بسته خبری ویژه تابناک:
رصد‌خانه «تابناک» ‌خبرهایی‌ برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند؛"نماینده اردکان:رئیس مجلس در تصویب برجام مدبرانه عمل کرد،خرید 70 درصد برق مشترکان یزدی در بورس و گندله و کارخانه فولاد بافق از طریق فاینانس و یوزانس اجرا می شود"رصد‌خانه امروز تابناک یزدرا تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۱۱۲۸۷۰
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۲ 16 October 2015
نماینده اردکان:رئیس مجلس در تصویب برجام مدبرانه عمل کرد
یک نماینده اصلاح طلب مجلس گفت: اقدام مدبرانه رئیس مجلس برای تسریع در تصویب برجام برای جلوگیری از تضعیف دولت در صحنه‌ی بین‌الملل بود.
محمدرضا تابش گفت: از جنبه‌ی خارجی تعلل در تصویب برجام با توجه به اینکه 1+5 خود را برای اجرای مفاد آن آماده می‌کند و شورای نگهبان نیز باید نظر خود را اعلام کند باعث می‌شد دولت ایران در زمینه‌ی اجرای برجام تضعیف شود. تصویب به هنگام طرح مذکور در عرصه‌ی بین‌الملل نشان از پایبندی ایران به تعهدات بین‌المللی و عزم جمهوری اسلامی برای ایفای نقش در عرصه‌های جهانی دارد.

نماینده مردم اردکان شنیدن دغدغه‌ها و مشکلات مردم و پاسخ به ندای آنان در جهت برون رفت از مشکلات اقتصادی، ایجاد امید و انگیزه در ملت را از مهمترین آثار و پیام‌های تصویب برجام در مجلس دانست.

وی خاطرنشان کرد:‌ اگر از ابتدای اجرای تعهداتمان در برجام با نظم عمل کنیم دست بالا را خواهیم داشت؛ بخصوص اگر غرب نقض عهد کند. آنگاه افکار عمومی دنیا متوجه خواهند شد ایران در پایبندی به میثاق خود متعهدانه عمل کرده است.

وی با تاکید بر اینکه در سایه‌ی اجرای برجام گشایش‌هایی به وجود خواهد آمد، ادامه داد:‌ ایران کشوری است که پذیرفته با دنیا در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی از در تعامل وارد شود. البته نباید ذوق زده باشیم و شتابزده عمل کنیم، اما امید ایجاد شده در دل فعالان اقتصادی و مردم در سایه اجرای برجام موجب منسجم‌تر شدن برنامه‌های اقتصادی می‌شود.

وی تاکید کرد: از بین رفتن شک و تردید در برنامه‌ریزی‌های فعالان اقتصادی از آثار مهم اقتصادی برجام است.

خرید 70 درصد برق مشترکان یزدی در بورس


کارشناس بازار برق شرکت توزیع نیروی برق استان یزد ، از خرید 70 درصدی برق مشترکان یزدی در بورس انرژی خبر داد.

مهدیه یاحقی از تصمیم کمیته عالی بورس انرژی وزارت نیرو برای خرید 70 درصدی برق مشترکان یزدی توسط این بورس از مهرماه امسال خبر داد و گفت: بغیر از یزد، استان های قم ، مرکزی ، خراسان شمالی و جنوب کرمان نیز مشمول این طرح خواهند شد.

وی با اشاره به امکان انجام معاملات خرید برق در بازه بلندمدت بر اساس قوانین و مصوبات بورس انرژی افزود : هم اکنون امکان خرید برق برای یک ماه آینده میسر شده و این امر برای فروشنده (نیروگاه ) و خریدار (شرکت های توزیع ) منافع اقتصادی را به همراه دارد.
کارشناس بازار برق شرکت توزیع نیروی برق استان اضافه کرد: طبق تصمیم شرکت های توانیر و مدیریت شبکه برق ایران ، نقدینگی شرکت های توزیع متاثر از انجام معامله در بورس انرژی است .
یاحقی خاطرنشان کرد : قیمت خرید انرژی در بورس نسبت به بازار روز فروش کمتر بوده و میزان نرخ خریداری شده بصورت مستقیم بر روی سود و زیان شرکت ها تاثیرگذار است.
به گفته این مسئول در مدل جدید خرید برق، به دلیل نبود امکان ذخیره برق و جلوگیری از خسارت به شرکت ها ، پیش بینی دقیق نیاز مصرف مشترکین از اهمیت بالایی برخوردار است.
این کارشناس ایجاد شفافیت در فرآیند معاملات برق و کشف قیمت بر اساس عرصه و تقاضا و همچنین رسیدن به قیمت منصفانه را از اهداف اصلی راه اندازی بورس انرژی برشمرد.
وی اظهار امیدواری کرد تا با افزایش تعداد عرضه کنندگان ، خریداران و حجم معاملات در فضای رقابتی سالم و شفاف ، مصرف کنندگان نهایی (مشترکان برق) از مزایا و منافع این طرح بهره مند شوند.
هم اکنون 587 هزار مشترک داریم که 476 هزار مشترک آن یعنی 80 درصد مشترکان ما خانگی هستند و طول شبکه‎های توزیع برق استان شامل 9 هزار و 755 کیلومتر شبکه فشار متوسط و هفت هزار و 446 کیلومتر شبکه فشار ضعیف است.
طول پست های هوایی و زمینی استان نیز 13 هزار و 527 کیلومتر است.
در سال گذشته تولید برق در کشور 267 میلیارد و 178 میلیون کیلووات بر ساعت بود که استان یزد با تولید هشت میلیارد و 879 میلیون کیلووات 3.3 درصد و رتبه نهم کشور را به خود اختصاص داده است.

گندله و کارخانه فولاد بافق از طریق فاینانس و یوزانس اجرا می شود

عضوهیات مدیره شرکت سنگ آهن مرکزی بافق گفت : طرح گندله سازی و کارخانه فولاد بافق از طریق تسهیلات مالی فاینانس و یوزانس اجرا می شود.
یونس الستی در جلسه گزارش کارگروه پیگیری خواسته های مردم و کارکنان شرکت سنگ آهن مرکزی بافق افزود: هزینه طرح فولاد و گندله از محل فاینانس و تامین منابع خارجی که سه سال بعد از اجرای طرح پرداخت خواهد شد (یوزانس) و باقیمانده طرح ها نیز از منابع داخلی استفاده می شود تا به بهره برداری برسد.
این مسئول اضاقه کرد : عملیات اجرایی دو طرح اصلی این شرکت با بکار گیری تمام قطعات اروپایی اغاز شده و از محل منابع مالی فاینانس و یوزانس تکمیل خواهد شد.
عضو هیات مدیره شرکت سنگ آهن مرکزی بافق خاطرنشان کرد : همه زیرساخت های طرح فولاد از قبیل آب ، برق، تلفن، راه آهن و حصارکشی محوطه به پایان سیده و با انتخاب چهار شرکت پیمانکاری داخلی و خارجی عملیات ساخت این کارخانه با ظرفیت سالانه یک میلیون تن آهن کلید خورده است.
به گفته این مسوول ، برای ساخت کارخانه فولاد یک میلیون تنی بافق یکهزار و 500 میلیارد ریال اعتبار نیاز است و با تکمیل و بهره برداری از آن زمینه اشتغال افزون بر یکهزار نفر فراهم می شود.
وی در خصوص گندله سازی بافق هم بیان کرد : این طرح نیز با حدود 10 درصد پیشرفت فیزیکی همه زیر ساخت های لازم در آن فراهم شده است و بزودی عملیات ساخت این کارخانه در جوار معدن سنگ آهن چغارت آغاز خواهد شد.
الستی همچنین در خصوص موضوع تبدیل وضعیت کارگران شرکت سنگ آهن بافق خاطر نشان کرد: حدود دو ماه پیش این موضوع توسط مدیرعامل شرکت در جلسه مطرح شد و با توجه به اینکه جایجایی هایی در هیات مدیره شرکت سنگ آهن در حال انجام بود متاسفانه به نتیجه نرسید اما بنا داریم هر سال یک سوم نیروها را تغییر وضعیت دهیم تا در سه سال آینده همه نیروها تبدیل وضعیت شوند.
عضو سابق صندوق بازنشستگی فولاد کشور در ادامه به برداشت سود شرکت سنگ آهن بافق هم اشاره کرد و گفت: با توجه به قولی که در جلسات قبل داده شده ، اجازه نخواهیم داد سود مازادی از این مجموعه برداشته شود.
الستی تصریح کرد: اگر سندهای مالی پایان سال 92 را بررسی کنید خواهید دید علیرغم اعتراض سهام داران ، مبلغ 470 میلیارد تومان سود را نگه داشتیم و بین آنها تقسیم نکردیم و الان نیز قول می دهم تا زمانی که بخواهیم مجمع سال 93 را برگزار کنیم کل این مبلغ را به حساب افزایش سرمایه شرکت سنگ آهن مرکزی یافق واریز کنیم.
به گزارش خبر نگار ما، گندله یعنی گلوله های تولید شده از سنگ آهن و سایر مواد افزودنی که نخست خام و سپس سخت یا پخته می شود و برای احیا به روش سنتی تولید آهن در کوره بلند و یا روش های متعدد احیای مستقیم به کار می رود.
معدن چغارت بافق با ذخیرگاه 1.7 میلیارد تن سنگ آهن یکی از بزرگترین تولید کنندگان سنگ آهن کشور کار استخراج خود را از ابتدای دهه 50 خورشیدی آغاز کرده است و هم اکنون بیش از پنجهزار و 600 نفر در این معدن و مجموعه های زیر پوشش آن به کار اشتغال دارند.
هم اکنون سالانه بیش از هشت میلیون تن سنگ آهن از این معدن استخراج می شود که پس از فرآوری، بخشی به اصفهان و خوزستان ارسال و مازاد مصرف داخلی به کشورهای چین و پاکستان صادر می شود.
پس از خصوصی سازی این معدن و واگذاری 71.5 درصد آن به صندوق بازنشستگان فولاد کشور، کارگران به نشانه اعتراض دست از کار کشیدند و برای بازگشت به محل کار خود خواسته هایی را مطرح کردند که با حضور مسوولان ارشد استان یزد و مدیران معدنی و صندوق مذکور به تصویب رسید.
از آنجایی که مقرر شد هر دو ماه یکبار افراد کارگروه متشکل از یک یا دو مسوول معدنی، استاندار یا معاون وی، فرماندار بافق ، نماینده کارگران، اعضای شورای شهر بافق و جمعی از جوانان بافقی، تحقق صورتجلسه مورخ 9/6/93 را بررسی و به اطلاع مردم و کارگران برسانند ششمین جلسه کارگروه پیگیری با حضور الستی عضو هیات مدیره شرکت سنگ آهن و از اعضای پیشین صندوق بازنشستگان کشوری برگزار شد.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار