فدراسیون، مربیان یا حواشی کاذب؟
تکواندو که همواره و در سالیان حضورش در رویداد المپیک افتخار آفرین بوده، این بار نتوانست روزهای خوش حضور هادی ساعی در شیاپچانگ را برای مردم زنده کند و تنها با یک برنز کیمیا علیزاده به کار خود پایان داد.
کد خبر: ۲۸۳۵۷۲
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۶:۵۰ 24 August 2016
به گزارش تابناک مازندران، تیم اعزامی تکواندو به ریو که تصور می‌شد کارنامه‌ای طلایی را رقم بزند، نتوانست به نتیجه‌ای مطلوب برسد و با یک مدال حداقلی به کشور بازگشت و این سوال را ایجاد کرد که چه بر آن رفت که چنین شد؟
 
 تیم ملی تکواندو ایران که با چهار ورزشکار (فرزان عاشورزاده، مهدی خدابخشی، سجاد مردانی و کیمیا علیزاده) در المپیک ریو شرکت داشت، قطعا یکی از تیم های مدعی برای کسب مدال برای کاروان ایران بود.
 
تکواندو که همواره و در سالیان حضورش در رویداد المپیک افتخار آفرین بوده، این بار نتوانست روزهای خوش حضور هادی ساعی در شیاپچانگ را برای مردم زنده کند و تنها با یک برنز کیمیا علیزاده به کار خود پایان داد. اگرچه نشان برنز کیمیای تکواندوی ایران بسیار با ارزش بود؛ اما آنچه موجبات ناراحتی جامعه ورزش کشور بویژه علاقه مندان به تکواندو را رقم زد، نمایش ضعیف هوگوپوشان مرد ایران در ریو بود.کاروانی که در لندن نیز به طلا نرسیده بود، بار دیگر دست خالی بازگشت تا کارشناسان به فکر فرو روند که چرا این رشته با چنین وضعیتی مواجه شده است.
 
عملکرد دور از انتظار تیم ملی مردان در المپیک 2016 از یک طرف و شکست نابودگر ایران به میلاد بیگی (بازیکن ایرانی الاصل آذربایجان)، حاشیه هایی را به دنبال داشت که از آن جمله جدل رسانه ای پولادگر و مهماندوست در ارتباط با موضوع میهن پرستی بود. اما بر تکواندو ایران چه رفته که اینگونه ناتوان شده و کسب یک مدال حداقلی، آنها را سر ذوق آورده است؟ ایراد تکواندو ایران از کجاست؛ مدیران فدراسیون، کادر فنی یا حواشی که این تیم را دچار بحران کرد؟ پاسخ این سوال می تواند حلال بسیاری از مشکلات باشد.
 
* ما به خودمان باختیم/ نیروهای کارآمد خانه‌نشین شده‌اند
 
چرا تکواندو در ریو شکست خورد؟/ فدراسیون، مربیان یا حواشی کاذب؟ ++++ آماده ارسال بامداد چهارشنبه ورزشیمرتضی کریمی در گفت و گو با مشرق در این باره که رئیس فدراسیون در توجیه شکست اعضای تیم ملی به مهماندوست حمله کرده، اظهار داشت: "ما به مهماندوست نباختیم. او در قبال شغل حرفه ای اش، وظایفی داشت که به نحو احسن به آنها عمل کرد. ما به خودمان باختیم که المپیکی فکر نکردیم و با استرس بالا وارد میدان شدیم. بازیکنان ما هیچ برنامه ای برای مسابقاتشان نداشتند که چطور آن را شروع کنند، چطور آن را اداره کرده و در نهایت چطور بازی را به پایان برسانند."
 
وی درباره مقصر اصلی این نتایج توضیح داد: "مقصر اصلی فدراسیون بود که با کینه های بی دلیل اداره می شود. ما نیروهای خوبی داریم که از آنها استفاده نمی شود. امثال مهماندوست در ایران کم نیستند. مقصر بعدی کادر فنی بود که بازیکنان را از نظر روحی آماده نکرد. چهره عاشورزاده و خدابخشی قبل از شروع مسابقه نشان می داد که آماده المپیک نیستند. این دو در رنک اول جهان هستند و از نظر فنی چیزی کم نداشتند ولی با تعریف و تمجید و خواباندن در پر قو، آنها را به این روز انداختند."
 
کارشناس تکواندو در این باره که چه راهکاری برای خروج از این وضعیت می تواند مفید باشد، اظهار داشت: "متأسفانه فدراسیون چشمانش را روی بسیاری از نیروهای کارآمد داخلی بسته و با خانه نشین کردن خیلی از کارشناسان و مربیانی که در 4 تا 5 سال اخیر بارها با تیم ملی عناوین مهمی در رقابت های جهانی کسب کرده اند، رویه کارش را با کینه همراه کرده است. اگر این تنگ نظری نباشد، تکواندو ایران می تواند این رشته را در دنیا اداره کند."
 
کریمی در پایان گفت: "خدابخش به مراتب از میلاد بیگی سرتر بود ولی بیگی انگیزه و روحیه داشت؛ چیزی که در تیم ملی ما از کادر فنی گرفته تا بازیکنان اثری از آن در المپیک دیده نشد."
 
* فدراسیون برای تیم کم نگذاشت/ باشگاه ها مقصرند
در نقطه مقابل اظهارات سرمربی اسبق تیم ملی و در حمایت از آنچه در ریو بر تکواندو ایران گذشته، رئیس سازمان لیگ فدراسیون گفت: "فدراسیون از هر نظر برای تیم اعزامی کم نگذاشت و باید دید در ریو چه بر سر ملی پوشانمان آمده بود."
 
چرا تکواندو در ریو شکست خورد؟/ فدراسیون، مربیان یا حواشی کاذب؟ ++++ آماده ارسال بامداد چهارشنبه ورزشیمحمد کرمی در گفت و گو با خبرنگار مشرق در واکنش به انتقادات صورت گرفته از نتایج ضعیف تیم اعزامی به المپیک اظهار داشت: رییس فدراسیون به این موضوع اذعان داشت که نتایج ملی پوشان دور از انتظار بود و در این تردیدی نیست؛ اما ماجرا را به این سادگی نادیده گرفت. این بچه ها در سال های گذشته رنک اول جهان بودند و یکی هم رنک چهارم را داشت. البته حضور در المپیک به خودی خود افتخارآمیز بود. شاید حداقل انتظار می رفت که دو تن از آنها تا فینال پیش می رفتند و یکی هم جزو 4 نفر نهایی قرار می گرفت که نشد."
 
وی ادامه داد: "باید دید که در ریو چه اتفاقی رخ داده است. این تیم از هر نظر به خوبی حمایت شد و قبل از اعزام برای اینکه آب در دل هیچ یک از اعضا تکان نخورد، همه جور امکاناتی فراهم شد و از این نظر فدراسیون کم کاری نکرد. باید تا بازگشت آنها صبر کنیم و ببینیم مشکل از کجا بود که تکواندوکار مراکشی با رنک 80 جهان باید رنک اول دنیا را شکست بدهد."
 
عضو فدراسیون تکواندو حمله به مهماندوست را نپذیرفت و خاطر نشان ساخت: "بیژن مقانلو هم چیزی از مهماندوست کم نداشت. باید دید که مشکل بازیکنانمان از کجا بود؛ وگرنه همین بیگی هم که در قالب تیم آذربایجان مدال طلا گرفت، افتخارش برای ایران هم هست(!) چون او فرزند ایران است. بازیکن وزن هشتم آذربایجان سال گذشته در لیگ ایران 4 بار به بچه های ما باخت و حتی یک برد هم بدست نیاورد ولی در المپیک طلا گرفت."
 
کرمی در پایان گفت: "تیم ما مستحق این نتایج نبود و فکر می کنم باید ایراد را در باشگاه ها جستجو کرد که با الکترونیکی شدن هوگوها بازیکنانشان را تنبل بار آورده اند که دیگر از ضربات چرخشی استفاده نمی کنند. دیدیم که در المپیک بازیکنان تیم های رقیب تا چه اندازه از ضربات کیچاگی استفاده می کردند. ملی پوشان ما به جای استفاده از فن فقط می خواستند به هوگوی حریف ضربه بزنند و زیبا هم بازی نمی کردند. البته بازیکنان ما کمی هم بدشانسی آوردند. بطور مثال، اگر فرزان عاشورزاده در ثانیه آخر رقابتش دچار آن اتفاق نمی شد، شاید الان وضعیت به کل برعکس این بود."
 
به گزارش مشرق، اگرچه کارشناسان عوامل مختلفی را برای وقوع این نتیجه برمی شمارند که در سطور بالا یک موافق و یک مخالف را مرور کردید؛ اما باید اذعان داشت که شکست، یک فرآیند است که ابعاد مختلفی دارد. فدراسیونی که نزدیک به 10 میلیارد تومان از بودجه ورزش کشور را از آن خود می کند، نباید چنین نتیجه‌ای را رقم بزند. به نظر می رسد فدراسیون بایستی مروری جدی بر عملکرد خود در سال های اخیر داشته باشد که چگونه یکی از پرامیدترین تیم های اعزامی به ریو باید فقط با یک مدال برنز به کشور بازگردد که برخی معتقدند اگر در این زمینه نیز مدیریتی مناسبتر صورت می گرفت، چه بسا رنگ مدال علیزاده به مراتب بهتر از این می شد. فدراسیون تکواندو نیاز به یک رنسانس فنی و راهبردی دارد؛ در غیر اینصورت باید در انتظار تکرار این روزها بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار