کد خبر: ۲۴۷۶۱۰
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۸ 18 June 2016
این روزها شالیکاران مازندرانی بعد از انجام عملیات نشاکاری در حال انجام وجین هستند موضوع مهم در این زمینه بحث مبارزه با علف‌های هرز و استفاده از سموم و کودهای شیمیایی است.

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، این روزها شالیکاران مازندرانی بعد از انجام عملیات نشاکاری در حال انجام وجین هستند موضوع مهم در این زمینه بحث مبارزه با علف‌های هرز و استفاده از سموم و کودهای شیمیایی است.

اغلب شالیکاران در مورد استفاده از سموم کشاورزی اطلاعات کامل و کافی ندارند و تمامی اقدامات در این زمینه از روی تجربه صورت می‌گیرد.

در حال حاضر با توجه به گرمای هوا و همچنین روزه‌داری شالیکاران دست از تلاش برنمی‌دارند، چرا که اگر این کار با تأخیر انجام شود رشد گیاه را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و موجب کاهش تولید می‌شود.

* 50 درصد تولید محصول به بحث تغذیه گیاهی برمی‌گردد

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: در بحث تغذیه گیاهی مهم‌ترین موضوع استفاده از کودهای شیمیایی بیولوژیک، آلی و کمپوست است که کمک می‌کند محصولات مناسب‌تری به بازار عرضه شود.

عزیزالله شهیدی‌فر با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته اقدامات خوبی در بحث تغذیه گیاهی انجام شده است، اضافه کرد: کلاس‌های آموزشی مختلفی در مراکز و بخش‌ها برگزار شده ولی با توجه به تعداد زیاد بهره‌برداران، لازم است بیش از گذشته در زمینه برگزاری کلاس‌های آموزشی و ترویجی اهتمام شود تا کشاورزان بیشتری بتوانند از این کلاس‌های آموزشی برخوردار شوند.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه حدود 50 درصد تولید محصول به بحث تغذیه مناسب گیاهی برمی‌گردد در صورت توجه به این مهم با افزایش 50 درصدی محصول مواجه می‌شویم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه مهم‌ترین نکته مصرف سه کود پایه فسفر، ازت و پتاس است و نمی‌توان آن را با کودهای آلی و بیولوژیک جایگزین کرد، تصریح کرد: درست است مصرف کودهای آلی موجب افزایش ذخیره آبی و بهبود وضعیت تهویه و بافت خاک می‌شود که در زمینه کمیت و تولید محصول بسیار اثرگذار است ولی باید کودهای پایه در جای خود باید مصرف شود.

شهیدی‌فر با اعلام اینکه موضوع مهم دیگر بحث چگونگی مصرف کودهای شیمیایی است، اظهار کرد: در واقع کشاورزان به‌خوبی از این کودها استفاده نمی‌کنند و برخی به‌صورت یک‌جا این کودها را مصرف می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه باید به بحث تثبیت کودهای شیمیایی در فصول مختلف و براساس نیاز گیاه توجه شود، خاطرنشان کرد: در بخش باغ، باغ‌داران مرکبات هنگام شکوفه‌دهی اقدام به کوددهی می‌کنند درحالی‌که در زمان گل‌دهی نیازی به این کار نیست.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران یادآور شد: نباید از یک کود در اراضی استفاده شود بلکه باید به‌صورت ترکیبی کودهای ازت، پتاس و فسفر مورد استفاده قرار گیرد.

شهیدی‌فر ادامه داد: کودهای فسفات، پتاسیم، منیزیم و اوره ازجمله کودهای پرمصرف هستند و گیاه به آن نیاز دارد و باید توزیع این کودها به‌عنوان کودهای تقویتی و مکمل در باغ‌ها و اراضی زراعی انجام شود.

* توجه به چگونگی استفاده از کودهای شیمیایی مورد تأکید است

وی با بیان اینکه تغذیه گیاهی بسیار حائز اهمیت است مدیریت مزرعه بدون توجه به این مهم امکان‌پذیر نیست، اظهار کرد: برای انجام بهتر تغذیه گیاهی؛ توصیه ما به کشاورزان این است که با علف‌های هرز مبارزه باغ‌ها کرده و بخشی از مواد غذایی را هدر ندهند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه در حال حاضر شالیکاران مشغول انجام وجین در شالیزارها هستند، اضافه کرد: در این مرحله با توجه به اینکه بحث برنج از نظر اقتصادی و میزان کشت و تولید بسیار مهم است و دو سوم اراضی زراعی به کشت برنج اختصاص دارد، کشاورزان باید دقت کنند حتماً کود را تثبیت کنند.

شهیدی‌فر با عنوان اینکه خوشبختانه با توجه به وضعیت منابع خوب آبی حتماً کشاورزان از کودهای پتاسه استفاده کنند، افزود: ولی در بحث کود ازت باید به وضعیت شالیزاری توجه شود، در صورت مناسب بودن وضعیت سبزینگی و رشد ریشه گیاه و با توجه به حرارت پایین و  بارانی و ابرناکی آسمان در روزهای گذشته رشد برنج عالی بوده که باید  مصرف کود اوره کاهش دهند و و حداقل یک مرحله از تثبیت به‌ویژه در ارقام محلی و کیفی مورد استفاده قرار نگیرد.

وی در پایان گفت: در مورد استفاده از کود اوره در ارقام پرمحصول در صورت نیاز گیاه با اندکی تأخیر نسبت به انجام این کار اقدام شود و تا گرم شدن هوا از کود ازته در این فصل استفاده شود.

به گزارش فارس، لازم است کشاورزان به‌ویژه شالیکاران با توجه به وضعیت اراضی نسبت به مصرف کودهای شیمیایی اقدام کرده و در این مسیر از توصیه‌های کارشناسان و صاحب‌نظران مراکز و بخش‌های کشاورزی مازندران بهره‌مند شوند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار