آب همچنان یک کالای کمیاب در این کشور است و تنها ۵۵ درصد از جمعیت به آب آشامیدنی سالم دسترسی دارند. بارندگی در منطقه سودان نیز از اواسط دهه ۱۹۷۰ بین ۱۰ تا بیست درصد کاهش یافته است و کشاورزی و دامپروری را تهدید می‌کند.
کد خبر: ۱۱۵۲۰۱۱
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۹ 01 February 2024

کشورهایی که با تغییرات آب و هوایی نابود خواهند شد

کشورهایی که با تغییرات آب و هوایی نابود خواهند شداختصاصی «تابناک با تو»؛ در چند سال گذشته، تغییرات آب و هوایی از یک تهدید آینده به واقعیتی مخرب، درست در مقابل چشمان ما تبدیل شده‌است. تغییرات آب و هوایی در تغییر الگوهای غذایی مدرن، بیش از پیش رخ نشان داده‌است. 

 

با اینکه این پدیده بر کل جهان تأثیر می‌گذارد اما برخی از کشورها بیش از سایرین آسیب خواهند دید.

در این گزارش با این کشورها آشنا شوید: 

۱. سودان 

سودان جنوبی در شمال شرقی آفریقا واقع شده است. این کشور در چند سال گذشته به ویژه در برابر تغییرات آب و هوایی آسیب پذیر بوده، این تغییرات با جنگ داخلی و درگیری های مسلحانه در بخش های بزرگی از آن تشدید شده است.

در حال حاضر، سودان جنوبی در معرض خطر سیل و خشکسالی قرار دارد و بیش از دو میلیون نفر در حال حاضر به دلیل عوامل مرتبط با آب و هوا آواره شده‌اند.

آب همچنان یک کالای کمیاب در این کشور است و تنها ۵۵ درصد از جمعیت به آب آشامیدنی سالم دسترسی دارند. بارندگی در منطقه سودان نیز از اواسط دهه ۱۹۷۰ بین ۱۰ تا بیست درصد کاهش یافته است و کشاورزی و دامپروری را تهدید می‌کند.

کشورهایی که با تغییرات آب و هوایی نابود خواهند شد

۲. جمهوری ماداگاسکار

ماداگاسکار یکی از بزرگترین کشورهای جزیره‌ای جهان است که حدود ۲۵۰ کیلومتر از سواحل جنوب شرق آفریقا فاصله دارد. این کشور یکی از آسیب‌پذیرترین کشورها در برابر تغییرات اقلیمی به دلیل بلایای مکرر طبیعی مانند سیل، طوفان، طوفان و خشکسالی است.

علاوه بر این، ماداگاسکار با شدیدترین خشکسالی در چهار دهه گذشته به ویژه در بخش جنوبی این کشور مواجه شده‌است. این فاجعه تاکنون بیش از یک و نیم میلیون نفر را که عمدتاً به دلیل وابستگی شدید زندگیشان به کشاورزی معیشتی و محصولات دیم در سراسر این منطقه تحت تأثیر قرار داده است.

قیمت بالای آب و کمبود شدید مواد غذایی، همراه با فقر اقتصادی کشور، پیامدهای مشکلات مرتبط با آب و هوا را تشدید کرده‌است.

کشورهایی که با تغییرات آب و هوایی نابود خواهند شد

۳. افغانستان

افغانستان علی‌رغم سهم اندک خود در انتشار گازهای گلخانه‌ای جهان، یکی از کشورهایی است که به دلیل درگیری ها و عوامل مرتبط با آب و هوا در برابر تغییرات آب و هوایی آسیب پذیرتر است.

تمامیت افغانستان، رویدادهای شدید آب و هوایی مانند خشکسالی، طوفان، رانش زمین، یخچال های طبیعی و زلزله را تجربه می‌کند.

براساس گزارش ها، ۸۰ درصد از جمعیت افغانستان برای بقای خود به زراعت وابسته‌اند، به طوریکه حتی تغییرات جزئی آب و هوا به شدت بر تولید و عرضه مواد غذایی آنان تأثیر می‌گذارد.

کشورهایی که با تغییرات آب و هوایی نابود خواهند شد

۴. هائیتی

هائیتی کشور جزیره‌ای کوچک در دریای کارائیب است. موقعیت آن نسبت به سایر کشورهای منطقه در برابر بلایایی مانند سیل، خشکسالی و طوفان آسیب پذیرتر است و در نتیجه یکی از آسیب پذیرترین کشورها در برابر تغییرات آب و هوایی است.

یکی از مشکلات خاص هائیتی کمبود درختان است که منجر به فرسایش خاک در هنگام باران‌های شدید و رانش زمین می‌شود.

 آب پاک به کالایی کمیاب در هائیتی تبدیل شده و اوضاع را بدتر و چالش های فعلی را تشدید می‌کند.

کشورهایی که با تغییرات آب و هوایی نابود خواهند شد

۵. فیلیپین 

فیلیپین در غرب اقیانوس آرام واقع شده و بیش از هفت هزار جزیره دارد. موقعیت توپوگرافی منحصربه‌فرد، آن را به مقصدی ایده‌آل برای گردشگران و کاوشگران از سراسر جهان تبدیل کرده‌است، هرچند که در برابر اثرات تغییرات آب و هوایی نیز آسیب‌پذیر است.

هر سال به طور متوسط ۲۰ طوفان در فیلیپین رخ میدهد و تعداد آنها در چند سال گذشته افزایش یافته‌است. از سال ۲۰۰۶ تاکنون، چند زلزله مرگبار به وقوع پیوسته‌اند که هر کدام از طوفان های قبلی شدیدتر و مخرب‌تر بودند.

کشورهایی که با تغییرات آب و هوایی نابود خواهند شد

۶.جمهوری دموکراتیک کنگو

یکی از بزرگترین کشورهای آفریقا و یکی از آسیب پذیرترین آنها در برابر تهدید تغییرات آب و هوایی کنگو است.

تا سال ۲۰۵۰، دما در سراسر این کشور ممکن است ۱-۲.۵ درجه سانتیگراد افزایش یابد. این افزایش دما با بارش شدید باران از یک سو و خشکسالی‌های طولانی از سوی دیگر همراه خواهد بود. در مقابل، منطقه جنوبی ممکن است در فصل خشک بارندگی کمتری را تجربه کند.

همچنین پیش بینی‌ می‌شود که سطح دریاها در مناطق ساحلی تا سال ۲۰۸۰ حدود ۶۰ تا ۷۰ سانتی‌متر افزایش یابد و خطر فرسایش سواحل و کمبود آب در سراسر کشور افزایش یابد.

کشورهایی که با تغییرات آب و هوایی نابود خواهند شد

۷. پاکستان

بر اساس شاخص جهانی خطر تغییرات آب و هوایی در سال ۲۰۲۱، پاکستان هشتمین کشور آسیب خورنده از این تغییرات آب در دراز مدت است.

طی دو دهه گذشته، پاکستان به دلیل هزاران مرگ و میر ناشی از آب و هوا و خسارات مالی بیش از ۴ میلیارد دلار، همواره در میان ۱۰ کشور صدرنشین متضرر از خطرات آب و هوایی قرار گرفته‌است. این تأثیرات خطرات درگیری در سراسر منطقه، به ویژه بر سر منابع رو به کاهش مانند آب و غذا را، تشدید خواهد کرد.

افزایش بی سابقه دما به محصولات کشاورزی نیز آسیب رسانده و آنها را برای مصرف نامناسب کرده است.

کشورهایی که با تغییرات آب و هوایی نابود خواهند شد

۸. اتیوپی

اتیوپی بلای طبیعی بسیاری از خشکسالی گرفته تا سیل، آتشفشان و زلزله را تجربه کرده. فقر و غنای مردم و فعالیت‌های دولت اتیوپی به بخش هایی مانند کشاورزی، آب، گردشگری و جنگلداری وابستگی شدیدی دارد. بنابراین، اتیوپی از کشورهایی است که بیشترین آسیب را از تغییرات جهانی آب و هوایی می‌بیند. 

خشکسالی بزرگ در سال ۲۰۱۱ باعث شد میلیون‌ها نفر به کمک‌های غذایی نیاز داشته باشند. مرگ چارپایان به دلیل کمبود مراتع و آب از دلایل کمبود غذا بود. 

کشورهایی که با تغییرات آب و هوایی نابود خواهند شد

۹. سومالی

سومالی یکی دیگر از کشورهای آفریقایی که به دلیل اتکای بیش از ۷۰ درصد سومالیایی ها به کشاورزی به عنوان منبع درآمد، با خطرات تغییرات آب و هوایی مواجه است. سیل و خشکسالی شدید کشاورزان و دامداران سومالیایی را تهدید می‌کند. به علاوه معدن زغال‌سنگ و تاثیرات آن، چنین شرایطی را تشدید می‌کند.

کشورهایی که با تغییرات آب و هوایی نابود خواهند شد

 
افتادگی پلک رو توی 1 جلسه رفع کن! بدون رد بخیه و در مجهزترین کلینیک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار