مشاهده می‌شود تعداد قلیان‌سراهای اطراف دانشگاه و مدارس مازندران به مراتب بیشتر از تعداد کتابخانه‌ها و مراکز کمک آموزشی است!
کد خبر: ۴۹۷۳۶۷
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۲ 21 September 2017
به گزارش تابناک : یکی از مهم‌ترین الزام‌های پیشرفت، رشد و بلوغ اجتماعی مردم، مطالعه کردن و افزایش اطلاعات و داده‌های درست و هدف‌دار است، چنانچه می‌بینیم استقبال مردم از نشریات و فروشگاه‌های کتاب در کلان‌شهرها به مراتب بیشتر از استقبال مردم شهرستان است.

فریدونکنار نیز از آن جمله شهرستان‌هایی است که بنا بر دلیلی سرانه مطالعه و استقبال مردم از کتاب و نشریات و فروشگاه‌های کتاب در آن پائین است.

یکی از این دلایل را می‌توان در عدم انگیزه‌بخشی مناسب از سوی مسئولان شهری قلمداد کرد، چرا که تدابیر درست و البته همراه با خلاقیت می‌توان انگیزه و گرایش مردم به سمت مقوله مطالعه کردن را افزایش داد.

چنانچه این عمل به خوبی انجام بگیرد می‌توان امیدوار بود که نسل بعدی جامعه بتوانند این عقب ماندگی را جبران کنند.

از دلایل دیگری که می‌تواند به عنوان مانعی بر سر راه رشد سرانه مطالعه موثر باشد، وجود تفریحات مضر می‌توان به قلیان‌سراها، مراکز بازی‌های کامپیوتری و غیره اشاره کرد.

چنانچه مشاهده می‌شود تعداد قلیان‌سراهای اطراف دانشگاه و مدارس فریدونکنار به مراتب بیشتر از تعداد کتابخانه‌ها و مراکز کمک آموزشی است!

رفع این معضل نیازمند جلسات مستمر صاحبان فکر و خلاقیت و همچنین مسئولان ذی‌ربط است، از جمله پیشنهادات در این زمینه می توان به مواردی اشاره کرد.

تعبیه ایستگاه‌های مطالعه کوچک در نقاط پرتراکم شهری از جمله نانوایی‌ها، داخل خودروهای سواری، تاکسی، پارک‌ها و غیره است که البته نوع کتاب‌ها و محتوای مربوطه را باید متناسب با ذوق و سلیقه و ظرفیت مخاطب عامه ارائه کرد.

پیشنهاد دیگر تشکیل گروه‌ها و حلقات متعدد مشاوره‌ای در سنین مختلف و در حوزه‌های گوناگون، در ادارات و نهادهای شهرستان است تا از این طریق بشود فرهنگ نخبه‌پروری را در بین آحاد مردم همه‌گیر کرد.

این‌ها در شرایطی محقق می‌شود که حلقه‌های مشاوره مورد توجه جدی قرار گرفته و صرفا جهت اجرای یک حرکت نمایش نباشد.

تشکیل حلقه‌های کتابخوانی و مطالعاتی در مدارس و دانشگاه و برگزاری مسابقات مربوطه برای افزایش گرایش نیز می‌تواند در این زمینه موثر باشد.






منبع : بلاغ 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار