کد خبر: ۵۲۹
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۹ 21 January 2015
دیوان عدالت اداری از مدتی پیش برای خروج «باغ توکلی» آمل از فهرست آثار ملی، حکمی را صادر کرده که با شکایت مالک شخصی آن مواجه شده است.

به گزارش تابناک - مازندران، احتمال تفکیک باغ و تخریب آن هر روز بیشتر می شود، تا حدی که حتی شورای شهر و اداره میراث فرهنگی شهرستان آمل هم برای جلوگیری از این اتفاق، با ایجاد یک کمپین حمایتی برای حفظ بقایای تاریخی آمل تلاش می کنند.

«خسرو ابراهیم زاده»، رئیس شورای شهر آمل در این زمینه با اعتراض به خطری که شهر باستانی آمل را تهدید می کند، به ایسنا گفت: تنها قطعه زمین باقی مانده از شهر باستانی و میراث کهن شهرستان آمل پس از شکایت مالکان از فهرست آثار ملی خارج شده و احتمال آن وجود دارد که مالکان پس از تفکیک زمین، در مراحل بعدی اقدام به درخواست تغییر کاربری کنند، که با این اتفاق آمل بخش زیادی از هویت و تاریخ خود را از دست می دهد.

وی از ایجاد یک کمپین توسط شورای شهر آمل برای جمع آوری امضای مخالفان با هر نوع تخریب و تفکیک باغ توکلی که در محله پایین بازار این شهرستان قرار دارد و از سال 78 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده، خبر داد.

ابراهیم زاده همچنین به ارسال نامه ای به دفتر رئیس جمهوری با امضای 80 نفر از مدیران و فعالان سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و چهره های علمی و نخبگان مازندران در خصوص جلوگیری از تخریب این شهر باستانی اشاره کرد و افزود: جلوگیری از تخریب این شهر باستانی، امروز به دغدغه مسئولان مدیریت شهری و میراث فرهنگی آمل تبدیل شده تا حدی که خواستار توجه و رسیدگی به شهر باستانی شان هستند.

همچنین، نماینده نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس خواستار تشکیل کمیته ای برای بررسی تخلفات و ساخت و سازهای غیرقانونی در اراضی شمال کشور شد. «قاسم احمدی لاشکی» در نامه ای به رئیس جمهوری، در این زمینه از تغییر کاربری اراضی شمال کشور ابراز نگرانی کرده است.

«باغ توکلی» در محله پایین بازار آمل، تاریخ این شهر کهن در قبل و بعد از اسلام را در خود دفن کرده است، این شهر که در 13 اردیبهشت 1378 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده، در اطراف خود سه اثر بزرگ تاریخی و فرهنگی ایران یعنی «ناصرالحق» (به عنوان پرچمدار حکومت علویان در سرزمین طبرستان)، «آرامگاه و برج شمس آل رسول» (از دانشمندان و پزشکان شهیر ایرانی در آتشکده دوره ساسانیان) و بقعه «میرحیدر آملی» (عارف و صوفی و مفسر شیعه دوازده امامی قرن هشتم) را در خود جای داده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار