20 درصد تولید بخش کشاورزی معادل 25 میلیون تن تولید محصولات باغبانی است و ارزش افزوده حاصل از محصولات باغبانی در خدمت کشاورزی قرار نمی گیرد چراکه زنجیره ابتدایی تا انتهایی کامل نیست و محصولات روند خود را برای استانداردسازی طی نمی کنند
کد خبر: ۱۰۷۰۰۲۰
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۵ 01 October 2022

به گزارش تابناک مازندران ، معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی گفت: 20 درصد تولید بخش کشاورزی معادل 25 میلیون تن تولید محصولات باغبانی است و ارزش افزوده حاصل از محصولات باغبانی در خدمت کشاورزی قرار نمی گیرد.

سید مجتبی خیام نکویی معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در بازدید از فعالیت‌های بخش کشاورزی مازندران گفت: ظرفیت گسترده تحقیقاتی و پژوهشی در سراسر کشور بویژه در استان مازندران داریم و مزیت نسبی کشور در کشاورزی، محصولات باغبانی است.

 

وی ادامه داد: 20 درصد تولید بخش کشاورزی معادل 25 میلیون تن تولید محصولات باغبانی است و ارزش افزوده حاصل از محصولات باغبانی در خدمت کشاورزی قرار نمی گیرد چراکه زنجیره ابتدایی تا انتهایی کامل نیست و محصولات روند خود را برای استانداردسازی طی نمی کنند.

 

معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی افزود: تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی اهتمام دارد از ابتدای زنجیره در حوزه آموزش، باغداران دانش لازم را فراگیرند و حداقل استاندارد لازم را برای تولید محصولات خود برای مبارزه با آفات، بیماری ها و عملیات کاشت، داشت و برداشت محصول تولید کنند.

 

خیام‌نکویی با بیان اینکه نیازمند ورود دانش و فناوری جدید برای تولید محصولات کشاورزی هستیم، ادامه داد: در زیست فناوری و نانوفناوری به فناوری هایی دست یافتیم که به کمک پایانه های صادراتی بیاید و علاوه بر افزایش کیفیت محصولات، افزایش ماندگاری محصولات را فراهم کنیم.

 

معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با بیان اینکه برند سلامت تات را برای محصولات باغبانی و پروتئینی در دستورکار داریم که تا پایان سال اجرا خواهد شد، گفت: مردم محصولات باغبانی را که حاوی این برند باشد و اطمینان از سلامت آن وجود دارد را تهیه و مورد استفاده قرار دهند.

 

وی اضافه کرد: برای جلوگیری از ضایعات محصولات باغبانی و تامین میوه ها در اوج مصرف، ایجاد پایانه های صادراتی در دستورکار قرار گیرد تا از ارزش افزوده معادل میانگین جهانی برای کشور ایجاد شود.

 

خیام‌نکویی اظهار کرد: اگر به دنبال این هستیم محصول سالم و باکیفیت داشته باشیم باید باغاتی با نهال سالم و گواهی شده داشته باشیم و این نهال ها باید با نظارت موسسه ثبت و گواهی بذر و نهال ایجاد شود. تعداد نهال های گواهی شده تولیدی در حال افزایش است تا با جایگزینی باغات جدید، محصولات را از لحاظ کیفی و کمی افزایش دهیم.

 

وی با بیان اینکه امسال 40 مزرعه نمونه الگویی در کشور راه‌اندازی می‌شود و در اختیار تولیدکنندگان نمونه بخش کشاورزی قرار می‌گیرد تا به ترویج و آموزش کشاورزی بپردازند، ادامه داد: امسال 10 دهکده فناوری و نوآوری برای استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور راه‌اندازی می‌شود که تاکنون 6 دهکده راه‌اندازی شد و آمادگی وجود دارد هفتمین دهکده فناوری و نوآوری در مازندران ایجاد شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار