مدیرکل پزشکی قانونی ایلام
مدیرکل پزشکی قانونی استان ایلام از بحران کمبود پزشک برای ارایه خدمات به مراجعان خود خبر داد و گفت: خودکشی در سال های گذشته بیشتر به شکل خودسوزی بوده است ولی اکنون استفاده از قرص برنج رایج است.
کد خبر: ۵۳۷۷۶
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۰ 27 June 2015
به گزارش تابناک ایلام، دکتر "ساسان روندی" مدیرکل پزشکی قانونی ایلام در نشستی با اصحاب رسانه به مناسبت هفته قوه قضاییه گفت: کمبود امکانات، اعتبارات و خصوصا کمبود پزشک از مشکلات اصلی پزشک قانونی استان ایلام است.

مدیرکل پزشکی قانونی ایلام اظهار کرد: این سازمان با مراجعه کنندگان عادی روبرو نیست و در واقع با افراد بزهکار، اراذل و اوباش و یا اشخاصی که به آنها ظلمی وارد شده و یا مرتکب خطایی شده اند برخورد مستقیم دارد و به طبع، کار کردن در این محیط بسیار سخت و دشوار است.
وی افزود: مراجعات در این سازمان به طوری است که کارکنان و به ویژه پزشکان این مراکز همواره از سوی افراد مراجعه کننده که به طور عمده بزهکار هستند، تهدید و یا در مواردی منجر به بروز درگیری ها و مشکلاتی برایشان می شود، به طوری که در طول هفته حداقل دو درگیری شدید درمحل کار رخ می دهد و این عوامل و کم بودن حقوق سبب عدم علاقه پزشکان جهت خدمت در پزشکی قانونی است.
روندی تصریح کرد: پزشکی قانونی استان ایلام هم اکنون تنها در شهرستان های دهلران، دره شهر و ایوان نمایندگی دارد و سایر مناطق و شهرستان ها از این امکان بی بهره هستند و مشکل کمبود پزشک در شهرستان ها نیز برقرار است.

مدیرکل پزشکی قانونی ایلام افزود: سال گذشته چهار پزشک در مرکز استان با پزشکی قانونی همکاری می کردند که به دلیل همین معضلات 2 نفر از آنها با وجود اینکه در استخدام رسمی بودند، بدون دریافت مزایای خود از ادامه کار انصراف دادند و هم اکنون تنها 2 پزشک در این مرکز مشغول کار هستند.
وی تاکید کرد: به دلیل کمبود منایع انسانی خصوصا پزشک که در پزشکی قانونی خط مقدم و انجام دهنده امور اصلی، پزشک است بنده شخصا در کارها به دو پزشک مستقر در مرکز استان کمک می کنم و گاها تعداد افرادی که توسط من معاینه می شوند بیشتر از سایر همکاران است؛ حضور این دو پزشک در این مرکز تنها به دلیل حس مسئولیت این عزیزان است و لاغیر.

مدیرکل پزشکی قانونی ایلام از ساخت ساختمان جدید این مرکز در استان ایلام خبر داد و افزود: ساختمان جدید این مرکز تا 2 ماه آینده به بهره برداری می رسد که با راه اندازی آن ضمن تامین فضا و تجهیزات مورد نیاز، بخشی از مشکلات موجود نیز رفع خواهد شد.

وی تصریح کرد:یکی از بزرگترین مشکلات پزشکی قانونی ایلام این است که از وجود یک خودرو برای حضور کارشناسان در سر صحنه حوادث و جرایم نیز بی بهره است و در حال حاضر تنها یک خودرو به صورت امانی از استان همدان تهیه کرده ایم.

روندی کمبود امکانات آزمایشگاهی، لوازم سم شناسی و آسیب شناسی را عنوان کرد و افزود: هم اکنون نمونه ها برای بررسی به استان های تهران، کردستان، کرمانشاه و یا لرستان ارسال می شود که هزینه ها را دو چندان می کند.

وی بیان کرد: در سال 92 حدود چهار هزار و 17 نفر تنها برای نزاع به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کردن که این تعداد سال گذشته با کاهش هشت دهم درصدی به سه هزار و 982 نفر رسید.

روندی تصریح کرد: سال 92 حدود 2 هزار و 628 مجروح حوادث رانندگی به مراکز این سازمان در استان ایلام مراجعه کردند که این تعداد سال 93 با کاهش هشت دهم درصدی به 2 هزار و 605 نفر کاهش یافت.

وی گفت: کتمان وجود پدیده خودکشی در استان از سوی مسئولان به هیچ وجه در مقابله با آن راهکار مناسبی نیست البته تعداد وقوع قتل و خودکشی در ایلام به نسبت سال های 88 و 89 روند کاهشی را نشان می دهد و تنها در سال 93 به نسبت 92 افزایش را شاهد بودیم اما به هر حال استان ایلام جزو اولین ها در این بحث محسوب می شود و باید به فکر حل این معضل اجتماعی باشیم.

مدیرکل پزشکی قانونی ایلام راه حل این مشکل فرهنگی را رشد فرهنگ دانست و افزود: تا زمانی که خودکنترلی نداشته باشیم، آمارها پایین نمی آید و با قوه قهریه نمی توان مشکلات را برطرف کرد و مطمئنا تنها راه مقابله، فرهنگ سازی و تقویت زیرساخت های اقتصادی و معیشتی مردم برای مقابله با این ناهنجاری اجتماعی است.
 
وی افزود: بیشترین خودکشی در استان به شکل های حلق آویز کردن، استفاده از قرص برنج و سلاح گرم انجام می شود در حالیکه در سال های گذشته بیشتر به شکل خودسوزی بوده است ولی اکنون استفاده از قرص برنج رایج است
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار