ازجمله مهم‌ترین ارقامی که از لایحه بودجه ۱۴۰۲ تاکنون به‌طور رسمی مشخص شده، رقم کل بودجه سال آینده است. براساس اظهارات مسئولان دولتی، سقف منابع عمومی دولت در بودجه سال آینده رقمی حدود ۲۰۰۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود
کد خبر: ۱۰۸۴۴۶۲
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۹ 29 December 2022

به گزارش تابناک مازندران ، فرهیختگان نوشت: امسال از آن سال‌هایی است که ارائه لایحه بودجه از سوی دولت نه‌تنها با تاخیر صورت می‌گیرد، بلکه سرنوشت بررسی آن در مجلس نیز تاحدودی نامشخص است و این وضعیت بسیار شبیه ارائه بودجه در دوره دولت محمود احمدی‌نژاد است.

با اتفاقات امنیتی ماه‌های اخیر و سپس، التهابات در بازار ارز و طلا و ...، انتظار از دولت و مجلس این بود که با هماهنگی بیشتر در تقدم یکی از اینها (برنامه هفتم یا لایحه بودجه ۱۴۰۲) به ثبات هرچه بیشتر اقتصاد و ایجاد چشم‌انداز مثبت از سال آینده کمک کنند. اما شوربختانه رفتارهای غیرقابل پیش‌بینی، موجب تردیدهای جدی در اثرگذاری برنامه‌های دولت شده است. به نظر می‌رسد دولت و مجلس باید با همدلی، هرچه سریع‌تر هماهنگ شوند.

بودجه ۱۴۰۲ در کشوی میز قالیباف!
دیروز محمدرضا میرتاج‌الدینی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفته است دولت لایحه بودجه ۱۴۰۲ را عصر روز دوشنبه (۵ دی) به مجلس شورای اسلامی ارسال کرده است.

اما حالا بخش دیگری از عرف قدیمی هم رعایت نشده، موضوع از این قرار است که هر وقت دولت بخواهد لایحه بودجه را تقدیم مجلس کند، این اتفاق به‌صورت رسمی و در جلسه علنی مجلس می‌افتد اما ارسال بی‌سروصدای لایحه به مجلس نشان می‌دهد باید حرف و حدیث‌هایی درخصوص لایحه بودجه بین دولت و مجلس وجود داشته باشد.

بودجه ۲۰۰۰ هزار میلیارد تومانی
پیگیری خبرنگار «فرهیختگان» از برخی نمایندگان مجلس حکایت از آن دارد که اغلب نمایندگان مجلس اطلاعی از جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ ندارند.

ازجمله مهم‌ترین ارقامی که از لایحه بودجه ۱۴۰۲ تاکنون به‌طور رسمی مشخص شده، رقم کل بودجه سال آینده است. براساس اظهارات مسئولان دولتی، سقف منابع عمومی دولت در بودجه سال آینده رقمی حدود ۲۰۰۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود.

افزایش سقف ۴۵ درصدی بودجه؟
همزمان با اعلام سقف بودجه برخی از رسانه‌ها با مقایسه سقف ۱۴۰۰ هزار میلیارد تومانی بودجه عمومی سال ۱۴۰۱ و سقف ۲۰۰۰ هزار میلیارد تومانی بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۲ نتیجه گرفتند که دولت سیزدهم سقف بودجه سال آینده را نسبت به لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، بیش از ۶۰۰ هزار میلیارد تومان معادل ۴۵ درصد افزایش داده و در مقایسه با آخرین لایحه بودجه‌ای که حسن روحانی به مجلس فرستاد، بیش از دو برابر شده است.

۲ تغییر مهم در لایحه ۱۴۰۲
نکته‌ اول اینکه احکام سالانه از احکام دائمی تفکیک شده و نکته دوم هم در لایحه بودجه ۱۴۰۲، توجه بیشتر به درآمدهای پایدار، مولدسازی اموال غیرمولد و ناکارآمد دستگاه‌های دولتی، کاهش کسری بودجه از طریق این درآمد‌های پایدار بوده است.

درآمد مالیاتی ۸۰۰ هزار میلیارد تومانی!
برخی حدس و گمان‌ها حکایت از آن دارد که دولت احتمالا رقم درآمدهای مالیاتی در لایحه سال آینده را حدود ۸۰۰ هزار میلیارد تومان در نظر خواهد گرفت.

کاهش ۷ درصدی مالیات شرکت‌ها
طی دو سال اخیر دولت سیزدهم اقدامات قابل‌تقدیری در این حوزه انجام داده است به پیشنهاد وزارت اقتصاد ۵ واحد درصد از مالیات شرکت‌های تولیدی را کاهش داد و به گفته خاندوزی، امسال نیز وزارت اقتصاد پیشنهاد کاهش ۲ واحد درصدی مالیات شرکت‌های تولیدی را در بودجه مطرح کرده است که اگر به تصویب مجلس برسد، طی دو سال نرخ مالیات شرکت‌ها کاهش ۷ درصدی را تجربه خواهد کرد. این اقدام قابل‌تقدیر قطعا به سود بخش مولد اقتصاد ایران تمام خواهد شد.

نفت در بودجه ۱۴۰۲
حدس و گمان‌های اولیه از نفت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ این است که دولت فروش روزانه ۱,۴ میلیون بشکه به قیمت ۸۰ دلار را پیشنهاد بدهد.

افزایش ۲۰ درصدی حقوق
برداشتی که از اظهارنظرهای مسئولان دولتی و مجلسی‌ها می‌شود این است که به احتمال زیاد دولت نرخ افزایش حقوق‌ها در سال ۱۴۰۲ را برای کارکنان و بازنشستگان خود حدود ۲۰ درصد تعیین کرده است.

پروژه‌های عمرانی، میزان واگذاری پروژه‌های دولتی به بخش خصوصی، قیمت حامل‌های انرژی و اقدام دولت در کنترل و شفاف‌سازی هزینه‌ها هم از دیگر بخش‌هایی است که در خصوص لایحه بودجه باید به آن توجه و آن را بررسی کرد. 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار