کد خبر: ۲۷۰۳۲۹
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۵ 01 August 2016
با وجود آغاز برداشت برنج در مازندران، باز هم برنج خارجی از بازار استان دست بردار نیست و به وفور در واحدهای کسبی وحتی فروشگاه های بزرگ به فروش می رسد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسنا مازندران، چندی پیش استاندار مازندران اعلام کرد پس از پایان زمان قانونی واردات برنج توزیع برنج در بازار به منزله قاچاق بوده و با توزیع کنندگان و واحدهای صنفی متخلف برخورد می‌شود.

 در حال حاضر زمان قانونی واردات برنج به پایان رسیده و دولت اعلام کرده تا پایان شهریور واردات برنج ممنوع است، حال با توجه به اینکه استاندار مازندران توزیع برنج خارجی در بازار مازندران را قاچاق دانسته بود و اینکه در صورت احراز وقوع تخلف با متخلف برخورد می‌شود موجب شد تا خبرنگار اقتصادی ایسنا پیگیر این موضوع شود.

 بررسی میدانی خبرنگار ایسنا از بازار برنج استان حاکی است در حال حاضر در بسیاری از واحد های صنفی و توزیع برنج شهرستان های استان برنج های خارجی به فراوانی وجود دارد.

حال با توجه به زمان برداشت و توزیع برنج داخلی این ضرورت وجود دارد تا نسبت به وجود برنج های خارجی در بازار موضع گیری قاطعی صورت گیرد.

همچنین باید در نظر داشت این سخن استاندار که وجود برنج خارجی در بازار در زمان برداشت به منزله قاچاق است و باید نسبت به جمع آوری آن اقدام کرد توسط مسئولان ذیربط جدی گرفته نشده و تا به امروز نسبت به جمع آوری آن از سطح بازار اقدامی صورت نگرفته است.

موارد بیان شده این سئوال را به وجود می آورد که آیا سخنان استاندار برای جمع‌آوری برنج‌های خارجی پشتوانه قانونی دارد یا خیر؟

برنج های موجود در بازار قاچاق نیستند

علی پیرفلک دبیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مازندران با بیان اینکه برنج های خارجی موجود در بازار برنج این استان قاچاق نیستند، اظهار کرد: این برنج ها در مهلت قانونی و قبل از زمان اعلام ممنوعیت واردات برنج وارد بازار شده اند.

وی گفت: از زمان اعلام ممنوعیت واردات و توزیع آن در بازار شاهد عدم وجود برنج های قاچاق و توزیع برنج های خارجی در بازار بودیم.

دبیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مازندران مبارزه با محموله های قاچاق برنج را از اولویت های ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان دانست و خاطر نشان کرد: با هر گونه توزیع برنج قاچاق در استان با قاطعیت برخورد می‌کنیم.

برنج خارجی تاثیرگذار در توزیع برنج داخلی

فاطمه فلاح کارشناس کشاورزی با بیان اینکه مقدار برنج خارجی موجود در بازار به حدی است که توزیع برنج داخلی را با مشکل مواجه می کند، اظهار کرد: در حال حاضر با نزدیک شدن به زمان افزایش مقدار برداشت، وجود حجم فراوان برنج های خارجی در بازار به طور قطع در توزیع برنج داخلی و سبد خانوار و قیمت آن تاثیر می گذارد.

وی افزود: دولت باید نسبت به چگونگی توزیع برنج مدیریت داشته باشد تا شبکه فروش برنج داخلی و قیمت گذاری آن دست دلالان را به بهانه وفور برنج خارجی جهت کاهش قیمت برنج داخلی باز نگذارد.

برنج طارم کیلویی 9هزار تومان

در حال حاضر قیمت برنج پالول طارم بسته بندی شده به کیلویی 9 هزار تومان رسیده است.

نائب رئیس انجمن برنج ایران در این خصوص گفت: با توجه به زمان برداشت برنج داخلی به طور قطع قیمت آن تا کیلویی هزار تومان کاهش پیدا می‌کند.

اکبریان افزود: در حال حاضر قیمت برنج داخلی پالول کیلویی 9 هزار تومان به صورت بسته بندی شده خرید و فروش می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار