مدير كل ميراث فرهنگي يزد خبر داد؛
مدير كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يزد از افزايش 32 درصدي گردشگران خارجي اين استان در 9 ماهه امسال خبر داد و با اشاره به نقش گردشگري در توسعه اقتصادي پايدار در كشور، گفت: به ازاي هر گردشگري كه به كشور وارد مي‌شود 11 فرصت شغلي جديد ايجاد مي‌شود.
کد خبر: ۵۶۵۸۵۵
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۰ 14 February 2018

«فاطمه دانش يزدي» امروز در جمع اهالي رسانه با اشاره به نقش تاثيرگذار رسانه‌ها در گسترش صلح و امنيت جهاني و ارتقاء اخلاق و معنويات انساني، گفت: نقش رسانه‌ها در دنياي امروز در جهت ارتقاي فكر، فرهنگ و هويت بخشي به افراد جامعه، نقشي تعيين‌كننده و انكارناپذير است.

وي به ثبت تاكنون 1720 اثر استان در ليست آثار ملي اشاره كرد و گفت: از اين تعداد پنج اثر شامل باغ دولت‌آباد يزد، باغ پهوانپور مهريز، قنات زارچ و قنات حسن آباد و بافت تاريخي يزد در زمره آثار جهاني ثبت شده‌اند كه ظرفيت‌هاي مناسبي براي توسعه گردشگري استان به شمار مي‌روند.

دانش يزدي در مورد ثبت ميراث جهاني بافت تاريخي يزد در هيجدهم تيرماه سالجاري از سوي يونسكو نيز تصريح كرد: وسعت بافت تاريخي شهر يزد، يكپارچكي و حفظ اصالت تاريخي آن، بهره‌گيري از مصالح بومي و هماهنگ با اقليم سخت و خشن طبيعي منطقه در ساخت بناهاي اين مجموعه از جمله معيارهاي جهاني شدن بافت تاريخي اين كهن شهر بوده است.

وي افزود: البته اخيراً نيز بار ديگر افتخار جهاني شدن نصيب اين شهر تاريخي شد به نحوي كه نشان جهاني در مقوله انرژي نيز امسال به اين شهر اختصاص يافت.

دانش يزدي در ادامه به تاثير نقش گردشگري در توسعه اقتصاد پايدار كشورها اشاره كرد و گفت: مقوله گردشگري و اقتصاد گردشگري مي‌تواند در رفع مهمترين دغدغه‌ كنوني دولت يعني موضوع اشتغال موثر واقع شود و پس از صنعت نفت و خودروساز، يكي از صنايع تاثيرگذار در كشور باشد.

وي در اين باره از تعريف 800 نوع شغل مرتبط با موضوع گردشگري در دنيا خبر داد و گفت: به ازاي هر گردشگري كه به كشور وارد مي‌شود به صورت مستقيم و غيرمستقيم 11 فرصت شغلي جديد ايجاد مي‌شود.

اين مسئول در همين خصوص به ظرفيت‌هاي بالاي گردشگري استان يزد در موضوعات گردشگري تاريخي، گردشگري طبيعت، كوير نوردي، گردشگري سلامت و حتي گردشگري قنات و مواردي ديگر اشاره كرد و گفت: خوشبختانه در 9 ماهه نخست امسال شاهد رشد 32 درصدي تعداد گردشگران خارجي استان يزد هستيم به نحوي كه در سال گذشته و در همين مدت شاهد 83 هزار و 335 گردشگر در يزد بوديم كه اين تعداد در 9 ماهه امسال به 110 هزار گردشگر خارجي افزايش داشته است.

وي به مباحث زيرساختي گردشگر استان نيز اشاره و اظهار كرد: در حال حاضر تعداد 124 واحد اقامتي به ظرفيت پنج هزار تخت اقامتي، 53 واحد اقامتگاهي سنتي و 51 واحد اقامتي بين راهي در استان به گردشگران و مسافران خدمات ارائه مي‌كنند.

دانش يزدي با اشاره به افزوده شدن 11 كمپ كويرنوردي ديگر به كمپ‌هاي موجود در استان، از روند رو به رشد سرمايه‌گذاري در حوزه‌هاي مختلف گردشگري استان خبر داد و افزود: در سال 92 سرمايه‌گذاري در بخش گردشگري استان معادل 20 ميليارد تومان بوده كه اين مهم در سال گذشته تا 143 ميليارد تومان رشد را نشان داده است.

وي ميزان سرمايه‌گذاري امسال در بخش گردشگري استان را نيز 63 ميليارد تومان ذكر كرد و گفت: 53 ميليارد و 800 ميليون تومان از اين سرمايه در حوزه اقتصاد مقاومتي بوده كه در قالب 52 طرح گردشگري براي 922 نفر اشتغالزايي كرده است.

مدير كل ميراث فرهنگي استان از وجود 109 طرح گردشگري با پيشرفت فيزيكي بالاي 50 درصد در استان خبر داد و تصريح كرد: اين طرح‌ها ا سرمايه گذاري بالغ بر 285 ميليارد تومان و 143 ميليار تومان تسهيلات از طريق ستاد رفع موانع توليد مصوب شده استف زمينه اشتغال 2189 نفر را فراهم خواهد اورد.

وي يكي ديگر از اقدامات حوزه گردشگري استان را برگزاري جشنواره‌ها و ريودادهاي فرهنگي به منظور افزايش ماندگاري گردشگران در مناطق مختلف استان ذكر كرد و گفت: در همين راستا نيز در سالجاري 46 جشنواره در شهرستان‌هاي مختلف استان برگزار شده است  كه در نوروز امسال افزايش اين وقايع را پيش‌بيني مي‌كنيم.

دانش يزدي در اين باره خاطرنشان كرد: براي نوروز 97 برگزاري 75 جشنواره و نوروزگاه را در شهرها و مناطق مختلف استان برنامه‌ريزي كرده‌ايم كه تا ميهمانان نوروزي با خاطره‌اي خوش استان را ترك كنند.

اين مسئول در بخش ديگري از سخنانش به مرمت 281 بناي تاريخي در استان طي سال‌هاي 95 و 96 اشاره كرد و گفت: از مهمترين اين مرمت‌ها مي‌توان به ساماندهي قنات زارچ، مرمت و ساماندهي بافت‌هاي تاريخي يزد، اردكان و مهريز و نيز موزه بزرگ منطقه‌اي يزد كه در قالب طرحي مشترك بين ايران و آلمان در حال اجراست، را نام برد.

وي يكي از ديگر از اقدامات ميراث فرهنگي استان را اجراي طرح مرمت مشاركتي خانه‌هاي ايراني برشمرد و گفت: در همين راستا از سال گذشته تاكنون 315 خانه ايراني  با هدف حمايت از ساكنان بافت تاريخ براي ماندگاري و فرهنگ‌سازي جهت بازگشت ساكنان اصلي بافت به طور مشاركتي مرمت شده است.

دانش يزدي از فعاليت‌هاي صورت گرفته در بخش صنايع دستي استان نيز گزارشي ارائه كرد و گفت: در اين بخش 407 فرصت شغلي در سال جاري تحقق يافته و در همين رابطه دو هزار و 348 نفر در رشته‌هاي مختلف صنايع دستي آموزش‌هاي لازم را فرا گرفته‌اند كه عمدتاً در رشته‌هاي نساجي سنتي، زيورآلات سنتي، زيلوبافي و سفال و سراميك بوده است.

وي با بيان اين كه بخش صنايع دستي استان در سال گذشته 19 ميليون دلار صادارت داشته است، بيشترين توليدات صادارتي اين بخش را مربوط به حوزه‌هاي گليم، زيلو و شيشه ذكر كرد.

مدير كل ميراث فرهنگي همچنين از اخذ 43 نشان ملي مرغوبيت كالا و دريافت سه نشان مهر اصالت كالا ئدر اين بخش خبر داد و گفت: امسال براي 307 نفر مجوز مشاغل خانگي در اين حوزه صادر شده كه از اين تعداد 235 نفر به بانك‌هاي عامل براي دريافت دو ميليارد و 248 ميليون تومان تسهيلات معرفي شده‌اند.

دانش يزدي از ايجاد بازارچه‌هاي صنايع دستي در تمام شهرستان‌هاي استان نيز خبر داد و ابراز اميدواري كرد از اين طريق به معرفي و احياء رشته‌هاي صنايع دستي و توسعه كسب و كارهاي مرتبط با اين بخش كمك شود.

گفتني است، در اين نشست مدير كل و معاونين ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان به سئوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار