دو کارشناس سیاسی و امور بین الملل معتقدند باید از موضوع افشای ایمیل های وزارت امور خارجه در زمان "کالین پاول" باید در جهت خلع سلاح هسته ای در خاورمیانه بهره بگیریم و البته در جریان سفر به نیویورک دنبال دست دادن با فلا رئیس جمهور نباشیم.
کد خبر: ۲۹۸۷۹۳
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۳ 20 September 2016

به گزارش «تابناک یزد»، حسن روحانی در روزهای آینده چهارمین سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل را ایراد خواهد کرد. سخنرانی‌ای که از سویی با توجه به اجرایی شدن برجام و برخی بدعهدی‌های طرف مقابل و از سوی دیگر ادامه بحران سوریه و یمن و نقش منطقه‌ای ایران، مورد توجه کارشناسان است و انتظارات و گمانه‌زنی‌هایی را درخصوص محورهای سخنرانی چهارم رئیس جمهوری یازدهم ایران در مجمع عمومی سازمان ملل را در پی داشته است.

خبرنگار «تابناک» در همین خصوص با مهدی مطهرنیا و و فواد ایزدی، دو کارشناس امور سیاسی و بین‌الملل گفت و گو کرده است.

گزارشی از اجرای برجام برای گرفتن امتیازات بیشتر مفید است

مهدی مطهرنیا در گفت و گو با «تابناک» با اشاره به سابقه سخنرانی های روسای جمهور ایران در مجمع عمومی سازمان ملل، اظهار کرد: «هر کدام از روسای جمهوری از مجمع عمومی سازمان ملل به عنوان یک تریبون برای اعلام مواضع نظام جمهوری اسلامی ایران بعد از انقلاب بهره برده اند. لذا در بافت موقعیتی کنونی ناشی از ورود ایران به دوران «درون برجام» برای ساخت دورانی که در آینده پیشاروی ملت ایران و نظم منطقه ای و نظام بین الملل، با کنشگری ایران، وجود دارد و آن را باید دوران پسابرجام خواند، جمهوری اسلامی ایران دارای مواضع خاصی است».

این کارشناس امور بین الملل درخصوص اولین محوری که رئیس جمهور باید درمورد آن سخن بگوید، گفت: «نخستین مطلبی که باید به آن اشاره شود، اثرات تعامل سازنده دولت یازدهم بر اساس سند چشم انداز ایران 1404 است که در سال 1382 توسط رهبری به روسای قوا ابلاغ شده است.

وی افزود: باید بگوییم که رئیس جمهور باید از موقعیت خود در ارتباط با تعامل سازنده در عرصه سیاست خارجی و اهمیت آن در چارچوب سند چشم انداز بهره برده و در آخرین سال ریاست جمهوری خود، این موضوع را چه در عرصه سیاست بین الملل و چه در عرصه داخلی، به عنوان یک فرصت تاریخی، بازشکافد».

مطهرنیا با اشاره به اینکه از سوی دیگر جامعه بین الملل در مجمع عمومی حاضر هستند و آن ها باید بر راستی آزمایی تحقیقات ایران در ارتباط با برجام و تعهدات طرف مقابل در این زمینه آگاهی پیدا کنند، تاکید کرد: «ارائه یک گزارش کوتاه و مبسوط از عملکرد ایران و طرف های مقابل و چالش های فرارو برای گرفتن امتیازات بیشتر در این سخنرانی می تواند مورد توجه قرار گیرد».

درخواست خلع سلاح هسته‌ای خاورمیانه با اشاره به ایمیل‌های کالین پاول

وی ادامه داد: «عزم جدی ملت ایران در ایجاد چارچوب های معین در جهت نظم منطقه ای در خاورمیانه و رسیدن به یک ثبات سیاسی و منطقه عاری از جنگ و خشونت در خاورمیانه، که امروز زادگاه بسیاری از تندروی های مذهبی و فرقه ای است، باید به عنوان یکی از اصول دنیای عاری از خشونت مورد توجه قرار گیرد».

این کارشناس مسائل بین المللی با اشاره به ایمیل هایی که اخیرا از وزیر خارجه اسبق آمریکا، "کالین پاول" منتشر شده که نمایانگر وجود سلاح هسته ای در خاورمیانه است، یاداوری کرد: «با توجه به بند هشتم و نهم سند بین المللی آژانس هسته ای برای خلع سلاح هسته ای، می تواند به این نکته توجه شود و جهان عاری از سلاح هسته ای به عنوان نمونه ای در خاورمیانه مورد توجه قرار گیرد. درخواست ایران برای خلع سلاح در خاورمیانه، به ویژه با مقدم دانستن حرکت محدودسازی رژیم صهیونیستی می تواند یکی از مسائل مهم در این زمینه باشد که به موازات درخواست به رسمیت شناختن دولت فلسطین از سوی تمام کشورها، در نظم منطقه ای تاثیرگذار خواهد بود».

مطهرنیا افزود: «همچنین تاکید بر تعیین تکلیف بحران سوریه در چارچوب روندهای سیاسی به صورتی که یک دولت دموکرتیک در سوریه روی کار آید و تاکید بر اینکه بحران بحرین و یمن نیز پس از آن به حل و فصل سیاسی منتهی شود، می تواند زمینه های دیگر این مسئله باشد».

این کارشناس امور بین الملل به عنوان آخرین محور مورد نظر خود که رئیس جمهور باید آن را در سازمان ملل مطرح کند، تصریح کرد: «از طرفی دیگر در عرصه سیاست داخلی، عزم ملت ایران برای دستیابی به یک دموکراسی فراگیر مبتنی بر جهت گیری های بومی شده در کشور و تقاضای ایجاد یک فضای مناسب در جهت حصول آن، مبنی بر عدم مداخله در مسائل داخلی ایران از سوی قدرت های بین المللی و منطقه ای، یکی دیگر از مسائلی است که می تواند در سه حوزه سیاست بین الملل، مسائل منطقه ای و مسائل داخلیِ منوط به تحرکات بیرونی مورد توجه رئیس جمهور قرار گیرد».

رئیس جمهور حرف نظام را بزند، نه حرف خود را

کارشناس آمریکا و ارتباطات سیاسی نیز در گفت و گو با «تابناک» تاکید کرد: «نکته اصلی که روسای جمهور ایران باید همیشه در نظر داشته باشند این است که جمهوری اسلامی را نمایندگی می کنند. از این جهت مطالبی را که در مجامع بین المللی ارائه می شود، نظرات شخصی آن فرد نیست و نظرات کشور و نظام است.

فود ایزدی گفت: در حوزه سیاست خارجی و داخلی اصول کلی نظام را قانون اساسی و رهبری نظام مشخص می کند. وقتی رئیس جمهور داخل کشور است، شاید اشکال نداشته باشد نظرات خودش را ارائه دهد، نظراتی که شاید لزوما صددرصد با این ادبیات هماهنگ نباشد، ولی در سفرهای خارجی و مخصوصا در مجمع عمومی سازمان ملل نباید همچین چیزی را ببینیم. یعنی آنجا شما نباید پیام رئیس جمهور را بشنوید، بلکه باید پیام نظام جمهوری اسلامی را بشنوید».

وی با بیان اینکه اگر به این نکته اصلی توجه شود، یک سری نکات ریزتری قابل ارائه است اظهار کرد: «مثلا در قانون اساسی ما حمایت از مستضعفین دنیا یک اصل است. لذا بخش قابل توجهی از سخنان رئیس جمهور در یک مجمع بین المللی باید متوجه این مسئله باشد. »

ایزدی افزود: «مبارزه با استکبار اصل دیگر در قانون اساسی ماست که این هم باید در سخنان رئیس جمهور کاملا برجسته باشد. توجه به اموری که آموزه های اسلام است، چه در حوزه داخلی و چه خارجی، اصل دیگر قانون اساسی ماست. لذا اسلام و مفاهیم آن باید بخش قابل توجهی از سخنان رئیس جمهور باشد».

این کارشناس امور سیاسی تصریح کرد: «حال اگر این اتفاق افتاد و این موارد رعایت شد، سخنرانی رئیس جمهور یک سخنرانی موفق و مفید برای کشور می شود. اگر نه، برای مثال رئیس جمهور یک پروژه ای را برای تعامل با آمریکا شروع کرد و این پروژه در عمل به خاطر بدعهدی های آمریکا موفق نبود و بعد در این سخنرانی به دنبال آن پروژه ناموفق خود بود و ادبیاتش هم در سخنرانی متاثر از آن پروژه شکست خورده بود، این می شود سخنرانی بد. یعنی رئیس جمهور به جای اینکه حرف نظام را بزند، حرف یک سیاستی را زده است که در عمل هم خیلی موفق نبوده است. در نهایت این انتخاب با رئیس جمهور است. اینکه آیا می خواهد نماینده نظام باشد یا نماینده یک تفکر خاص و نه چندان موفق در دو سه سال گذشته».

نباید دیگر شاهد بازی موش و گربه بازی برای دست دادن با فلان رئیس جمهور باشیم!

وی در پاسخ به اینکه آیا روحانی نباید درمورد برجام و بدعهدی های آمریکا صحبت کند، اظهار کرد: «اگر درمورد بدعهدی ها صحبت کند که می شود همان مبارزه با استکبار. برجسته کردن بدعهدی آمریکا، یکی از مصادیق مبارزه با استکبار و نقد استکبار است. لذا این مورد باید باشد و نظر نظام هم همین است. اما چه چیزی نباید باشد؟ اینکه شما شاهد همان بازی موش و گربه ای باشید که در گذشته هم وجود داشته است. اینکه ما برویم با فلان رئیس جمهور دست بدهیم یا دست ندهیم، تلفنی صحبت کنیم یا نکنیم، بعد هم برگردیم و به آقای اوباما بگوییم «باهوش و مودب»! آن هم زمانی که کشور را تحریم کرده و صدها و هزاران نفر ضرر کرده اند. این کارها متاسفانه در سال های گذشته تیتر اول خبرها بوده است. این کار خوبی نیست و این ها حواشی ای است که هیچ تاثیری بر آینده کشور ندارد. مثلا اینکه آقای ظریف با اوباما دیدار داشتند و دست دادند، وضعیت برجام را برای ما بهتر کرد؟».

ایزدی افزود: «این ها بیشتر طراحی های طرف مقابل است برای اینکه آن وجهه انقلابی جمهوری اسلامی را خدشه دار کند. آدم های بی آبرویی که در حکومت آمریکا هستند، می خواهند یک آبرویی برای خودشان بگیرند. به این موارد باید دقت شود و افرادی که در این سفرها شرکت می کنند نباید این حاشیه ها را داشته باشند و وجهه ای که جمهوری اسلامی در مبارزه با استکبار و حمایت از مستضعفین دارد، به راحتی به دست نیامده است و نباید به راحتی و با فعالیت های مخربی که متاسفانه قبلا هم تجربه شده، از دست برود».

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار