در این خصوص شماری از هنرمندان شرکت کننده نیزتشکیل شرکت یا انجمن انیمیشن، تغییر نگاه مسوولان به پویانمایی از حالت خنثی به حالت توسعه ای، تلاش برای رفع نقاط ضعف فیلمنامه های تولیدی را خواستار شدند و برگزاری جشنواره پویانمایی رضوی را در ارتقای کیفیت تولیدات این بخش موثر بیان کردند.
کد خبر: ۲۷۵۰۷۴
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۱ 09 August 2016
جمعی ازهنرمندان شرکت کننده درهشتمین جشنواره ملی پویانمایی رضوی درگلستان با بیان دیدگاه های خود در مورد وضعیت انیمیشن کشور، توجه بیشتر به تولید فیلمنامه های با کیفیت، حمایت از این رشته هنری و سرمایه گذاری برای توسعه آن را خواستار شدند.

هشتمین جشنواره ملی پویانمایی رضوی طی روزهای 17 و 18 مرداد ماه به میزبانی استان گلستان در گرگان برگزار و شامگاه دوشنبه آثار برتر آن معرفی شد. 
در این خصوص شماری از هنرمندان شرکت کننده نیزتشکیل شرکت یا انجمن انیمیشن، تغییر نگاه مسوولان به پویانمایی از حالت خنثی به حالت توسعه ای، تلاش برای رفع نقاط ضعف فیلمنامه های تولیدی را خواستار شدند و برگزاری جشنواره پویانمایی رضوی را در ارتقای کیفیت تولیدات این بخش موثر بیان کردند. 
حمیدرضا ایزدی قدوسی کارگردان برگزیده هفتمین دوره جشنواره ملی پویانمایی رضوی گفت: یکی از مهمترین اقداماتی که باید برای توسعه هنر انیمیشن انجام شود، تشکیل شرکت های انیمیشن در کشور است. 
وی که سال گذشته با اثر 'میزبان خورشید 1' و در نخستین دوره حضور خود، حائز رتبه دوم شده و امسال با اثر 'میزبان خورشید 2' شرکت کرده است، سرمایه گذاری درهنر پویانمایی را مهمترین اقدام برای دیده شدن و پیشرفت این هنر برشمرد. 
این کارگردان انیمیشن اضافه کرد: باید سرمایه گذاری مناسبی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی، موسسه صبا و شبکه ملی پویا برای تولید انیمیشن انجام شود و اگر قرار است بودجه ای تخصیص یابد به صورت متمرکز باشد. 
به گفته وی، در مرحله نخست باید مدیران دست اندرکار پویانمایی، هنرمندان این بخش را جمع کرده و با حضور آنان شرکت های انیمیشن راه اندازی کنند ،چرا که این شرکت ها دارای ساختار، برنامه و بودجه خواهد بود. 
ایزدی قدوسی با بیان این که 80 درصد تولیدات انیمیشن در کشور ناتمام است، اظهار کرد: آثار نیمه تمام زیادی در کشور داریم که قابلیت پخش را ندارند، هرچند با تغییر رویکرد شبکه ملی پویا وضعیت کمی بهتر شده است. 
وی گفت: اگر شرکت های پویانمایی راه اندازی شود و پروژه های بزرگ و کوچک را به این شرکت ها واگذار کنند، شاهد پیشرفت این هنر صنعت خواهیم بود. 
این کارگردان با بیان این که هنرمندان انیمیشن مظلوم هستند، افزود: برای ساخت یک انیمیشن با کیفیت باید 2 تا 2.5 میلیارد تومان هزینه شود و با توجه به این که بسیاری از بخش ها تلاش دارند که پویانمایی را در رزومه خود داشته باشند،بودجه و اعتبارات تخصیصی به صورت حداقلی بوده و این مساله کیفیت آثار را کاهش می دهد. 
یکی از فیلمنامه نویسان انیمیشن گلستان نیز گفت: اگر انجمن انیمیشن در استان راه اندازی شود، بسیاری از مشکلات در این بخش حل خواهد شد. 
فرخنده رضاپور که یکی از شرکت کنندگان ثابت در جشنواره پویانمایی رضوی است و امسال با فیلمنامه 'می ریم مشهد' در جشنواره هشتم شرکت کرده است، افزود: وضعیت این هنر در سطح کشور خیلی بهتر از شرایط کنونی آن در گلستان است. 
به گفته وی، در استان با وجود استعدادهای بسیار، حمایت های لازم برای توسعه این هنر وجود ندارد. 
وی با بیان این که هنرمندان این رشته به حداقل ها راضی هستند، افزود: هنرمندان این رشته توقع ندارند که میلیون ها تومان پول در اختیارشان قرار داده شود، همین که مسوولان بتوانند حداقل ها را فراهم کنند، کفایت دارد. 
به گفته وی، در کنار این حمایت ها، راه اندازی و تشکیل انجمن پویانمایی در استان نیز نقش مهمی در رونق این هنر خواهد داشت. 
وی یکی از نقاط ضعف فعالان این هنر را نداشتن روحیه کار جمعی و ساخت فیلم فقط برای شرکت در جشنواره ها برشمرد و اظهار کرد: به صورت موردی در استان یک انیمیشن به صورت گروهی ساخته و تولید می شود و حتی فیلم های کوتاهی که هنرمندان در قالب انجمن سینمای جوان تولید می کنند ،به صورت فردی است. 
وی ادامه داد: این درحالی است که خلاقیت در کارهای گروهی بروز و ظهور بیشتری دارد. 
این فیلمنامه نویس با بیان این که تولیدکنندگان انیمیشن کمتر از خلاقیت خود برای خلق داستان ها بهره می گیرند، گفت: برخی از هنرمندان از آثار قبلی که در کشور و یا جهان تولید شده است، الگو برداری می کنند. 
رضاپور برگزاری جشنواره پویانمایی رضوی را برای توسعه این هنر موثر برشمرد و اظهار کرد: برگزاری چنین جشنواره هایی می تواند کمک بزرگی به رونق این هنر باشد و در این سال ها شاهد بهبود کیفیت تولید انیمیشن ها بوده ایم. 
ساره شفیعی پور کارگردانان انیمیشن گفت: نه تنها در ژانر مذهبی بلکه در سایر حوزه ها و موضوعات نیز به شدت در تهیه فیلمنامه دچار ضعف هستیم. 
وی که کارشناس ارشد رشته کارگردانی و کارشناس گرافیک بوده و دارای دو اثر راه یافته با عنوان های 'پنجره فولاد' و 'چراغ گنبد' به هشتمین دوره جشنواره ملی پویانمایی رضوی است، افزود: کار کردن و تولید اثر با موضوعات مذهبی و معنوی، شرایط خاصی دارد که باید درست و منطقی به کار ورود شود. 
وی اضافه کرد: در این سال ها به حدی کار ضعیف از رسانه ها پخش شده که حالت تدافعی نسبت به تولیدات داخلی در مخاطب به ویژه در حوزه جوان و نوجوان ایجاد شده است. 
به گفته وی، باید به پویانمایی توجه ویژه ای شود تا کارها با کیفیت بیشتر و بالاتری تهیه شود. 
این هنرمند با بیان این که مشکلات مدیریتی چالشی جدی برای تولید انیمیشن به شمار می رود، اظهار کرد: این هنر نیاز به هزینه، انرژی و نیروی انسانی تربیت شده و متخصص دارد و کاری جمعی و زمانبر است و از سوی دیگر به نظر می رسد بزرگترین و مهمترین چالش در تولید آثار پویانمایی مشکلات مدیریتی است. چرا که دیده می شود برای برخی از آثار هزینه های زیادی می شود ،اما آنگونه که باید و شاید کیفیت ندارند. 
وی با بیان این که به شدت در تولید فیلمنامه ضعف وجود دارد، گفت: نه تنها در ژانر مذهبی بلکه در سایر حوزه ها و موضوعات به شدت دچار ضعف فیلمنامه هستیم، مشکل این است که فیلمنامه نویسان ما آگاه نیستند و عمده آنها در رشته ادبیات داستانی تحصیل کرده اند و باید فیلمنامه فیلم های داستانی و سینمایی را بنویسند. 
به گفته وی، این در حالی است که فیلمنامه نویسی برای انیمیشن یک کار تخصصی است، فیلمنامه مانند پی ساختمان است که اگر مشکل داشته باشد، کل تولید دچار آُسیب خواهد شد. 
شفیعی پور گفت: باید نوشتن فیلمنامه به فیلمنامه نویسان متخصص و مجرب سفارش داده شود تا این کار را با وسواس انجام دهد. 
وی در مورد جشنواره پویانمایی رضوی در گلستان نیز با بیان این که اگر بخش آزاد به جشنواره افزوده شود، کمک بیشتری برای توسعه انیمیشن و افزایش خلاقیت در این هنر خواهد بود، افزود: همچنین باید نگاه بازتری به این هنر وجود داشته باشد. 
یکی از هنرمندان پویانمایی گلستان نیز گفت: پیشرفت هنر پویانمایی در استان نیازمند تغییر نگاه مسوولان به این حرفه از حالت خنثی به رویکردی توسعه ای است. 
رضا صفی، از هنرمندان جوان عرصه پویانمایی که در دوره های گذشته نیز در جشنواره پویانمایی رضوی شرکت کرده است، این بار با اثری تحت عنوان 'برای خواهرم» 'در هشتمین دوره حضور دارد ،افزود: هر سال که از برگزاری جشنواره رضوی می گذرد، آثار از نظر داستان، گرافیک و جان بخشی پیشرفت محسوسی دارد و این نوید خوبی برای توسعه انیمیشن در استان و کشور است. 
به گفته وی، برگزاری جشنواره هایی مانند پویانمایی رضوی، نگاه، طنین مسجد و نماز فرصت خوبی برای علاقه مندان و فعالان عرصه انیمیشن استان ایجاد کرده است. 
وی، انیمیشن را ابزاری مناسب برای انتقال مفاهیم مختلف در حوزه اجتماعی و فرهنگی بیان کرد و افزود: به نظر من در دنیای امروز، ابزارهای سمعی و بصری به ویژه تلویزیون از اهمیت بسزایی در نمایش و ترویج کارهای مختلف فرهنگی دارند و از این ابزار می توان در فرهنگ سازی در حوزه های مختلف استفاده کرد. 
مدرس سینما، انیمیشن و عضو هیات علمی دانشگاه نیز گفت: برپایی جشنواره پویانمایی با موضوع رضوی مناسب است. 
امیر محمد دهستانی در خصوص آثار ارسالی به جشنواره هشتم ،افزود: چیزی که ما انتظار داشتیم این بود که فیلمنامه های اختصاصی برای انیمیشن ساخته شود، اما فیلمنامه های شرکت کننده بیشتر انسان انگاری و جان دادن به اشیاء است. 
داور جشنواره هشتم پویانمایی رضوی اضافه کرد: در تولید آثار کپی برداری از المان های سایر انیمیشن ها نمی تواند ضامن موفقیت در حوزه ساخت پویانمایی موضوعی شود. 
وی همچنین تاکید کرد که صدا و سیمای مراکز استان ها باید یه طور جدی در زمینه حمایت از انیمیشن ورود کنند. 
به گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان؛ هنرمندان 15 استان کشور با ارسال 44 فیلم انیمیشن و 43 فیلمنامه به دبیرخانه از جشنواره پویانمایی رضوی استقبال کردند. 
به گزارش ایرنا، حجت الاسلام علی اصغر فضیلت افزود: آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره پویانمایی رضوی از سوی هنرمندان استان های گلستان، خراسان رضوی، تهران، اصفهان، همدان، البرز، آذربایجان شرقی، یزد، فارس، مازندران، سمنان، اردبیل، چهارمحال بختیاری، کرمانشاه و مرکزی است. 
وی مهمترین هدف برگزاری این جشنواره را اشاعه فرهنگ رضوی، علوی، نبوی و اهل بیت در جامعه اعلام کرد. 
استان گلستان تاکنون هشت دوره میزبان جشنواره پویانمایی رضوی در سطح ملی بوده است. 
جشنواره پویانمایی رضوی همه ساله به مناسبت میلاد باسعادت علی بن موسی الرضا(ع)، حضرت فاطمه معصومه (س) و بزرگداشت احمدبن موسی (شاهچراغ) در ایام دهه کرامت برگزار می شود. 
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار