ویروس جدیدی با علائم تب شدید و بروز جوش‌های قرمز در بدن به‌ویژه دست‌ها و پاهای کودکان درگیر کرده و نگرانی‌های بسیاری برای والدین به‌وجود آورده است.
کد خبر: ۱۴۱۱۵۲
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۰ 07 December 2015
به گزارش تابناک مازندران، ویروس جدیدی با علائم تب شدید و بروز جوش‌های قرمز در بدن به‌ویژه در دست‌ها و پاهای کودکان اخیرا شیوع پیدا کرده که موجب نگرانی‌های بسیاری برای والدین شده است.

این موضوع نسبتاً شایعی در ماه‌های اخیر است که والدین با نگرانی بسیار به مطب متخصصان و یا اورژانس بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند.

بسیاری از والدین از تب کردن کودک‌شان به‌شدت نگران و دستپاچه می‌شوند، در صورتی‌ که باید سعی کنند دمای بدن کودک را پایین بیاورند تا از بروز عوارضی از جمله تشنج جلوگیری کنند.

حتی هنگام تب نباید مادر، کودک را در آغوش بگیرد، به‌دلیل اینکه این موضوع سبب افزایش تب کودک می‌شود و خواباندن و آرامش و کاهش تب با استفاده از داروهای تب‌بر و شستن دست و پا با آب ولرم «پاشویه» بهترین راهکار محسوب می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، گفت: در بیماری ویروسی دست، پا و دهان ضایعات جلدی مانند تاول بر بدن کودکان به‌ویژه دست و پا ظهور پیدا می‌کند.

فرهنگ بابامحمودی با بیان اینکه این بیماری ناشی از ویروس کوکساکی از خانواده آنتروویروس است، اظهار کرد: این بیماری از طریق دستگاه گوارش وارد بدن شده و تکثیر می‌شود.

وی با اعلام اینکه ابتلا به این ویروس تقریباً صد در صد مسری است، بیان کرد: معمولاً بیماری بی‌خطر و بی‌عارضه‌ای است و یک هفته تا 10 روز طول می‌کشد و پس از آن فرد بهبود پیدا می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اینکه از سال گذشته موارد نسبتاً زیادی از بیماری را در فصل تابستان و پاییز در استان داشتیم، افزود: امسال نیز شاهد این بیماری بودیم.

بابامحمودی با اعلام اینکه این بیماری درمان دارویی خاصی ندارد، اضافه کرد: بیماری دست، پا و دهان بیشتر کودکان را درگیر می‌کند.

وی تصریح کرد: کودکان بر اثر ابتلا به این بیماری دچار تب می‌شوند که باید از داروهایی استفاده شود که تب، پایین بیاید.

استاد بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه بیماری دست، پا و دهان در سراسر دنیا گسترش دارد، اضافه کرد: تاکنون دارو و واکسنی برای درمان این بیماری کشف نشده است.

بابامحمودی خاطرنشان کرد: تنها رعایت بهداشت فردی، شست‌وشوی مرتب دست با آب و صابون و استحمام توصیه می‌شود که در این صورت فرد به‌سرعت بهبود می‌یابد.

وی افزود: در صورت داشتن خارش پوستی پماد کالامین توصیه می‌شود، در غیر این صورت نیازی نیست البته برخی افراد از محلول جوش شیرین و آب برای رفع خارش پوستی استفاده می‌کنند که توصیه نمی‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با تأکید بر اینکه اصلاً جای نگرانی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: معمولاً افراد یک‌بار در طول عمر خود به این بیماری مبتلا شده و تکرار نمی‌شود.

چه بسیارند کودکانی که به‌دلیل تب زیاد دچار تشنج و حتی معلولیت شدند، پس والدین باید مراقب باشند تا تب کودکان را پایین بیاورند.

فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار