معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: از 3000 نفری که انتظارمی رود در مازندران مبتلا به ویروسHIV باشند 398بیمار شناسایی و 2600 نفر هنوز شناسایی نشده‌اند.
کد خبر: ۳۳۸۳۵۷
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۲ 04 December 2016
 ایسنا، محسن اعرابی در نشست خبری که به مناسبت روزجهانی ایدز در ساری برگزار شد، اظهار کرد: طبق آخرین آمار تا پایان پاییز امسال در کل کشور 32هزار و 670 بیمار مبتلا به ویروس HIV مثبت  شناسایی شده اند که انتظار می رود 2 برابر این تعداد هنوز شناسایی نشده باشند. در استان  مازندران که 3 درصد جمعیت کشور را شامل می شود  انتظار داریم 3000  بیمار مبتلا به ویروس ایدز شناسایی شود اما تا به الان 398 نفر شناسایی شده و 2600 بیمار هنوز شناسایی نشده اند.
 
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران افزود: کسانی که به هردلیل رفتار پرخطر دارند باید تست سریع آلودگی انجام بدهند تا زمان ازدست رفته جبران شود.
 
اعرابی با خاطرنشان کردن شعار امسال روز جهانی ایدز که مهار همه‌گیری HIV با اطلاع‌رسانی، پیشگیری، تشخیص زودهنگام، درمان و حمایت از مبتلایان است، یادآور شد: آنچه که امروز در مورد این بیماری نگران کننده است تغییر در الگوی ابتلا از لحاظ جنسیتی و تغییر در راه انتقال این ویروس است.
 
وی تصریح کرد: در گذشته عمدتا مردها مبتلا به ویروس HIV می شدند یعنی در سال های گذشته 85 درصد از آقایان این بیماری را داشتند اما طی چندین سال این روند تغییر کرد به طوری که در سال 94 میزان مبتلایان مرد به ویروس ایدز  66درصد و در زنان به 34درصد رسید که این تغییر بسیار نگران کننده است. زنان به دلیل بارداری و زایش می توانند فرزند را نیز مبتلا کنند و این زنگ هشدار در جامعه را به صدا درمی آورد.
 
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران افزود: تغییر الگوی انتقال ویروس HIV یکی از عامل های نگران کننده دیگر در کشور است به طوری که در گذشته 70درصد موارد ابتلا از طریق تزریق بوده اما اکنون  طبق آمارهای جدید در سال 94 از 1515 نفر مبتلا به ایدز 38 درصد تزریقی و 42 درصد از راه جنسی بوده است.
 
وی تصریح کرد: در استان مازندران در سال 94 از 28 مورد جدید شناسایی شده 13مورد یعنی 46 درصد از طریق رفتارهای پرخطرجنسی و تنها 7 درصد از راه تزریقی مبتلا شده اند. نگرانی اصلی ما نسل جوان است. این گروه به دلیل تمایل به مسایل جنسی که یکی از مهم ترین راه های انتقال ایدز است در معرض خطر جدی قرار دارند. برای آگاهی بخشی به این نسل باید با بهره گیری از زبان روانشناسی با این نسل ارتباط برقرار کرده و آموزش های لازم داده شود. خانواده های معتادین و زندانیان نیز از کسانی هستند که در معرض ابتلا به ایدز هستند.
 
اعرابی گفت: با توجه به اینکه اولین اقدام ما پیشگیری است هدف برای کاهش مبتلایان بیماری ایدز در گام نخست این است که 90درصد شناخته شده‌ها تحت درمان قرار گیرند.
 
وی یادآور شد: در گام دوم هدف وزارت بهداشت این است که 90 درصد شناسایی شدگان درمان شوند تا انگیزه ادامه مقاومت در برابر بیماری در فرد مبتلا افزایش یابد. با همین هدف 10 آزمایشگاه در کشور مخصوص بیماری ایدز راه اندازی شد که یکی از آنها در ساری است و تمامی خدمات، داروها و آزمایشات در آن به صورت رایگان انجام می گیرد. مهم ترین هدف این است که تا افق2020 این بیماری را کنترل کنیم. در بین شهرهای استان مازندران، آمل، ساری، قائم شهر، بابل و نکا بیشترین میزان مبتلایان به ویروسHIV  را دارند.
 
محسن اعرابی در همایش روز جهانی ایدز در ساری با بیان اینکه بیماری ایدز از طریق ویروسی انتقال می یابد، اظهار کرد: رفتار انسانی موثر ترین عامل در انتقال این بیماری است.
 
اعرابی، مهم ترین راه انتقال را روابط جنسی و تزریق دانست و گفت: تماس جنسی پس از تزریق و خال کوبی دومین عامل مهم انتقال ویروس ایدز است. تماس جنسی و انتقال مادر به نوزاد یکی از دغدغه های اصلی ما در مبارزه با ایدز است.
 
این مسئول ، ایدز را یک بیماری رفتاری دانست و تصریح کرد: در این بیماری چون با پنهان کاری توام شده است شناسایی بیمار نیز کار سختی است. ویروس ایدز در بیرون از بدن زنده نمی ماند. ویروس در روزهای اول ورود به بدن می تواند عفونت زا باشد که پس از ایجاد سه حالت عفونی در بدن، موجب مرگ بیمار می شود.
 
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، اطلاع رسانی و آگاهی را شعار امسال سازمان جهانی بهداشت در مبارزه با ایدز دانست و تصریح کرد: از سال 2000 تا 2015 جمعیت 3.2 میلیونی افراد مبتلا به ایدز در دنیا به 2.1 میلیون نفر رسیده است که این نشان از تاثیر سیاست های اعمال شده در جهان برای کاهش اثرات ایدز و انتقال آن در بین مردم بوده است. برنامه ریزی سازمان جهانی بهداشت در سال 2030 برای جمعیت مبتلایان به ایدز  آماری زیر 200 هزار نفر است. نمودارها نشان از کاهش مرگ 50 درصدی مبتلایان به ایدز در 15 سال گذشته دارد.
 
اعرابی، ایدز را درمان شدنی دانست و خاطرنشان کرد: باید تمامی افرادی که آلوده هستند شناسایی و درمان شوند. الان ایدز مانند گذشته مساوی با مرگ نیست و یک فرد مبتلا به این بیماری با توجه به درمان رایگان آن می تواند تا چهل سال بعد از شروع بیماری نیز زندگی کند.
 
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه برخلاف روال کاهشی ایدز در دنیا، کشورهای مدیترانه ای که شامل 22 کشور به همراه ایران هستند روند افزایشی در ابتلا به ایدز دارند، اظهار کرد: این آمار نشان می دهد باید درصد درمان ما در کشور بیشتر شود و ایران در مرحله همه گیری محدود متمرکز قرار دارد.
 
وی، اولین مورد مبتلا به ایدز در کشور را مربوط به سال 1366 و یک کودک 6 ساله دانست و خاطر نشان کرد: 32 هزار و  670 نفر در ایران دچار بیماری ایدز هستند که این یک سوم از مقدار واقعی است. بیش از 50 درصد این آمار تا قبل از سال 94 مربوط به آقایان بود اما به مرور زمان، درصد مبتلایان خانم بیشتر شد و الان 34 درصد از بیماران مبتلا به ایدز مربوط به خانم ها است.
 
وی، تعداد بیماران ایدزی استان را تا امسال 341 نفر، اعلام و خاطر نشان کرد: تا به الان 188 نفر زنده مانده‌اند و تحت درمان و مراقبت هستند.
 
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران  با بیان اینکه روابط جنسی 42 درصد از راه های انتقال ایدز را در کشور و استان به خود اختصاص داده است، اظهار کرد: اگر 25 درصد دلایل نامشخص راه های انتقال را به این امار اضافه کنیم یقینا متوجه یک دغدغه بزرگ در این زمینه خواهیم شد.
 
وی، بیشترین سنی که درگیر این بیماری شده است را بین 20 تا 25 سال، اعلام و خاطر نشان کرد: درصد ابتلا به زنان بیشتر شده و خطر انتقال مادر به کودک را تشدید می کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار