با سخنرانی علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، بیست و نهمین سالگرد سردار شهید طوسی قائم مقام لشکر 25 کربلای مازندران در نکا برگزار می شود.
کد خبر: ۲۰۵۳۵۶
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۹ 02 April 2016

به گزارش تابناک مازندران، فرماندار نکا افزود : این مراسم عصر روز چهارشنبه 18 فروردین ماه با عنوان یادواره سردار طوسی و 432 شهید شهرستان نکا با سخنرانی رئیس مجلس شورای اسلامی و با مداحی حاج اصغر صادق نژاد در مصلای شهرستان نکا برگزار می شود.


جعفراحمدی اظهار کرد: برگزاری یادواره شهدا راهی برای استمرارانقلاب و نظام است که با قوت دنبال می شود تا با درس آموزی از مکتب شهدا در مسیر شهدا گام برداشته و زندگی اهل بیتی را برای خود فراهم کنیم. 


سردار سرلشکر محمدحسن قاسمی طوسی در سال 1337 در روستای طوس کلا از توابع شهرستان نکا در مازندران در خانواده ای مذهبی به دنیا آمد.


شهید طوسی از همان آغاز دوران جوانی در کنار فراگیری تعالیم اسلامی و مذهبی علاقه وافری به بالا بردن سطح بینش سیاسی خود داشت و به همین جهت در هیات های مذهبی پیش از انقلاب حضوری فعال و تعیین کننده داشت و از انقلابیون قبل انقلاب بود که فعالیت های مختلفی را علیه نظام پهلوی انجام داده بود.


این شهید بزرگوار پس از پیروزی برای حفظ دستاوردهای انقلاب ، ابتدا در کمیته انقلاب اسلامی شهرستان نکا مشغول بکارشد و سپس در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شهرستان ساری ثبت نام و به انجام خدمت شبانه روزی در این نهاد مقدس مشغول شد.


با شروع جنگ تحمیلی علیه ایران توسط عراق و سرکردگان کفر، شهید طوسی در سال 59 با شروع جنگ تحمیلی لحظه ای در انجام تکلیف درنگ نکرد و بعنوان فرمانده نیروهای اعزامی از استان مازندران در منطقه سر پل ذهاب حضور یافت و پس از مأموریت های مختلف بدلیل شجاعت و لیاقتی که از خود در میدان عمل نشان داده بود به فرماندهی عملیات سپاه ساری منصوب شد.


وی در این مقطع از عمر پر برکت خویش به درهم کوبیدن لانه های فساد منافقین کوردل ، چریکهای فدایی ، توده ای ها و سایر گروهکهای چپ و راست پرداخت و طومار فعالیتهای مذبوحانه آنان را درهم پیچید .


در زمانی که منافقان کوردل از راه جنگل، حمله به مازندران را آغاز کردند، سردار طوسی با مسئولیت فرماندهی قرارگاه عملیاتی ناحیه 2 جنگلهای شمال و فرماندهی عملیات سپاه منطقه 3 گیلان و مازندران با سازماندهی نیروهای گردان های رزمی و اجرای طرح شهید کلانتری به تعقیب باقی مانده ضد انقلاب در جنگل پرداخت.


در عملیات بیت المقدس و آزادی خرمشهر در محور پل نو مسئولیت یکی از محورها و هدایت چندگردان را به سمت پل نو بعهده داشت و در همین عملیات بود که شدیداً مجروح شد. 


در سال 62 به شوق جهاد فی سبیل الله در منطقه عملیاتی والفجر 6 ( دهلران ) حضور یافت و بعنوان جانشین قرارگاه طرح لبیک ، مسئولیت بکارگیری گردانهای طرح لبیک یا خمینی از استانهای گیلان و مازندران را عهده دار شد و در سایه درخشش های فراوان در سال 63 به عنوان مسئول اطلاعات و عملیات لشکر همیشه پیروز 25 کربلا منصوب شد.


شهید طوسی در سال 64 بر اساس تدبیر فرماندهی کل سپاه ، مبنی بر شناسایی همزمان در 6 منطقه مرزی ، شناسایی بخشی از مناطق عملیاتی را بعهده گرفت.


سردار طوسی در 18 فروردین سال 1366 در سن 29 سالگی و با اصابت ترکش های خمپاره عراقی ها در عملیات کربلای هشت در منطقه شلمچه به شهادت رسید و همان طور که خود از خداوند خواسته بود گمنام شد و سپس بعد از هشت سال گمنامی در سال 1374 باقی مانده پیکر پاک و مطهرش به زادگاهش منتقل و در گلزار شهدای روستای طوسکلا در کنار همرزمان شهیدش آرام گرفت.


شهرستان 116 هزار نفری نکا در شرق استان مازندران واقع شده که 432 شهید تقدیم انقلاب کرده است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار