عضو هيات علمي دانشگاه شهيد بهشتي
عضو هيات علمي دانشگاه شهيد بهشتي گفت : شيرواني هاي قرمزي ويلاها كه در جاي جاي مازندران در حال سبز شدن است، آفت جان سرسبزي اين استان شد.
کد خبر: ۲۲۷۵۳۹
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۴ 10 May 2016

به گزارش تابناک مازندران، اسماعيل شهبازي در همايش ملي توسعه پايدار گردشگري با محوريت جامعه محلي، افزود: ديگر خبري از كلبه هاي داخل شاليزار، بناهاي بومي، معماري روستايي، سكوهاي جمع آوري شير و ميوه در روستاهاي مازندران نيست و به جاي آن شيرواني هاي قرمز در نقطه نقطه مازندران در حال سبز شدن است كه آفت و بلاي جان زيبايي و طبيعت بكر اين استان شده است.

پدر علم ترويج كشاورزي ايران، در اين سخنراني با موضوع روستا و توليد، رمز تداوم روستاها، آبادي ها و قصبه ها را كانون توليد بودن برشمرد و اظهار داشت: همه تلاش اين است اين هويت و كيفيت را براي روستا حفظ كنيم و حاضر نشويم فعاليت هاي ديگر را در روستا جايگزين فعاليت هاي كشاورزي كنيم.
وي خاطرنشان كرد: اگر فعاليت كشاورزي در روستا وجود نداشته باشد ، هيچ كار ديگري در آنجا امكان ادامه دادن نخواهد داشت و تا كشاورزي هست صنايع ديگر استقرار و توسعه مي يابد.
شهبازي افزود: مراقب باشيم در بازتعريف روستا ، توليدات كشاورزي ضايع و زايل و موجبات انقراض اقتصاد مقاومتي هميشه پايدار در روستا فراهم نشود.
اين روستاشناس با ارائه چند پيشنهاد از جمله قبول، تاييد و تاكيد مكرر بر اصالت توليد و محصولات كشاورزي در روستا، ممانعت از تغيير كاربري اراضي و رشد قارچ گونه بساز بفروش ها، ممانعت از آپارتمان سازي در روستا و عدم تبديل اشتغال توليد به ويلاسازي از مسئولان خواست تا روستاييان را بيشتر حمايت كنند و حق امتياز ويژه اي براي آنان قائل شوند.
استاد دانشگاه شهيد بهشتي در بحث گردشگري روستايي اظهار داشت: جشنواره شيره پزي در ملاير، گياه گز در بلداچي سيستان و بلوچستان، برداشت زيتون در تارم عليا، گياهان دارويي در كندلوس، برداشت برنج در مازندران برگزار مي شود كه در جذب گردشگر روستايي بسيار موثر است.
وي ادامه داد: جشنواره هاي ديگري مانند بهارنارنج در مازندران، برداشت سيب زميني در فيروزكوه، برداشت سير در سوادكوه كه مرغوبترين سير دنيا در يكي از روستاهاي اين شهرستان توليد مي شود، تهيه خزانه برنج و چگونگي انجام نشاء مي توان براي جذب گردشگر روستا برگزار كرد.
همايش ملي دو روزه توسعه پايدار گردشگري از تئوري تا عمل با رويكرد توسعه جوامع محلي، صبح امروز سه شنبه با حضور مدير كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و امور گردشگري و تني چند از اساتيد دانشگاه هاي مختلف كشور در دانشگاه مازندران آغاز به كار كرد.
در اين همايش دو روزه، مقالاتي با موضوعات گردشگري درياي خزر، مديريت اثرات گردشگري در نواحي روستايي، بررسي فرضيه توريسم، دولت، جامعه و گردشگري روستايي، اكوتوريسم ارائه مي شود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار