مدیرکل منابع طبیعی منطقه ساری گفت: سال گذشته در قالب طرح های اقتصاد مقاومتی زراعت چوب در سطح 200 هکتار تکلیف استان بود که زراعت 250 هکتار معادل 125 درصد انجام شد.
کد خبر: ۴۹۷۰۹۳
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۷ 20 September 2017
به گزارش تابناک : ستار بابایی روز چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه مازندران اظهارکرد: امسال نیز زراعت 700 هکتار از اراضی استان تکلیف شده که مقدمات کار از ابتدای سال انجام و به خوبی در حال پیشرفت کار هستیم.
مدیرکل منابع طبیعی ساری اظهار کرد : اولویت نخست ما در اجرای این طرح چهاردسته اراضی است شامل مستثنیات مردم که در این زمینه طرح تهیه و خدمات فنی به مردم ارائه و جهت دریافت تسهیلات به بانک ها معرفی می شوند و سال گذشته 122 هکتار در قالب این بخش زراعت صورت گرفت.
بابایی اظهار کرد : سال گذشته زراعت در 60 هکتار از این اراضی به دلیل محدودیت منابع مالی و دیرکرد ارائه تسهیلات محقق نشد در حالیکه اگر تسهیلات داده شود و مردم حسن نیت ببینند اراضی دارای شرایط آب و خاک مناسب برای زراعت چوب در استان فراوان هست.
وی اولویت دوم را اراضی واگذاری به اشخاص حقیقی و حقوقی در قالب ماده 31 اراضی دانست که 25 درصد آنها باید فضای سبز داشته باشد که در سال گذشته 108 هکتار در قالب این بخش زراعت شد .
مدیرکل منابع طبیعی منطقه ساری اولویت سوم را نیز اراضی مستعد اختلافی بین دولت و مردم عنوان کرد و گفت: بیش از 15 هزار هکتار از این اراضی در استان وجود دارد که منابع طبیعی آماده واگذاری و تمدید قرارداد به مدت 10 سال است و تنها نیاز به پذیرش مالکیت دولت از سوی مردم است.
بابایی استفاده از عرصه های ملی به صورت منفصل و خارج از اراضی جنگلی که فاقد پوشش هستند را دیگر اولویت منابع طبیعی برای زراعت چوب عنوان کرد و گفت: ما اختیار نداریم گونه های خارجی را وارد عرصه های جنگلی کنیم .
این مسئول بیان داست : اما سازمان جنگل ها به اداره منابع طبیعی استان اختیار داده در اراضی فاقد پوشش این اقدام بلااشکال است.
به گفته مدیر کل منابع طبیعی سال گذشته حدود 21 هکتار در قالب این بخش زراعت شد.
بابایی گفت : از جمله اهداف زراعت چوب در اراضی و اولویت های مختلف پیشگیری از اختلال در عرضه و تقاضای چوب است که این اختلال موجب افزایش قاچاق چوب می شود.
به بیان وی یکی از زیرساخت های محدودیت قاچاق چوب زراعت و اشباع بازار چوب است و علاوه بر این ایجاد اشتغال و ارزش افزوده از نتایج آن است چراکه اراضی کشت شده مورد حفاظت منابع طبیعی نیز هست.
مدیرکل منابع طبیعی ساری افزود: گونه اصلی در میان بند و پایین دست صنوبر و در بالادست و ارتفاعات بالای هزار متر از گونه اکالیپتوس و تبریزی استفاده می شود. 
وی گفت : توقف بهره برداری از جنگل توقف برداشت چوب جنگل است و جنگل رها نمی شود و درعین حال عوامل تهدید و چالش مثل آفت ها را باید حذف کنیم.
بابایی نبود اعتبارات برای استان را مهمترین دغدغه و نگرانی عنوان کرد و افزود: برای توقف بهره برداری در سه استان مازندران، گلستان و گیلان حدود 700 میلیارد ریال مصوب و تخصیص داده شده که کافی نیست و این در حالی است که منابع مالی تخصیص داده شده گاهی در زمان مشخص واگذار نمی شود.
شمال کشور شامل استانهای مازندران ، گیلان و گلستان دارای 1.9 میلیون هکتار اراضی جنگلی است .






منبع : ایرنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار