چند روز پیش خبر از مرگ ناگهانی مرغ های یک مرغداری در مازندارن، سازمان دامپزشکی را به شدت درگیر کرد. درگیری که حکایت از بیماری آنفولانزای مرغی داشت. در این میان چهار کانون این بیماری در مازندران شناسایی شد و البته بعد از این ماجرا، مسئولان اعلام کردند، تمام مرغ های مرغداری های مبتلا معدوم شده اند.
کد خبر: ۵۱۷۲۳
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۷ 23 June 2015
به گفته سازمان دامپزشکی، «در پی دریافت گزارش تلفات غیرعادی طیور بومی (مرغ و اردک) در یک روستای استان مازندران، کارشناسان سازمان دامپزشکی با حضور در محل و اعمال ضوابط بهداشتی و قرنطینه‌ای برای جلوگیری از گسترش آلودگی، نسبت به انجام نمونه‌برداری‌های لازم و معدوم سازی طیور مبتلا و تلف شده به شیوه بهداشتی، اقدام کردند و عملیات پاکسازی و ضدعفونی صورت گرفت. براساس نتایج آزمایشگاهی نوع بیماری، آنفلوآنزا تیپ H5N1 تشخیص داده شده و با توصیه‌های سازمان دامپزشکی، همکاری مردم و دستگاه های ذیربط از شیوع بیماری جلوگیری شده است.»



با اینکه مورد انسانی این نوع از آنفولانزای مرغی در کشور گزارش نشده است، اما باعث شد تا صادرات این محصول با مشکل مواجه شود.



دیروز، سید فرزاد طلاکش، دبیر کل کانون سراسری مرغ تخم‌گذار کشور از توقف صادرات تخم مرغ به عراق خبر داد. او گفت: از روز پنجشنبه تاکنون صادرات تخم مرغ ایران به کشور عراق متوقف شده است.



این در حالی است که به گفته طلاکش، شیوع این بیماری فعلا در سطح مرغ‌های بومی و محلی است و مرغداری‌های صنعتی هنوز درگیر آن نشده اند.



او گفت: سازمان دامپزشکی موظف بود که وجود آنفلوانزای مرغی را به سازمان جهانی بیماری‌های واگیر دام گزارش کند. زمانی که این گزارش در آنجا منتشر شد، ایران نیز به عنوان کشور درگیر آنفلوانزا مطرح شده و به همین خاطر عراق از روز پنجشنبه تاکنون واردات تخم مرغ از ایران را به طور موقت متوقف کرده است.



البته این توقف صادرات هنوز مشخص نیست تا چه زمانی ادامه پیدا خواهد کرد. اما اگر بیماری در ایران گسترشی نداشته باشد، براساس گزارش‌هایی که در سازمان جهانی بیماری‌های واگیر دام منتشر خواهد شد، وضعیت این مسئله نیز مشخص می‌شود. اما براساس صحبت های دبیر کل کانون سراسری مرغ تخم‌گذار کشور، در حال حاضر سازمان دامپزشکی کشور تلاش می کند در تماس‌هایی که با دامپزشکی عراق دارد، این تضمین و اطمینان را برای آنان ایجاد کند که تخم مرغ و مرغ صادراتی به این کشور از استان درگیر نیست و مشکلی در این زمینه وجود نخواهد داشت، بنابراین باید دید نظر طرف عراقی در این زمینه چه خواهد بود.


در ادامه اقدام عراقی ها برای توقف وارد تخم مرغ از ایران، آذربایجان هم وارد میدان شد و واردات مرغ و تخم مرغ از مازندران را ممنوع اعلام کرد.


مقامات بهداشتی جمهوری آذربایجان اعلام کردند به دنبال ظهور بیماری آنفلوآنزای مرغی در برخی مناطق شمال ایران واردات مرغ و تخم مرغ از استان مازندران ایران به جمهوری آذربایجان موقتا ممنوع شد. یولچو خانولی، رئیس بخش خدمات دامپزشکی وزارت کشاورزی آذربایجان این موضوع را اعلام کرد و گفت به نهادهای مرتبط در دولت آذربایجان دستور داده شده تا از گسترش این بیماری در جمهوری آذربایجان جلوگیری کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار