مدیر کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری مازندران:
گردشگری به عنوان یکی از اولویت های توسعه شناخته شده است و حرف جدی استان توسعه گردشگری است زمانی است که باید از حرف های عمومی گردشگری فاصله بگیریم و با افزایش مطالعات و پژوهش در این زمینه تخصصی به موضوع نگاه کنیم.
کد خبر: ۱۳۳۲۹
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۲:۵۳ 12 March 2015
مدیر کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت:سال 94 سال گفتگو با هنرمندان صنایع دستی و هنرهای سنتی است.
به گزارش تابناک دکتر دلاور بزرگ نیا در جلسه شورای اداری اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری مازندران افزود: زمانی صنایع دستی شناسنامه خوبی داشت اما اکنون بیشتر به کار دستی شبیه است و این نشان می دهد که در سالهای اخیر مورد کم توجهی قرار گرفته است.
وی گفت:سال 94 سال گفتگو با هنرمندان صنایع دستی و هنرهای سنتی است هنرمندان شاخص و صاحب نامی در استان مشغول به کار هستند که می توانند عرصه صنایع دستی را متحول کنند.
وی بر شکل گیری انجمن های فارغ التحصیلان صنایع دستای تاکید کرد و گفت:راه اندازی خانه صنایع دستی و هنرهای سنتی با عنوان سیمرغ نیز از دیگر برنامه های این اداره کل در معاونت صنایع دستی است که تمامی آثار صنایع دستی و هنرهای سنتی با طرح سیمرغ در آن به معرض نمایش گذاشته می شود.
بزرگ نیا اظهار داشت:گردشگری به عنوان یکی از اولویت های توسعه شناخته شده است و حرف جدی استان توسعه گردشگری است  زمانی است که باید از حرف های عمومی گردشگری فاصله بگیریم  و با افزایش مطالعات و پژوهش در این زمینه تخصصی به موضوع نگاه کنیم.
مدیر کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری مازندران با تاکید به ارتباط با چهره های تاثیرگذار علمی و فرهنگی و برنامه هایی که می تواند فرهنگ گردشگری را ارتقا دهد گفت: احیای بناهای تاریخی و فرهنگی با بهره گیری از توان بخش خصوصی نیز دیگر برنامه های این اداره کل است.
وی از ثبت بیش از00 6اثر ثبتی در لیست آثار ملی کشور و ثبت سالانه 25 اثر به عنوان سهمیه استان خبر داد و گفت: 40 اثر معنوی و 14 اثر طبیعی نیز در استان مازندران به ثبت ملی رسیده است .
معاون گردشگری مازندران از نظارت به عنوان مهمترین رکن حاکمیتی نام برد و افزود:موضوعات در گردشگری متنوع است اما نظارت بر تاسیسات ،نرخ گذاری آن،نظارت بر کیفیت و کمیت خدمات مهمترین مقوله در گردشگری است.
مهران حسنی به شیوه نامه گردشگری سلامت که از سوی شورای راهبردی گردشگری سلامت تصویب شده اشاره کرد و گفت:از این پس تمامی دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی که علاقمند به فعالیت در زمنه گردشگری سلات هستند باید مجوز بگیرند.
وی با بیان اینکه مازندران و کردستان به عنوان استانهای پایلوت در اجرای ظرح خانه مسافر شناخته شده است گفت: طبق تفاهم نامه ای که با صندوق امام رضا صورت گرفته اقامتگاه های بوم گردی و خانه مسافر و دفاتری که در زمینه تورهای ورودی فعالیت دارند برای خرید تجهیزات از تسهیلات با بهره 4 درصد برخوردار می شوند.
معاون صنایع دستی مازندران از برگزاری چندین نمایشگاه صنایع دستی و هنرهای سنتی محلی،منطقه ای و ملی در تعطیلات نوروز خبر داد و  گفت بیش از 17هزارهنرمند صنایع دستی و هنرهای سنتی در استان مازندران وجود دارد و قریب به 100 هزار نفر نیز در رشته های مختلف صنایع دستی آموزش دیدند 11 مهر اصالت یونسکو و 20 مهر اصالت ملی از دیگر شاخص های خوب صنایع دستی مازندران است   
علی ماخفروزی افزود: در گذشته  3درصد از تولید ناخالص کشور به صنایع دستی و فرش اختصاص داشته است که اکنون به کمتر از یک درصد رسیده است در حالی که بسیاری از کالاهای ورودی به استان صنایع دستی نیست بلکه ماشینی است که مشکلات عدیده ای را به وجود آورده است.
وی با بیان اینکه در سال آینده آموزش مقدماتی نخواهیم داشت و دوره به آموزی برای توانمندسازی و به روز رسانی هنرمندان برگزار می شود گفت:کالاهای غیر استاندارد و خارجی  اجازه ورود به نمایشگاه ها را ندارد و تنها 4 تا 5 درصد از فضای این نمایشگاه ها به سوغات اختصاص می یابد.
             

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار