سال ها برای افزایش تعداد واحدهای تولیدی شن و ماسه به عنوان یکی از نیازهای اساسی در مناطق گردشگرپذیرغرب مازندران پی گیری های فراوانی از سوی مسئولان ذیربط صورت گرفت منتهی نه تنها این خواسته ها برآورده نشد بلکه با تعطیلی تعدادی از واحدهای تولیدی منطقه با چالش گرانی این محصول مواجه شده است.
کد خبر: ۲۳۰۰۲۲
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۴ 15 May 2016

به گزارش تابناک مازندران، مسئولان و کارشناسان نهادهای ذیربط ، افزایش تعداد معدن های شن و ماسه را بدلیل ساخت آزاد راه تهران - شمال و درپی آن فراهم سازی زیرساخت های شهری و روستایی به موازات فرآیند اجرای این طرح ملی در غرب مازندران بسیار ضروری می دانند. 

آنان استقبال چشمگیر مسافران ، گردشگران داخلی و خارجی و سرمایه گذاری های کلان برای اجرای طرح های عمرانی در بخش های گردشگری ، صنعتی و کشاورزی را از دیگر علت های اساسی پیشگیری از تعطیلی واحدهای تولیدی شن وماسه و افزایش آن ها دراین مناطق برشمردند. 
براساس آمارهای موجود از منابع رسمی از مجموع 35 واحد تولیدی شن و ماسه در حوزه منابع طبیعی غرب مازندران ، حدود 25 واحد غیرفعال و بقیه نیز به شیوه فعال و نیمه فعال هستند.
ازسویی چنین وضعیتی بنوعی تاثیرناخوشایندی در ساخت و سازها بویژه فرآیند اجرای طرح های عمرانی این مناطق به همراه داشته است و افزایش هزینه های گزاف و افسارگسیخته ساخت وسازها به عنوان مصداق روشنی از پاسخگو نبودن تعداد واحدهای تولیدی شن وماسه دراین مناطق می توان اشاره کرد.
درپی تعطیلی تعداد سه واحد تولیدی شن و ماسه در بخش تاریخی و کوهستانی کجور نوشهر از حدود یکسال پیش تاکنون مشکلات موجود دراین بخش ها را شدت بخشیده و چنین اتفاقی بنا به گفته شماری از مسئولان ذیربط ضربه مهلکی به فضای کسب و کار و اقتصاد این منطقه وارد کرده است .
مهم تر ازهمه این مسائل ، برداشت های بی رویه و غیرمجاز شن و ماسه از سوی افراد حقیقی و حقوقی در حریم رودخانه ها و سواحل از دیگر پیامدهای کمبود واحدهای تولیدی شن و ماسه است و این برداشت‌ها به حدی رسیده که ادامه آن به فجایع زیست‌محیطی جبران‌ناپذیری در غرب مازندران منجر می شود.
طبق ارزیابی مسئولان ذیربط ، مقدار ماسه ای که در بخش های مختلف عمرانی ، شهری و مسکن در مازندران بویژه غرب این استان سالانه مورد نیاز است ، مقدار 18 میلیون متر مکعب برآورد شده است.
تعدادی از صاحبان واحدهای تولیدی فعال شن و ماسه نیز درغرب مازندران بویژه شهرستان چالوس نیز بدلیل کمبود تعداد واحدهای تولیدی شن و ماسه سعی کرده اند نرخ این مصالح را به صورت غیرمتعارف افزایش دهند و این وضعیت با مشکلاتی از جمله تجمع اعتراض آمیز شماری از کامیونداران در مقابل فرمانداری چالوس همراه بوده است. 
طبق آمار ارائه شده از منابع غیر رسمی روزانه حدود 400 کامیون در بارگیری و تخلیه مصالح ساختمانی درشهرستان های نوشهر ، چالوس و کلاردشت فعالیت دارند. 
درزمان حاضر غالب کامیوداران این مناطق نیز باید برای تامین شن و ماسه مورد نیازشان مسافت حدود 150 کیلومتری مسیررفت و برگشت شهرستان آمل را طی می کنند و این وضعیت با نارضایتی بیشتراهالی این مناطق همراه بوده است. 
رئیس شورای بخش کجور گفت : حدود یکسال پیش واحدهای تولیدی این بخش واقع درمنطقه دشت نظیر بنا به دلایلی از جمله مشکلات زیست محیطی تعطیل شده است که درپی چنین اتفاقی غالب روستائیان و شهروندان این بخش برای تامین مصالح مورد نیاز با مشکلات فراوانی مواجه شده اند.
نظرعلی جعفر صالحی افزود : تعطیلی این واحدهای تولیدی بدون توجه به مشکلات معیشتی مردم این منطقه که غالب آن ها کشاورز و دامدارند ، راهکار اساسی رفع مشکلات زیست محیطی نیست.
وی اظهارداشت : هم اینک اهالی این منطقه ناگزیرند با صرف هزینه های گزاف مصالح مورد نیاز خود را از دیگر مناطق از جمله مرزن آباد چالوس یا دیگر شهرستان های شرق مازندران تهیه و خریداری کنند. 
رئیس شورای بخش کجور گفت : درزمان حاضر فرآیند اجرای تعدادی از طرح های عمرانی در حوزه شهری ، روستایی و مسکن دراین منطقه بدلیل تعطیلی این واحدهای تولیدی با مشکل مواجه شده است. 
جعفرصالحی با بیان آنکه بخشی از مصالح مورد نیاز دیگر شهرستان های نوشهر ، چالوس و عباس آباد نیز در این منطقه تامین می شد ، ادامه داد : روزانه بطورمیانگین مقدار سه هزار تن ماسه در واحدهای تولیدی این بخش تامین می شد که متاسفانه دیگر فعالیت ندارند. 
بخش تاریخی و کوهستانی کجور با دو شهر و 62 روستا و جمعیتی دستکم 12 هزار نفر در فاصله حدود 75 کیلومتری جنوب شرقی مرکز شهر نوشهر واقع است.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست نوشهر گفت: کارگاه های تولیدی شن و ماسه در بخش کجور به علت نداشتن مجوز رعایت نکردن موازین زیست محیطی تعطیل شدند.
کامبیز محسن سلطانی افزود : از سال ها پیش این معدن ها در منطقه دشت نظیر واقع در حاشیه رودخانه سماء فعالیت داشتند و بدلیل مشکلات موجود احکام صادره از سوی مراجع قضایی و همکاری ادارات محیط زیست ، منابع طبیعی و نیروی انتظامی منطقه پلمپ و تعطیل شد. 
وی اظهارداشت : نهادهای ذیربط پیش از این بارها به صاحبان این واحدها برای دریافت مجوز قانونی و رعایت موازین زیست محیطی اخطار داده بودند ولی مورد بی توجهی قرار گرفته بود.
فرماندارنوشهر با انتقاد از تعطیلی تعداد واحدهای تولیدی شن و ماسه در بخش تاریخی و کوهستانی کجور نوشهر گفت : چنین اتفاق ظلمی درحق مردم این منطقه بوده و باید برای از سرگیری فعالیت این واحدها موضوع با جدیت پیگیری شود.
علی شادمان افزود : تعطیلی این واحدهای تولیدی در واقع به اشتغال و فضای کسب و کار غرب مازندران آسیب زده است و غالب مردم و سرمایه گذاران ناگزیرند با صرف هزینه هنگفت این نوع مصالح را از دورترین شهرستان های شرق مازندران تامین کنند که سزاوار نیست. 
وی اظهارداشت : نباید فضای کسب و کار به بهانه حفاظت از محیط زیست دراین منطقه آسیب ببیند البته می توان با اتخاذ سازو کارهای مناسب هم محیط زیست حفظ شود و درپی آن واحدهای تولیدی شن و ماسه نیز فعالیت داشته باشد.
فرماندارنوشهر گفت : در زمان حاضر مردم این منطقه و سرمایه گذاران باید به جای حدود چهارمیلیون ریال ، حدود هشت میلیون ریال بابت هر سرویس به رانندگان کامیون پرداخت کنند و این رویه سزاوار نیست. 
شادمان افزود : هم اینک برای احیای دوباره واحدهای تولیدی شن و ماسه بخش کجور که درپی نامه نگاری عده ای از مسئولان به اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران تعطیل شده اند ، اقداماتی صورت گرفته است. 
شادمان ابراز امیدواری کرد که با وعده استاندار مازندران و دیگر مدیران استانی بزودی شاهد ازسرگیری فعالیت این واحدهای تولیدی و درپی آن حل مشکلات و نارضایتی بیشتر مردم غرب این استان باشیم. 

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار