ۲.۵ میکرون به این شهر‌ها اختصاص یافته که نصب دستگاه در شهر‌های یزد و اشکذر در مسیر آلاینده دشت یزد - اردکان در اولویت قرار دارد.


وی، تاکید کرد: به علت آلایندگی استان به ویژه در دشت یزد – اردکان شامل شهر‌های اردکان، میبد و یزد و مهریز و همچنین شهر بافق، به دلیل معادن و آب و هوای خاص نصب ایستگاه در این شهر‌ها از اهمیت بسزایی برخوردار است.


مسئول مرکز پایش زیست محیطی استان یزد با بیان اینکه پیش از این نیز ایستگاه‌های تشخیص ذرات گرد وغبار ۲.۵ میکرون در شهر یزد وجود داشت، اظهار داشت: با توجه به اهمیت و حساسیت آلایندگی شهر‌های میبد و اردکان این ایستگاه‌ها از یزد شهر‌های مذکور منتقل شد، اما خریداری آن‌ها برای شهر‌های یزد و اشکذر در اولویت اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد قرار دارد و به زودی این امر محقق خواهد شد.

وی با بیان اینکه عامل اصلی آلودگی هوای شهر‌های استان یزد ذرات معلق است، افزود: طوفان‌های گرد و غبار از دیرباز با توجه موقعیت جغرافیایی در استان یزد مرسوم بوده و معمولا از اسفند تا خرداد ماه شاهد بیشترین وقوع پدیده گرد و غبار در استان هستیم، البته با توجه به اینکه در چندسال گذشته پوشش گیاهی به دلیل خشکسالی‌های پی در پی و هم دخالت‌های انسانی ضعیف شده، تعداد و میزان غلظت این طوفان‌ها دستخوش تغییرات قرار گرفته است. اما در ماه‌های سرد سال (آذر، دی و بهمن) از عوامل اصلی آلایندگی میتوان به فعالیت صنایع و معادن، تردد بالای حمل و نقل وسایل سنگین در محور اصلی و ... اشاره کرد که موجب قرارگیری شاخص کیفی هوا در وضعیت نامطلوب می‌گردد.


مسئول مرکز پایش زیست محیطی استان یزد اظهار داشت: با توجه به اهمیت و حساسیت موضوع آلودگی هوا و مشکلات زیست محیطی در محور مهریز-عقدا، طرحی مطالعاتی ویژه‌ای با عنوان سیاهه انتشار تهیه و بزودی اجرایی خواهد شد.


وی ادامه داد: این مطالعه مشمول کلان شهر‌ها می‌شود، اما در استان یزد برای اولین بار در کشور در طول محور یزد-عقدا که دارای بیشترین بار آلایندگی در استان میباشد (در مسافت بالغ بر ۱۰۰ کیلومتر) سیاهه انتشار محاسبه و به طور دقیق درصد و سهم هر یک از منابع آلاینده مشخص خواهد شد.

برچسب ها: آلودگی هوا ، سنجش ، توسعه
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار