کد خبر: ۲۳۶۶۴۷
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۰ 28 May 2016
برنده مناقصه سکوی نفتی امیرکبیر در بهشهر، با اخراج نیروهای بومی منطقه اقدام به جذب نیروی خارجی در این پروژه کرده است.
به گزارش تابناک مازندران، سکوی حفاری نيمه شناور امیرکبیر از سوی شرکت ملی نفت ایران به منظور انجام عمليات حفاری اکتشافی نفت و گاز جهت برداشت اولين سهم نفتی ايران در دريای مازندران طراحی شده است که این پروژه در سال 1380 آغاز به کار و در سال 1389 به پایان رسید و تجهيزات و ماشين آلات سکوی حفاری امیرکبیر از نوع پيشرفته ترين در صنعت حفاری فراساحلی است.

شرکت حفاری شمال در حال حاضر مالكيت 9 دستگاه سكوی حفاری خشكی نيمه‌سنگين و 3 دستگاه سكوی حفاری دريايی پايه‌دار را دارد و موفق شد در سال 1390 حفاری در یک ميدان عظيم هيدروكربنی را در آب‌های ايرانی دريای خزر به اتمام برساند.

اخیرا مناقصه ای برای پیمانکاری پروژه سکوی امیرکبیر برگزار که شرکت ایران فجر برنده این مناقصه شد و شرکت حفاری شمال این پروژه را واگذار کرد.

در پی این ماجرا و با روی کار آمدن شرکت ایران فجر؛ اسامی 90 نفر از کارگران که بین 8 الی 10 سال بر روی این پروژه کار کردند در روز 4 خرداد 95 اعلام شد و از آنها خواستند که دیگر از فردا یعنی 5 خرداد به محل کار نیایند.

این اقدام موجی از اعتراضات را در کارگران تعدیل شده بوجود آورد که منجر به تجمع آنها در  5 خرداد در فرمانداری بهشهر شد و سید خالق سجادی فرماندار بهشهر با دعوت به آرامش، با آنها نشستی را در سالن فرمانداری شهرستان برگزار کرد و پس از شنیدن سخنان کارگران قول مساعدت و پیگیری داد.

یک منبع آگاه در شرکت حفاری شمال در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: عملیات تغییر و تحول پروژه سکوی امیرکبیر از سال 1387 آغاز شد و شرکت حفاری شمال برای این پروژه 350 نیروی کار شامل کارکنان ستاد تهران، کارگران پایگاه بهشهر و سکوی حفاری را بکارگیری کرد.

وی افزود: پس از آنکه شرکت حفاری شمال در مناقصه برنده نشد و پروژه امیر کبیر را واگذار کرد در گام نخست 90 نفر از نیروها که همگی از شهرهای مختلف استان مازندران هستند تعدیل و اعلام شد که تا 31 تیر 95 حقوق این کارگران پرداخت می شود.

این منبع خاطرنشان کرد: احتمال می رود در خوش بینانه ترین حالت حداقل 150 نفر و در شرایط عدم توافق بین دو شرکت حداکثر 350 نفر یعنی همه عوامل ستادی و عملیاتی این پروژه اخراج شوند.

وی اعلام کرد: در حال حاضر 17 نیروی خارجی از طرف شرکت ایران فجر بر روی سکوی امیر کبیر مستقر و مشغول بکار شدند که پس از یک ماه برای تعویض شیفت کاری 17 نیروی خارجی دیگر به این پروژه اضافه می شوند که در حقیقت 34 نیروی غیرایرانی بکارگیری می شود.

این منبع اظهار کرد: شرکت ایران فجر در حالی برنده مناقصه سکوی امیرکبیر شد که صلاحیت اجرای این پروژه را نداشت زیرا هیچ تجربه کاری در آب های عمیق ندارد و قطعا نیروی کار بومی که 10 سال در این پروژه کار کردند از مهارت و تخصص بالایی برخوردارند و می توان از تجربه و توانمندی آن ها استفاده کرد.

وی با تاکید بر اینکه باید از هر گونه شایعه پراکنی و ایجاد تنش جلوگیری شود، تصریح کرد: در 2 یا 3 روز آینده در دفتر مرکزی شرکت حفاری شمال در تهران جلسه ای با موضوع بررسی تعدیل نیروهای پروژه امیرکبیر برگزار می شود که امیدواریم نتایج ثبتی حاصل شود تا از نیروهای تعدیل شده مجددا دعوت به کار کنیم.

فرماندار بهشهر نیز در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: در جلسه ای که برای بررسی مشکلات کارکنان تعدیل شده شرکت حفاری شمال با آنها داشتم قرار بر آن شد تا هر چه سریع تر نماینده ای را از میان خود انتخاب کنند تا همه موارد و مستندات را به صورت مکتوب و محکمه پسند به همراه خود داشته باشند تا در جلسات بعدی كه با حضور معاون سياسی امنيتی استانداری مازندران برگزار می شود مشکلات را مورد بحث و بررسی قرار دهیم.

سید خالق سجادی با بیان اینکه می توان با همکاری مسئولین شهری، استانی و کشوری این معضل را مرتفع ساخت زیرا این مشکل قابل حل است، افزود: فرمانداری شهرستان و نماینده شرق مازندران در مجلس مکاتبات و رایزنی هایی را با مسئولین شهرستانی و استانی در این زمینه انجام می دهد و امیدواریم که هر چه سریع تر به نتیجه مطلوب دست یابیم.

گزارش مریم یخکشی خبرنگار ایسنای مازندران
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار