کد خبر: ۲۴۹۵۸۹
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۰ 21 June 2016
استاد دانشگاه و روزنامه‌نگار با بیان اینکه مشکل اساسی ایران اقتصاد فاسد است،‌ گفت: این فساد به دلیل ضعف دموکراسی است و تصادفی نیست.

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان قائم‌شهر، سعید لیلاز دوشنبه شب در همایش تدبیر و امید به مناسبت 24 خردادماه با بیان اینکه مشکل اساسی ایران اقتصاد فاسد است، اظهار کرد: این فساد به دلیل ضعف دموکراسی است و تصادفی نیست و اگر در حال حاضر با کمترین منابع مالی، بهترین عملکرد را دارد به آن علت است که این دموکراسی اجازه نمی‌دهد فسادی که در گذشته وجود داشت ادامه پیدا کند.

*با وجود نرخ بیکاری 12 درصدی با ثبات‌ترین کشور هستیم

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه ما به دموکراسی در این کشور نیاز داریم و به آن ارج می‌نهیم، بیان کرد: اگر به ساختار خاورمیانه نگاه بیاندازیم می‌بینیم با وجود نرخ بیکاری 12 درصدی که از نظر من بالای 17 درصد است اما در آمار تحلیلی نهایی می‌بینیم که با ثبات‌ترین کشور هستیم و امنیت در هر حوزه وجود دارد.

*مطمئنم روحانی در دور دوم هم با رأی بالا انتخاب می‌شود

لیلاز تصریح کرد: « به هیچ‌وجه نگران نتایج آراء در سال 96 نیستم چرا که مطمئنم دکتر روحانی در دور دوم هم با رأی بالا انتخاب خواهند شد و معتقدم ساختار سیاسی ایران به گونه‌ای است که بهتر از ایشان نخواهیم داشت.»

این روزنامه‌نگار خود را موافق انتقاد از دولت اعلام کرد و افزود: دولت روحانی باید همواره به انتقادها چشم داشته باشد و مراقب باشد تا خدای ناکرده جایی پای کج نگذارد.

وی با بیان اینکه مردم به نظام محبت می‌کنند و این نشانه آن است که صندوق رأی در نظام جمهوری اسلامی هنوز کار می‌کند و در این کشور احدی نمی‌تواند و بنا ندارد در برابر رأی مردم بایستد.

*کاهش قدرت خرید مردم

لیلاز افزود: در 10 سال گذشته بین 300 تا 400 میلیارد دلار از منابع ملت ایران گم شده است، مقداری از آن صرف خانم‌های محترمه ترکیه شده و مبلغی از طریق بابک زنجانی‌ها به باد رفت و بقیه هم معلوم نیست کجاست و این نشانه دست کم گرفتن مردم است.

وی به کاهش قدرت خرید مردم اشاره کرد و گفت: طی سال‌های 84 تا 94 مصرف سرانه لبنیات در ایران نصف شد  و قدرت خرید 60 تا 70 درصد مردم بین 30 تا 40 درصد کاهش یافت و این در حالی است که طی سه سال گذشته با وجود درآمدهای کمتر و فشار سیاسی بیشتر کوچک‌ترین خللی وجود نیامد و موفق شدیم جلوی سقوط آزاد رشد اقتصادی را بگیریم.

این روزنامه‌نگار با بیان اینکه اگر تمام برنامه‌های دولت روحانی به درستی انجام شود قدرت خرید مردم تا سال 1400 ممکن است به سال 89 بر می‌گردد، اظهار کرد: در اقتصاد برخلاف سیاست و مسائل دیگر هیچ اتفاقی یک شبه نمی‌افتد و نیازمند زمان است.

وی افزود: در سه سال گذشته موفق شدیم از 40 درصد کاهش قدرت خرید مردم 10 درصد را جبران کنیم و این مقدار باز هم کم است.

* در دولت تدبیر و امید نرخ تورم به 8 تا 9 درصد رسید

لیلاز خاطرنشان کرد: ملت ما هیچ‌وقت از ذهن‌شان نمی‌رود که نرخ تورم در سال 89،  12 درصد بود و برخی‌ها بیانیه صادر کردند که تورم نابود کننده است و در مرداد 92  که تورم به 45 درصد رسید نفس کسی در کشور در نیامد که معترض شود.

وی افزود: در دولت تدبیر و امید نرخ تورم به 8 تا 9 درصد رسید و پایین‌ترین نرخ را از سال 69 تا به امروز دارد.

*دولت روحانی طب را در حوزه بیمارستان‌های دولتی ملی کرد

این استاد دانشگاه با بیان اینکه طرح تحول سلامت در دولت تدبیر و امید در واقع هدف‌مندی یارانه است، تصریح کرد: دولت روحانی طب را در حوزه بیمارستان‌های دولتی ملی کرد و سهم بیماران تأمین اجتماعی در پرداخت هزینه ها از 37 درصد به زیر 8 درصد کاهش یافت.

لیلاز ادامه داد: یقین دارم که امسال بین 4 تا 5 درصد رشد اقتصادی و در حوزه نفت رشد مثبت خواهیم داشت.

*در دولت روحانی، سالانه بین 150 تا 200 هزار میلیارد تومان جلوی دزدی گرفته شد

وی تصریح کرد: بین سال‌های 84 تا 92 به‌طور متوسط سالانه 14 هزار شغل ایجاد شد و این در حالی است که در 3 سال گذشته متوسط رشد اشتغال سالانه 110 هزار شغل است.

این روزنامه‌نگار با بیان اینکه در سه سال گذشته از مجموعه تصمیم‌گیری‌های در دولت روحانی، سالانه بین 150 تا 200 هزار میلیارد تومان جلوی دزدی و رانت‌خواری در ایران گرفته شد.

لیلاز، ایجاد ثبات پیش‌بینی‌پذیر در دولت ایران را یکی از مهم‌ترین و ارزشمندترین دستاوردهای دولت تدبیر و امید برشمرد و گفت: در هشت سال گذشته تلاطم زیادی داشتیم و سرمایه‌گذار نمی‌توانست فردای خودش را پیش‌بینی کند اما در دولت روحانی بدون اینکه پول و دلار به بازار تزریق شود، قیمت دلار تقریباً ثابت است.

*400 هزار میلیارد تومان برای اتمام پروژه‌ها نیاز داریم

وی با بیان اینکه مشکل اصلی اقتصاد ایران تحریم‌ها نیست و مدیریت است، تصریح کرد: در سال 93 تحریمی برداشته نشد و با این وجود سه درصد رشد اقتصادی و پنج درصد رشد خالص سرمایه‌گذاری در کشور داشته ایم.

این روزنامه‌نگار پول لازم برای اجرای پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام در کشور را 400 هزار میلیارد تومان و بدهی دولت را 500 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: دولت با 900 هزار میلیارد تومان نیاز پولی شروع به کار کرد در حالی که سالانه 90 هزار میلیارد درآمد دارد و اگر با این وضع پیش رویم 10 سال طول می‌کشد تا بدهی قبلی و پروژه‌های نیمه‌کاره به سرانجام برسد و منتقدان باید به این امر توجه کنند.

لیلاز در پایان گفت: برای به وجود آوردن امید در جامعه باید حقیقت را بیان کرد و مصداق امید، اتفاقاتی است که در اقتصاد ایران از لحاظ کاهش تورم و بالارفتن قدرت خرید مردم افتاده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار