توجه به فضای سبز در سطح شهرها همواره مورد تأکید مدیران شهری است، اما با توجه به بالا بودن هزینه ایجاد و نگهداری این فضاها، استفاده از گیاهان بومی برای توسعه فضای سبز، عقلانی‌تر به‌نظر می‌رسد.
کد خبر: ۱۲۸۳۳۶
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۵ 13 November 2015
به گزارش تابناک مازندران، سومین همایش توسعه فضای سبز شهری مازندران به میزبانی تنکابن، فرصتی فراهم آورد تا مدیران این شهر و سایر شهرهای مازندران به بیان دیدگاه‌های خود در رابطه با فضای سبز بپردازند.

انتخاب گونه‌های مختلف گل‌ها، درختان، بوته‌ها، درختچه‌ها و نهال‌ها همچنین آبیاری، کاشت، پرورش و نگهداری آنها، یکی از فعالیت‌های مهم شهرداری‌ها در واحد توسعه فضای سبز است که با توجه خاصی انجام می‌شود.

یکی از مسائل مهم در این زمینه، بالا بودن هزینه‌های نگهداری فضای سبز شهری است، لذا مدیریت در چنین شرایطی خود را نشان می‌دهد تا با ارائه راهکارهایی، به کاهش هزینه‌ها کمک کند.

رئیس شورای اسلامی شهر تنکابن با بیان اینکه اهمیت فضای سبز بر کسی پوشیده نیست، گفت: این اهمیت تا حدی است که به رشد صنعت پر سود و اشتغال‌آفرین گردشگری کمک می‌کند.

تقی پزشکی اظهار کرد: بهتر است در بحث توسعه فضای سبز شهرهای شمالی به‌جای کاشت گونه‌‌های غیربومی مانند نخل‌هایی که متعلق به اقلیم ما نیستند، از گونه‌های بومی مانند مرکبات به‌ویژه نارنج و بوته‌های چای و نهال درختان بومی منطقه و همچنین از تولیدات خودمان استفاده کنیم.

وی معتقد است، هزینه ایجاد فضای سبز شهری و نگهداری و توسعه آن برای شهرداری‌ها زیاد است، لذا دقت نظر در استفاده از گونه‌هایی که هم مقرون به‌صرفه‌ هستند و هم ماندگاری بیشتری دارند و نیز بومی بودن آنها می‌تواند کمک بزرگی در کاهش هزینه‌ها و توسعه فضای سبز در کنار استفاده از تخصص کارشناسان و اهل فن برای بهره‌وری بیشتر باشد.

رئیس شورای اسلامی شهر تنکابن بیان کرد: زیبایی شهر و توسعه فضای سبز شهری می‌تواند در افزایش سرانه نشاط و شادابی و سلامت اجتماعی اثربخش باشد، لذا باید به اهمیت حفظ این اماکن برای استفاده شهروندان توجه و نسبت به توسعه آنها در شهرها همت بیشتری شود.

* افزایش سرانه فضای سبز تنکابن به 5 متر مربع در سال 94

شهردار تنکابن در گفت‌وگو با فارس، گفت: با توجه به اینکه فضای سبز عامل ایجاد لطافت محیط و نیز روحیه نشاط و شادابی در شهرها می‌شود، گفت: توسعه این فضاها برای رفاه بیشتر ساکنان شهر از جمله اهداف شهرداری‌ها است و واحد فضای سبز شهری نیز مسئولیت اجرا، نگهداری و توسعه آن را در شهرداری به‌عهده دارد.

عقیل عشوری اظهار کرد: شهر تنکابن با وسعتی معادل یک‌هزار و 10 هکتار دارای بیش از 28 هکتار فضای سبز شهری است، که شامل پارک‌ها، بلوارها، رفیوژها، چمن‌ و گل‌کاری طرح‌های گردشگری ساحل رودخانه است که در همه این فضاها امکانات رفاهی شهری از جمله ست ورزشی و نیز بازی نصب شده و بیش از 39 هزار متر مربع فضای سبز شهر تنکابن نیز به‌صورت بلوار شهری است.

وی بیان کرد: مهم‌ترین پارک‌های شهری تنکابن به نام‌های مادر، جوان و شورا که در کنار سه فاز طرح گردشگری بزرگ در حاشیه رود چشمه‌کیله هستند، همچنین چند پارک شهری کوچک نیز به فراخور در چهارسوی شهر تنکابن قرار دارند.

شهردار تنکابن ادامه داد: در سال ‌91 میزان سرانه فضای سبز شهری 63.3 متر بود و در سال 92 به 20.4 متر رسید و با اقداماتی که در سال 94 به‌همت نیروهای واحد فضای سبز شهری تنکابن انجام شد، این میزان به‌ازای هر شهروند به بیش از پنج متر مربع افزایش می‌یابد.

عشوری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: برای اجرای بهتر طرح‌های فضای سبز و پشتیبانی از آن، شهرداری در دو نقطه از شهر نسبت به احداث خزانه تولید گل و گیاه شهری، درختچه‌ها و درخت‌های پارکی اقدام کرده است که با تولیدات خود بخش مهمی از نیاز شهرداری تنکابن را برآورده می‌کند.

وی با بیان اینکه امکان توزیع نهال رایگان برای شهروندان از سوی شهرداری در برخی روزها به‌ویژه‌ روزهای منابع طبیعی و درخت‌کاری وجود دارد، افزود: در طول سال به مناسبت‌های ویژه این برنامه اجرا شده و در این دو خزانه، تولید 20 هزار صندوق گل فضای سبز شهری نیز در طول سال انجام می‌شود.

عشوری با اشاره به اهمیت حفظ گونه‌های بومی در توسعه فضای سبز بیان کرد: کاشت نهال‌های بومی از جمله برخی گونه‌های جنگلی و مرکبات به‌ویژه نارنج در سطح شهر، از اقدامات دیگر در واحد فضای سبز شهرداری تنکابن است.

وی در پایان گفت: در کمیسیون فضای سبز شهری جلسات خوبی با بهره‌گیری از تخصص و تجربیات اهل فن برگزار می‌شود که اثرات مطلوب آن را در توسعه فضای سبز شهر تنکابن شاهد هستیم.

به گزارش فارس، فضاهای سبز به آبیاری‌های مستمر نیاز دارند و از طرفی با توجه به کاهش منابع آبی در ایران و لزوم توجه به صرفه‌جویی در مصرف آب، می‌طلبد تا از گیاهان بومی که نسبت به خشک‌سالی، آفات و بیماری‌ها مقاومت بیشتری دارند استفاده شود تا هزینه نگهداری فضای سبز کاهش یابد.

از آنجا که فضای سبز در کاهش آلودگی هوا، آلودگی صوتی، کنترل تشعشعات، کنترل باد همچنین به‌دلیل تأثیراتی که در روح و روان آدمی می‌گذارد، دارای اهمیت و توجه است، لذا باید افکار عمومی را نسبت به آینده و حیات انسانی بر روی کره زمین و ضرورت حفظ فضای سبز برای انتقال این فرهنگ به آیندگان، حساس کنیم.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار