کد خبر: ۲۴۹۰۴۲
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۰ 20 June 2016
مدیرعامل آبفای شهری مازندران گفت: مازندران استانی کشاورزی بوده و مصرف سموم در سفره‌های آب زیرزمینی آن اثرگذار است.

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، ذبیح‌الله ذاکری صبح امروز به مناسبت هفته صرفه‌جویی در آب در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: از صد درصد آب در کره زمین 97 درصد شور است و این سه درصد باقی مانده که آب شیرین است 17 درصد جاری و 73 درصد منجمد است و از 17 درصد 93 درصد کشاورزی و 3 درصد برای شرب و صنعت استفاده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه آب جایگزینی ندارد، افزود: آب زیرساخت‌های بشری است و در هزاره سوم جنگ آب را در جهان داریم.

مدیرعامل آبفای مازندران با بیان اینکه در مدیریت مصرف آب باید از هدررفت آب و مصرف خارج از نیاز واقعی جلوگیری شود، اضافه کرد: در حفظ محیط زیست و افزایش سرمایه‌گذاری دولت، اختصاص عادلانه و مصرف بهینه آب از مهم‌ترین مواردی است که لازم است آب برای نسل‌های آینده حفظ شود.

این مسؤول با اشاره به اینکه در مصرف بهینه آب باید آموزش مشترکان مورد توجه قرار گیرد، گفت: در استان‌های شمالی میزان بارندگی نسبت به نرم کشوری بیشتر است که در سال بارانی گذشته در مازندران کمتر از 700 میلی‌متر و در نرم کشوری 25 میلی‌متر بوده است.

ذاکری با بیان اینکه مازندران استانی مسافرخیز است، افزود: در حالت عادی جمعیت مازندران با کمبود آب مواجه نیست به‌جز شامل شهرهای گروه الف مانند ساری و شهرهای غرب مازندران می‌شود.

وی بیان کرد: در پیک مصرف اگر مسافران و شهروندان در بخش مدیریت مصرف کمک کنند مانند سال‌های گذشته کمترین مشکل را در کمبود آب، افت فشار و یا قطعی آب خواهیم داشت.

مدیرعامل آبفای شهری مازندران با بیان اینکه در تأمین آب استان 150 روستا را زیر پوشش داریم، تصریح کرد: 314 روستا توسط آب و فاضلاب شهری استان پوشش خدماتی دارد.

این مسؤول خاطرنشان کرد: در سال گذشته آبی که تولید و آماده برای فروش 251 مترمکعب بوده است و 177 میلیون مترمکعب فروش رفت.

ذاکری با بیان اینکه 5/29 درصد پرت آب داریم، گفت: با برنامه‌ریزی که برای تأمین آب انجام می‌شود برای 56 شهر، 575 هزار مشترک و 990 هزار آحاد داریم.

وی ادامه داد: 9 هزار و 168 لیتر در ثانیه آب تولید می‌شود که از این میزان  توسط 283 حلقه چاه، 29 دهنه چشمه و سه باب سد شهید رجایی، سد البرز و سد میجران در رامسر آب تولید می‌شود.

مدیرعامل آبفای شهری مازندران با اشاره به اینکه 515 لیتر در ثانیه آب از طریق سدها در مازندران تأمین می‌شود، خاطرنشان کرد: 176 باب مخزن زمینی و هوایی آب داریم که 440 هزار مترمکعب حجم آب را نگهداری می‌کند.

این مسؤول با اشاره به اینکه 11 شهر مازندران طرح اجرایی فاضلاب در حال انجام است، اظهار کرد: جمعیت زیر پوشش ما 188 هزار است که می‌توانیم تا 298 هزار تا جمعیت زیر پوشش را اضافه کنیم که بهره‌برداری از فاضلاب را هم داریم.

ذاکری بیان کرد: ظرفیت تصفیه‌خانه مازندران 68 هزار و 95 مترمکعب در روز است که در حال حاضر نزدیک به 43 هزار مترمکعب از آن استفاده می‌شود.

وی افزود: مشترکان این شرکت در بخش فاضلاب 34 هزار و 600 فقره است و آحاد ما 72 هزار مشترک است.

مدیرعامل آبفای شهری مازندران گفت: کمتر از 10 درصد جمعیت استان از سیستم فاضلاب شهری استفاده می‌کنند که این میزان در کشور 42 درصد است.

این مسؤول با اشاره به اینکه در سال 94 در دو بخش خانگی و غیرخانگی به ازای هر یک مترمکعب که هزار لیتر است 2 هزار و 434 ریال کمتر از 50 درصد لیتر در بخش خانگی آب به فروش می‌رسد، اظهار کرد: در بخش غیرخانگی 4 هزار و 264 ریال فروش این شرکت است و این متوسط قیمت در مازندران 3 هزار و 121 ریال است که  6 هزار و 349 ریال هزینه برای یک مترمکعب آب است.

ذاکری با اعلام اینکه شرکت آب و فاضلاب مازندران 3 هزار و 228 ریال زیان می‌دهد، گفت: در بخش خانگی 10 هزار و 47 ریال و 44 هزار و 56 ریال غیرخانگی شرکت آب و فاضلاب مازندران در فروش زیان می‌دهد.

وی قیمت تمام شده بخش فاضلاب را به ازای هر مترمکعب 12 هزار و 791 ریال عنوان کرد و افزود: کل اعتبارات شرکت آب و فاضلاب شهری مازندران 88 میلیارد تومان بوده است.

 ذاکری تصریح کرد: 30 درصد از کل اعتبارات مصوب ما در قالب 26 میلیارد تومان تخصیص یافت و 3/16 میلیارد تومان از خزانه دریافت شد در حالی که 66 میلیارد تومان بدهکاری ما به پیمانکاران است.

مدیرعامل آبفای شهری مازندران اعتبارت امسال این شرکت را از اعتبارات ملی 63 میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: اعتبارات استانی ما پارسال 29 میلیارد تومان بود و امسال 35 میلیارد تومان اعتبار استانی ما است.

این مسؤول چالش شرکت آب و فاضلاب مازندران را استفاده کمتر از هفت درصد آب‌های سطحی دانست و ادامه داد: وقتی برداشت ما از تقاضا بیشتر باشد سفره‌های آب زیرزمینی در بحث کیفیت اثرگذار است.

ذاکری با بیان اینکه مازندران با وجود داشتن دریا و برداشت آب شیرین بیشتر از منابع است آب شرب به سمت شوری می‌رود، خاطرنشان کرد: مازندران استانی کشاورزی است و مصرف سموم در سفره‌های آب زیرزمینی اثرگذار است.

وی با اشاره به اینکه 7 هزار شبکه آب در مازندران داریم که 20 درصد آن فرسوده است، گفت: یک‌سری محدودیت‌های قانونی داریم که ما به‌عنوان دستگاه خدماتی برای انتقال هر انشعاب باید قانونی باشد و که در این بخش شاهد انتقال انشعاب غیرمجاز در بخش آب هستیم.

مدیرعامل آبفای شهری مازندران ادامه داد: هزینه اجرایی طرح‌های فاضلاب در استان‌های شمالی نسبت به سایر استان‌ها بالا است و پساب را در استان‌های خشک قابل خرید است اما در مازندران این‌گونه نیست.

این مسؤول با اعلام اینکه در بهره‌برداری از آب‌های سطحی مازندران پیشرفت خوبی داشت و در این بخش از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی استفاده شده است، تصریح کرد: بحث آب شیرین‌کن گلوگاه با 5 میلیارد تومان در نظر گرفته شد تا در بحث کیفیتی مشکل این بخش هم حل کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار